שוק ההון    

אמיר פוסטר – "מחיר הגז בארץ נמוך!"

ביני זומר, סגן נשיא לעניינים אזוריים בנובל אנרג'י: "מעל ל-50% מהעבודות לפיתוח לווייתן הושלמו".

אמיר פוסטר, מנהל מחלקת מחקר ואסטרטגיה באיגוד תעשיות הגז בוועידת אנרגיה וכלכלה: "מצרים מבינה שאם הם רוצים להיות 'האב' אזורי הם חייבים ליבא גז מישראל"

"מעל ל-50% מהעבודות לפיתוח לווייתן כבר הושלמו", כך אמר היום ביני זומר, סגן נשיא לעניינים אזוריים, נובל אנרג'י. לדברי זומר, "הגז הטבעי זול יותר מכל דלק אחר בישראל. הגז הטבעי מלווייתן יאפשר את סגירת התחנות הפחמיות בישראל. לוויתן יהיה מאגר גז אסטרטגי לישראל, ויחד עם פיתוח מאגרי כריש-תנין ישראל תגיע לביטחון אנרגטי גבוה".

לדברי זומר, "בתכנון אסדת לווייתן ומיקומה נלקחו שיקולים מחמירים בהיבטים של שמירת הסביבה הימית ואיכות המים. בניגוד לטענות, פליטת המזהמים של פרויקט לווייתן תהיה נמוכה מאד ואין סכנה סביבתית לתושבים".

"קשה להמעיט בנזק שעשתה הרגולציה הישראלית לפיתוח משק הגז, אבל עכשיו אנחנו במציאות טובה יותר", כך לדברי אמיר פוסטר, מנהל מחלקת מחקר ואסטרטגיה באיגוד תעשיות חיפושי תעשיות הגז והנפט בוועידת אנרגיה וכלכלה.

לדברי פוסטר, "ישראל הופכת ליצואנית גז איזורית, עם החוזה עם חברת החשמל הירדנית והחוזים של תמר ולווייתן עם מצרים. לפני כחודש השתתפתי בכנס בקהיר, וראיתי איך שיתופי הפעולה האזוריים בתחום הגז עוזרים לבסס את מערכות היחסים המדיניות. המצרים מבינים שכדי שיוכלו להבטיח לעצמם ביטחון אנרגטי ואם הם רוצים להפוך ל'האב' אזורי, הם חייבים לייבא גז מישראל". פוסטר התייחס גם לאופציית הייצוא לטורקיה ואמר כי "כרגע נראה שזה לא על הפרק, אבל כדאי להשאיר את כל האופציות פתוחות. יכולים גם להיות שינויים ביחסים בין המדינות".

פוסטר סקר את מגמות מחירי הגז בישראל ובעולם: "מחירי הגז הטבעי העולמיים עלו בחדות בשנה האחרונה. מהשוואה של מחירי הגז בעולם אנחנו רואים שמחירי הגז בישראל נמוכים יחסית לסביבת המחירים העולמית, ברמה של כ-5.5 דולר ליחידת חום, וזאת למעט המחירים הנמוכים בארה"ב, ומדינות שמסבסדות את מחירי הגז. מדובר בנתון מפתיע לאור העבודה שהגז הישראלי מופק ממאגרי מים עמוקים, שמעלים משמעותית את עלות ההפקה בהשוואה למאגרים יבשתיים או במים רדודים".

לדברי פוסטר, "בתקופת 'מתווה הגז' מחיר חבית נפט היה כ-30 דולר, ואז גם מחירי הגז בעולם ירדו בחדות, זה היה מאד נוח למתנגדים למתווה, אבל היום אנחנו במציאות שונה. היום מחירי הגז והנפט בעולם עולים, אבל בישראל המחיר נשאר יציב. פוסטר הוסיף כי "אין צורך לחכות לשנת 2030 כדי להפסיק את השימוש בפחם בישראל. תעשיית הגז תוכל לספק את כל הצריכה כבר ב-2022".