מדריכי השקעות    

איך משקיעים בזהב?

shutterstock

מעודכן ל-03/2023

השקעה בזהב – איך משקיעים בזהב? האם באמת זו סחורה שמהווה עוגן בתקופה של ירידות בשווקים? מה ההתפתחויות ומה מחיר הזהב? – כל מה שצריך לדעת על השקעה בזהב

מנהלי השקעות רבים, חלקם אף מהמובילים בעולם סבורים – השקעה בזהב תספק תשואות עודפות בשנים הקרובות. בפועל, יש מנהלי השקעות שמחזיקים זהב באופן קבוע בתיקי ההשקעות שהם מנהלים. הסיבה העיקרית לכך היא שמדובר בסחורה שבמקרים רבים הולכת נגד הזרם ומהווה עוגן בתיק ההשקעות. הזהב נתפס כסחורה בטוחה בעלת ערך אמיתי כשהשווקים מזדעזעים, והוא גם נחשב חלופה טובה להשקעות בזמנים של שגשוג כשבמקביל יש גם ביקושים למתכת היקרה. 

עם זאת, יש גם סיכונים. לזהב יש אופוזיציה שהולכת וגדלה, וטוענת כי המתכת היקרה מאבדת מזוהרה. לטענת לא מעט אנליסטים הזהב כבר לא מהווה עוגן או בטוחה מפני ירידות. האנליסטים של בנק ברקליס פרסמו בשנים האחרונות מספר אנליזות שליליות על הזהב, והגדילו לעשות האנליסטים של ABN Amro, שסבורים שמחיר הזהב צפוי לרדת עד 800 דולר.

בשנים האחרונות הזהב אומנם דישדש. בארבע השנים האחרונות מחירו ירד מ-1,700 דולר ל-1,100 דולר לפני שעלה בחזרה מעל 1,500 דולר. ב-2019 כולה הזהב זינק ב-20% בשעה שהשווקים התקשו להתרומם והתנודתיות הייתה גבוהה. אותה עלייה הוסברה באי הוודאות ששררה בשווקים ובהערכה כי ב-2020 – שנת בחירות בארה"ב – השווקים ימשיכו להיות תנודתיים. ואז התחילה 2020, שהביאה איתה את משבר הקורונה, והזהב בהחלט המשיך ליהנות ממומנטום חיובי. נכון לעכשיו, מחירו הנוכחי עומד מעל 1,900 דולר, ויש אנליסטים שסבורים שהוא יגיע ל-3,000 דולר (למחיר הזהב המעודכן).

    התחל לסחור

השאלה היא מה יהיה בטווח הבינוני והארוך. להערכת האנליסטים משני הגופים המוזכרים למעלה וכן אנליסטים נוספים, הזהב פשוט כבר לא מבוקש כבעבר. משבר בשווקים הפיננסיים, צפוי להערכתם, להאיץ את הירידה במחיר הזהב מכיוון שלרוכשים פשוט יהיה פחות כסף למוצרי יוקרה. האנליסטים גם מדגישים את התלות של הזהב בריבית. הריבית הנמוכה טובה לזהב שכן להבדיל מנכסים ריאליים, זהב לא מספק תשואה שוטפת, ולכן אם אין אלטרנטיבות השקעה טובות, שנוצרות בעקבות ריבית גבוהה, הזהב אמור להיות אטרקטיבי. עלייה בריבית תביא, להערכת האנליסטים, לירידה בביקושים לזהב (הריבית תעלה: זה מה שאתם צריכים לעשות עם הכסף שלכם).

אלא שבשל משבר הקורונה, הבנק המרכזי בארה"ב רק הוסיף והוריד את הריבית. עם התמשכות המשבר, שגרם לשיבושים בשרשרות אספקה ולמחסור בחומרי גלם בגלל הסגרים, התגברה האינפלציה, שהיתה מנומנמת תקופה ארוכה, וכיום, בעיצומה של 2022, הבנק המרכזי של ארה"ב פתח במהלך של העלאת ריבית, לראשונה אחרי הרבה שנים. מנגד, הפלישה של רוסיה לאוקראינה בפברואר, גרמה לטלטלה בשווקים, הגבירה את חוסר הוודאות, ותרמה לעלייה במחיר הזהב. בינתיים, כעבור עוד העלאות של הריבית ואל תוך 2023, מחיר הזהב נותר פחות או יותר יציב.  

