חינוך פיננסי    

איך נערכים כלכלית למוות

מעודכן ל-02/2019

 מה צריך לדעת על כתיבת הצוואה, חשבונות הבנק והחובות של הנפטר

הדברים הנוגעים למוות אנחנו לא אוהבים לדבר עליהם ובטח לא להיערך אליהם. התזכורת שאנחנו לא נצחיים יכולה להיות מדכאת, אלא שיש כמה דברים שחייבים לעשות הן כדי למנוע מחלוקות משפטיות והן כדי להבטיח את כלכלת הקרובים אלינו ביותר.

צוואה

ראשית, נכתוב צוואה כדי למנוע מחלוקות עתידיות. ואם אנחנו יודעים שאנחנו רוצים להיטיב עם אחד מקרובינו שזקוק לנו יותר, צוואה תפתור היבט זה. אחרת היורשים יהיו ברירת המחדל הקבועה בחוק.  הדבר נכון שבעתיים אם מדובר בידועים בציבור שהירושה אינה מגיעה אליהם אוטומטית. וכן אם מדובר בגרושים או בפרודים, או בזוג ללא ילדים.  או נשואים בשנית שלכל אחד ילדים משלו. בחלק מהמקרים אין הסדר בחוק.

חשוב לשים לב שאם הצוואה בכתב יד, שכתב היד הוא של המוריש בלבד. כמו כן אם האדם חולה או מבוגר מאוד, כדאי לצרף חוות דעת רפואית שהיה כשיר בעת כתיבת הצוואה.

צוואה הניתנת בתנאי, למשל שהיורש יתחתן, צריכה להיות מותנית בתנאים סבירים והגיוניים. עוד חשוב לציין שנהנה על פי הצוואה אינו יכול לקחת חלק בעריכתה.  בני זוג לעומת זאת יכולים לכתוב צוואה משותפת.

אין חובה לעורך דין שיחתום על הצוואה, אבל הדבר יכול לסייע אם יש מחלוקת או אם הצוואה מסובכת. אומנם ניתן לבטל בכל עת צוואה, אבל כדאי להשמיד את הצוואה הקודמת.

כדאי להפקיד את הצוואה אצל רשם הירושות במקרה שהצוואה תאבד או אם אין מי שיודע היכן היא נמצאת.

היערכות כלכלית

כדי למנוע מצב שבו חשבון הבנק מוקפא עד לקבלת צו ירושה או צו קיום צוואה, על שני בני הזוג, או ההורה והילד, לחתום בבנק על טופס "אריכות ימים" או "היוותרות בחיים".

אבל טופס "אריכות ימים" או סעיף "היוותרות בחיים" אינו גובר על צו ירושה. כך למשל, ייתכן שהשותף שנותר בחיים יידרש, בהחלטת בית משפט, להחזיר סכומי כסף אותם משך מהחשבון המשותף.

אם לנוטה למות יש מורשה חתימה נוסף,  או אם יש לו גישה לחשבון באמצעות סיסיאות וכספומטים, יש להקפיא את חשבון הבנק עד מתן צו הירושה.

לבני המשפחה נמליץ לברר עם הנוטה למות מידע על חסכונותיו, כולל קופות גמל וכן על נכסיו ורכושו ולאתר את המסמכים. וכדי להקל על בני המשפחה מומלץ לאחד את החשבונות.  ואם יש הוראות קבע או חשבונות, להעביר על שם בן הזוג.

צריך להביא בחשבון את החובות שיוותר לאחר הפטירה, ובראשן הקבורה, לאחר מכן חובות שנותרים. אלו ייפרעו באמצעות נכסי הנפטר. כמו כן בני המשפחה צריכים לדעת שעדיין יש להם חובות כלפי עובד, אם קיים, שטיפל בנפטר. והעובד זכאי לכל זכויות עקב היותו מפוטר. דבר שבני המשפחה חייבים להביא בחשבון. נאחל לכולנו חיים ארוכים.

מהו עיזבון, מה עושים אם אין צוואה או אם המוטבים בקופת הגמל אינם היורשים

 

התבטלה צוואה שחתמה אם במצב סופני

מיהם היורשים