מובייל וגאדג'טים    

אייפון – למה זה כל כך יקר? ואיפה כדאי לקנות?

IPHONE X
מעודכן ל-09/2018

מכשירי אייפון יקרים יותר מהסמארטפונים האחרים. אולי זה מוצדק, יש בכל זאת תכונות שאין במכשירים אחרים. אבל כאן, באתר שמכוון אתכם לרכישות נכונות פיננסית, ננסה להבין אם יש חלופות ואם יש דרכים לחסוך.

כמה עולה אייפון?

נתחיל במחירים – כמה עולה אייפון? אופיס דיפו פרסמה את מחירי האייפונים החדשים. באילת, המחירים הם ללא מע"מ (ולכן הרכישות שם מוגברות ביחס למקומות אחרים בארץ).

אייפון Xs עם זיכרון בנפח 64 ג'יגה עולה 6,000 שקל

ה-XS עם 256 ג'יגה עולה 6,950 שקל

הדגם עם נפח הזיכרון הגדול ביותר שהציע אפל עד כה, 512 ג'יגה, עולה 8,000 שקל.

דגם המקס המצויד במסך גדול יותר עם זיכרון בנפח של 64 ג'יגה עולה 7,064 שקל

אותו דגם עם נפח של 256 ג'יגה עולה 7,800 שקל

דגם המקס היקר ביותר  עולה 9,300 שקל.

המחירים בארץ יקרים מבחו"ל

המחירים בארץ יקרים משמעותית מאלה שפורסמו בארה"ב, במקביל להשקת הסמארטפונים. מנהלי אפל  הציגו בהשקה את המחיירם הבאים:

Xs עם 64 ג'יגה – 1,000 דולר – לעומת 6,000 שקל כפי שפרסמה אופיס דיפו.

אייפון עם 256 ג'יגה – 1,150 דולר.

הדגם עם זיכרון בנפח 512 ג'יגה, עולה 1,350 דולר.

דגמי המקס יעלו 1,100/1,250/1,450 (לפי נפחי הזיכרון) – באופיס דיפו המחיר מ-7 אלף שקל ועד 9.3 אלף שקל.

המחירים בארץ יקרים ב-40% עד 60% – האם זה מוצדק? גם בהינן מרווח יותר גבוהה למשווק (ולא בטוח שזה נכון) וגם בהינתן מס הקנייה, הרי שהמחירים מופרזים – זה הכל בגלל הביקוש הגדול – אל תקנו והמחיירם לא יעלו בצורה כה מטורפת.

ואולי זה בגלל שהתחרות בארץ לא חזקה מספיק. אחרי שאופיס דיפו דיווחו על המחירים, דיווחה רשת iStore משווקת רשמית של מוצרי Apple את מחיריה.

דגם ה XS עם 64 ג’יגה יעלה 4,830 שקל, דגם ה-256 ג’יגה יעלה 5,530 שקל ודגם ה XS עם 512 ג’יגה יעלה 6,500 שקל – נמוך משמעותית מאופיס דיפו.

דגמי המקס יעלו 5,250 שקל לדגם ה64 ג’יגה, כ-6000 שקל לדגם ה-256 ג’יגה ו-6,900 שקל לדגם המקס 512 ג’יגה – שוב, מחירים הגיוניים יותר וקרובים יותר למצב בחו"ל, להבדיל מהמחירים של אופיס דיפו.  המוצרים יושקו ב-18 באוקטובר והם יהיו קרובים למחירים באירופה (ואיפילו מעט זולים יותר).

ולמה זה יקרה?

ועדיין, למרות שהמחיירם בארץ, בחלק מהרשתות קרובים למחירים באירופה עדיין מדובר בעלות גבוהה. למה זה יקר?