במבחן המציאות, מתברר שמשבר בשווקים עדיין מאיץ את הביקושים לזהב – אולי לא לסחורה עצמה, אלא לניירות ערך וחוזים על הסחורה. זה כנראה עניין פסיכולוגי, שכן הזהב עדיין נתפס כחוף מבטחים בעיני רבים.

אז מי צודק? ומה יקרה למחיר הזהב? אף אחד לא באמת יודע – אין נביאים (ראו בתחתית המדריך – הערכת ופרשנויות של אנליסטים וכלכלנים בכירים). אבל אם אתם מעוניינים להיחשף לפוזיציה על הזהב (רכישה או מכירה בחסר), הנה רשימת המכשירים שדרכם אתם יכולים לעשות זאת. נתחיל במכשירים שמיועדים לאלו שמעוניינים להשקיע בזהב, להבדיל מכאלו שסבורים שהוא יירד ומעוניינים למכור אותו.

איך להשקיע בזהב?

אז איך משקיעים בזהב? אפשרות השקעה ראשונה היא דרך רכישה של חוזים עתידיים על הזהב. אבל הדרך הזו דורשת התמצאות במסחר באופציות וחוזים עתידיים ולכן היא לא פופולרית למשקיעים הפחות מתוחכמים, אם כי היא אפשרות להיחשף בסכום נמוך יחסית, ולא לסכן השקעה גדולה (זו הרי המהות של מסחר באופציות ובחוזים עתידיים – להשקיע מעט אך בצורה מסוכנת יותר). הבעיה כאן היא שצריך משמעת, אל תתפתו להגדיל את החשיפה שלכם, אלא אם אתם עושים הרבה שיעורי בית וגם אז לא בטוח שזה מספיק כדי לגבש פוזיציה – ואם אתם מעוניינים בשיטה זו, חשוב שתפעלו דרך זירות מפוקחות למסחר בסחורות  התחל לסחור

אפשרות נוספת להיחשף להשקעה בזהב היא דרך מניות של חברות בתחום הזהב, וכאן יש רשימה גדולה, אבל גם בהשקעה במניות ספציפיות, דרושה מומחיות והכרה של כל חברה וחברה, והבנת הסיכויים והסיכונים של כל חברה. זאת ועוד – השקעה כזו אינה בהכרח נמצאת בזיקה ישירה להשקעה במחיר הזהב, כלומר עלייה בזהב לא בהכרח תביא לעלייה דומה במחיר המניות (וההיפך), כלומר אין התאמה מלאה, ואתם המשקיעים חשופים לסיכונים של כל חברה וחברה (סיכון תפעולי, סיכון פיננסי – חובות גדולים, סיכון בגלל תלות באנשי מפתח, הונאות ומעילות, ועוד).  על כל פנים, בין החברות הבולטות  בתחום כריית הזהב –  החברה הקנדית Barrick Gold שנסחרת בבורסה האמריקאית (סימול ABX), וכן החברות  Newmont Mining (סימול: NEM), ו-AngloGold Ashanti (סימול: AU)

הדרכים הנוחות יותר להשקעה בזהב הן דרך תעודות סל וקרנות נאמנות. תעודות סל עוקבות אחרי מחיר הזהב, כך שהמשקיע מקבל תשואה זהה לתשואת מחיר הזהב (יש לבדוק אם התשואה שקלית או דולרית). לכל הגופים המנהלים תעודות סל – קסם, תכלית, פסגות והראל – יש תעודות סל על הזהב.

חוץ מזה, אפשר להשקיע דרך קרנות נאמנות. בעבר היו מספר קרנות שהשקיעו בזהב, כיום נשארה מיטב זהב שמשקיעה במכשירים וניירות ערך עוקבי זהב.

ניתן גם להשקיע בקרנות סל הנסחרות בוול סטריט, והנה רשימה חלקית (סימולים של הקרנות הגדולות) – GLD, IAU, SGOL. הקרנות, רק יודגש, אינן מחויבות לספק את התשואה של הזהב. הן משתדלות לעשות זאת וחלקן גם מצליחות. מעבר לכך, ישנן גם קרנות סל שמחזיקות בניירות ערך מגוונים על הזהב, כך שלא בהכרח יהיה קשר ישיר בין מחיר הזהב למחיר הקרן.

ואפשר גם להשקיע בזהב עצמו, לרכוש מטילי זהב ומטבעות זהב. זו לא דרך נוחה, ואם אתם קונים זהב בדרך הזו אתם גם צריכים לבטח את ההשקעה. ובכל זאת – מסתבר שיש רבים שמעדיפים לעשות זאת כך. הזהב כאמור מבטא סוג של הגנה מפני אי ודאות, ובעידן הנוכחי אי הוודאות גדולה מאוד – משבר הקורונה היכה בעולם ושיתק כמעט לחלוטין את כלכלותיהן של מדינות רבות, ונכון לעכשיו לא ברור מתי יסתיים ועד כמה חריף יהיה החותם הכלכלי השלילי שהוא יותיר אחריו. עולם לא שקט אמור להיות טוב לזהב.

זהב כגידור לאינפלציה – האם זה נכון?

אבל הזהב נתפס גם כמעין גידור לאינפלציה – משהו בסגנון "לא נפסיד ריאלית אם נשקיע בזהב, הוא מספק את תשואת מדד המחירים/האינפלציה". ובכן, מסתבר שזו טעות – הזהב נפל ריאלית בשלושים השנה האחרונות בעשרות אחוזים.

הזהב גם נתפס כמנגנון הפוך להתנהגות הדולר. כאשר המטבע האמריקאי מתחזק, הזהב נחלש, וההיפך – זה אולי נכון, אבל זה תלוי גם במטבעות האחרים. כלומר, אם הדולר מתחזק מול מטבעות אחרים, אז הזהב (שערכו בדולרים) יבטא תשואה טובה ביחס למטבעות האחרים, בלי קשר למחיר הדולרי. לדוגמה – נניח שמחיר הזהב עומד על 1,280 דולר והוא לא השתנה בשנה האחרונה, ונניח גם שהדולר ביחס לליש"ט עלה באותה תקופה ב-20% , אזי הזהב ביחס לליש"ט עלה גם כן ב-20%. בהקשר של המטבעות חשוב גם להבין את הריביות בשווקים השונים – כאשר הריבית גבוהה, ההחזקה בזהב כרוכה בהפסד ריבית משמעותי, אבל כשהריבית נמוכה כמו שהייתה בשנים האחרונות אין הפסד משמעותי בהחזקת זהב. כלומר, עלייה בריבית אמורה להשפיע לרעה על מחיר הזהב.

שורט על הזהב

מול האפשרויות הנ"ל של השקעה בזהב, יש גם אפשרות לאלו שמעריכים שמחיר הזהב יירד – לעשות שורט על הזהב. בפועל, הדרכים פחות מגוונות מאשר פוזיציית לונג (השקעה במכשירים על הזהב). בעבר היו תעודות סל מקומיות שסיפקו שורט על הזהב, אבל היום תצטרכו לעשות זאת דרך בדרך מעט מורכבת – למכור את תעודות הסל המקומיות. אלא שאז תצטרכו להשאיל את תעודת הסל ורק לאחר מכן למכור אותה. בהחלט אפשרי, אבל רוב המשקיעים לא במשחק של השאלות מסוג זה.