אז נתחיל בזה שהאייפון מיוצר  כידוע  על ידי חברת אפל ויש למוצר עדת מעריצים ענקית בכל רחבי העולם. מעריצים אלו מוכנים לשלם מחירים גבוהים על אייפון, בעיקר בדגמים החדשים אך גם בגרסאות קודמות. השאלה המתעוררת היא למה זה כל כך יקר ומה עומד מאחורי שיטת התימחור של אפל. הסיבה העיקרית למחיר הגבוה של האייפון היא כנראה האיכות. בסופו של דבר, מומחים רבים טוענים שאף מכשיר טכנולוגי לא מצליח להתחרות ברמת האמינות של אייפון. מי שמוכן להיכנס לגן הסגור של אפל נהנה מתמיכה אדירה, ממשק אינטואטיבי ורמת אבטחה ללא פשרות. אלו יתרונות המגולמים במחיר ובהשקעת משאבים לא מבוטלת.  יש גם חסרונות – אותו גן סגור (קוד סגור) מגביל מבחינת אפשרויות השימוש והאפליקציות ביחס למכשירים כמו סמסונג עם קוד פתוח (על האנדרואיד).

אבל האם זה מצדיק תמחור כזה? זאת כבר שאלה של ביקוש – עובדה שאנשים קונים את האייפונים כמו לחמניות טריות.

חברת אפל ממתגת את האייפון בתור מכשיר עלית והיא חייבת ליישר קו עם התדמית על מנת להגדיל את המכירות. בהקשר הזה המחיר הגבוה של האייפון הוא לא בהכרח פונקציה של משאבים או איכות, אלא של שיווק ופרסום. צרכנים שיוכלו לרכוש אייפון במחיר נמוך יעריכו אותו בהתאם. החברה נדרשת להקפיד על רף מחירים גבוה אך הגיוני, שיצליח לשרת את צרכי הלקוחות מצד אחד, אך יגרום להם להרגיש מיוחדים מצד שני.

עלויות תחזוקה ותיקונים

סיבה נוספת למחיר היקר יחסית של האייפון היא עלויות התחזוקה. תיקון אייפון מחוץ לאחריות יצרן עולה כמה מאות שקלים לפחות, ובתקלות חמורות הוא עשוי גם להגיע לאלפים. מעבדות העוסקות בתיקון אייפון יכולות להשתמש בחלפים לא מקוריים על מנת להוזיל את המחיר, אך במקרה כזה צפוי הצרכן לשאת בהוצאות בטווח הרחוק. במילים אחרות, עדיף לשאת בעלויות של תחזוקה או תיקון אייפון מחוץ לאחריות יצרן מאשר להתמודד עם תקלות בלתי צפויות.

רוב מכשירי האייפון לא דורשים תחזוקה מסובכת. התיקונים הם פונקציה של אופי השימוש באייפון וניתן למנוע את הצורך בהם בעזרת הפעלה נכונה. מעבר לכך, מערכת ההפעלה של האייפון נחשבת אמינה. רק אפליקציות ויישומים המאושרים על ידי אפל יכולים להיות מותקנים על גבי המכשיר והתוצאה היא יציבות מרשימה.

האם המכשיר שווה את המחיר?

בסופו של דבר, סביר להניח כי רוב מחזיקי האייפון מוכנים לשלם עליו מחיר גבוה פשוט בגלל שמבחינתם הוא שווה את זה. אייפון הוא הרבה יותר מטלפון וכיום נהוג להשתמש בו בתור מחשב לכל דבר ועניין. קשה להרגיל או לשכנע את חובבי האייפון להחליף מכשיר, גם אם המשמעות היא חיסכון של כמה מאות שקלים בחודש. זאת הסיבה שאפל היא החברה הראשונה בעולם שהגיעה לשווי שוק של מעל טריליון דולר (1,000 מיליארד דולר) – כולם רוצים וקונים את המכשירים שלה.

אז אפשר בכלל לחסוך? הדרך הנכונה לחסוך בהוצאות על אייפון היא קודם כל להשתמש בשירותי המשווקים המורשים. שירות כזה מתאים גם עבור תיקון אייפון מחוץ לאחריות יצרן וגם לרכישת מכשיר חדש. שנית, אין סיבה להחליף אייפון כל שנה או שנתיים. אפשר להישאר עם אותו מכשיר למשך מספר שנים לפחות וליהנות מפונקציונאליות לא פחות מעודכנת, מהירה ויציבה.