אפשרות אחרת, פשוטה יותר, היא דרך קרנות סל ותעודות סל בוול סטריט. כמו שיש קרנות סל על הזהב, יש גם קרנות ותעודות שעושות שורט על הזהב. הקרנות האלו אינן מחויבות לספק את התשואה ההופכית של הזהב, אך בפועל הן בסביבה. התעודות אמורות לספק את התשואה ההופכית. התעודה בשורט הבולטת היא DGZ של דויטשה בנק, ובפועל היא מרכזת את רוב המסחר בשורט על הזהב. נוסף לתעודה זו יש קרנות ותעודות שמספקות חשיפה כפולה – כלומר המשקיעים בהם אמורים לקבל תשואה הופכית כפולה. לדוגמה, אם הזהב יעלה ב-2%, הם אמורים להפסיד 4%, וההיפך – אם הזהב יירד ב-2%, הם אמורים להרוויח 4%. הקרנות האלו – GLL, DZZ, נחשבות למסוכנות במיוחד.


הזהב לאן? מבחר כתבות על הזהב – 

אפריל 2020 – על רקע התמשכות משבר הקורונה, מחיר הזהב קפץ לרמתו הגבוהה ביותר זה שמונה שנים, ונמצא כעת מעל 1,750 דולר לאונקיה. השאלה היא מה יקרה בטווח הארוך יותר.  (הרחבה בביזפורטל)

 ספטמבר 2019 – האנליסטים של בנק ההשקעות סיטי טוענים כי מחירי הזהב ימשיכו לעלות וכנראה שנראה את הזהב נסחר מעל ל-2,000 דולר לאונקיה ורושם שיאים חדשים בשנה-שנתיים הקרובות.

יולי 2019 – הזהב ימשיך לעלות – איך תרוויחו מזה? זיו סגל בטור בביזפורטל

פברואר 2019 – כך הפך הזהב לסחורה שנתפסת כבטוחה גם בעיני הבנקים (הרחבה בגלובס)

יוני 2018 – קרנות הסל שעוקבות אחרי הזהב

אוגוסט 2017 – הזהב מרים ראש; ריי דאליו, מנהל קרן הגידור הגדולה בעולם Bridgewater, המנהלת מעל 160 מיליארד דולר, אומר כי יש להחזיק בכל תיק השקעות 5%-10% זהב, כדי לגדר סיכונים פוליטיים. מחיר הזהב עולה עונתית בחודשים אוגוסט-ספטמבר בגלל ביקושים ריאליים מצד הודו וסין. בהודו זו תקופת החתונות ובסין מתחילים היצרנים להצטייד לקראת ראש השנה הסיני. ככלל, הביקוש מצד סין והודו במחצית השנה עלה לעומת השנה שעברה, כאשר ניכרת מגמת גידול בביקוש הפיננסי וירידה, בעיקר בסין, בביקוש הריאלי. בהודו עונת מונסונים טובה, המשפרת את רווחי החקלאים, מגדילה גם היא את הביקוש לזהב. לזהב קורלציה שלילית עם מחירי המניות, כך שמשקיע החושש ממחירי המניות הגבוהים, עשוי למצוא בזהב מפלט – להרחבה בגלובס 

יוני 2017 – מחיר הזהב נסוג למרות היחלשות הדולר

ינואר 2017 – מחיר הזהב עלה בפתיחת השנה , הנה ההסברים

24/06/2016 – הזהב מזנק בעקבות יציאת בריטניה מגוש האירו 

17/05/2016 – סורוס מכר מניות וקנה זהב

12/02/2016 – מחיר הזהב עלה ב-15% מתחילת השנה

18/01/2016  – לאחר צניחה של 40%, היצע הזהב יורד, והמחיר עולה – מה יהיה בהמשך?

31/12/2015 – הזהב סוגר שנה שלישית של ירידות 

31/08/2015 – למה הזהב כבר לא מפלט בטוח?

28/07/2015 – למה המשקיעים זנחו את הזהב? והאם הוא יתאושש?

 

 

השקעה במניות – כל מה שצריך לדעת

 

השקעה באג"ח כל מה שצריך לדעת