מדריכי השקעות    

את'ריום – פלטפורמת בלוקצ'יין המאפשרת יצירת חוזים חכמים

תמונה: Pixabay

מעודכן ל-10/2018

כמעט כולם שמעו על הביטקוין, בעיקר בהקשרים של התעשרות מהירה ואנשים שהרוויחו במשך השנים אלפי אחוזים כי ידעו לזהות מוקדם את הפוטנציאל. מי ששמע על הביטקויין, יכול להיות ששמע גם מונח נוסף – בלוקצ'יין. וחלק קטן מהאנשים יודעים שיש עוד סוגים של מטבעות קריפטו, כדוגמת הביטקויין, כמו האת'ריום למשל. אבל גם מי ששמע – לא בטוח שיידע להגיד מה ההבדל בין האת'ריום לביטקוין ולמה בעצם צריך יותר מהביטקוין? לא מספיק מטבע וירטואלי אחד? מה ההבדל?

כדי להבין צריך ללכת קצת אחורה להיסטוריה של הביטקויין וטכנולוגיית הבלוקצ'יין.

הביטקוין והבלוקצ'יין

טכנולוגיית הבלוקצ'יין ומטבע הביטקוין נוצרו בשנת 2009, בעקבות המשבר הפיננסי הגדול של 2008, על ידי סאטושי נקאמוטו. בעצם, כנראה שאין אדם כזה באמת. מדובר בשם עט שנתן לעצמו האדם או הקבוצה אשר יצר את הביטקוין.

למעשה טכנולוגיית הבלוקצ'יין מאפשרת לשמור את המטבעות הדיגיטאלים בתוך ארנק דיגיטלי הממוקם במחשב מקומי או על שרת והיא זו המאפשרת מסחר במטבעות האלו. הבלוקצ'יין מבטיחים העברה תקינה של מטבעות מאדם לאדם.

הרעיון העומד מאחורי טכנולוגיית הבלוקצ'יין הוא שאין גורם מרכזי המנהל את המערכת. השליטה במערכת נעשית בעצם בהשתתפות כל החברים בה ולכן המטבעות האלו נקראים גם "מטבעות מבוזרים". האנשים המשתתפים בפיתוח הבלוקצ'יין בונים מעיין מאגר של נתונים מוצפנים על העברה של מטבעות ממשתמש למשתמש כאשר בכל זמן מסויים ננעל המאגר- הבלוק – ומצורף למעיין שרשרת וירטואלית של בלוקים – צ'יין. וביחד – בלוקצ'יין. דרך הפעולה של הבלוקצ'יין מונעת בעצם רמאויות. אין אפשרות להכנס לתוך בלוק שכבר ננעל ולשנות בו נתונים, זה פשוט לא מעשי כי המידע נמצא אצל כל משתמשי הרשת ואם השינוי לא נעשה בכולם ובהסכמת כולם, אז הוא לא מתקבל.

ייתרון נוסף של מטבעות הקריפטו הוא שהם מאפשרים שימוש אנונימי בהם. להבדיל מכרטיסי אשראי, עסקאות הביטקויין אינן כוללות רישום של פרטי המשתמש. העובדה הזאת הפכה את המטבע לנפוץ ומבוקש גם בקרב בעלי עסקים מפוקפקים.

האת'ריום

בשנת 2013 הוחל בפיתוח מטבע קריפטוגרפי חדש בשם את'ריום (Ethereum). המטבע פותח על ידי ויטליק בוטרין, גיק מחשבים בן 19 בלבד באותה העת. על מנת לפתח את הפלטפורמה החדשה הוקם קמפיין מימון המונים שבמסגרתו גוייסו כ-14 מיליון דולר. המשקיעים בגיוס ההמונים הראשון קיבלו 60 מיליון מטבעות את'ר, שהוא המטבע של הפלטפורמה,  ו-12 מיליון מטבעות נוספים הוענקו לחברים בקבוצת הפיתוח.

הגירסה הראשונה של האתרים יצאה בסוף יולי 2015. מאז שהושקה הפכה האת'ריום לפלטפורמה העיקרית שבעזרתה מפתחים אפליקציות בלוקצ'יין. המטבע את'ר, המטבע של הפלטפורמה, הוא כיום המטבע הקריפטוגרפי הגדול ביותר אחרי הביטקוין עם שווי שוק של כ-21 מיליארד דולר.

האת'ר, המטבע של הפלטפורמה, נסחר כיום בסביבות ה-200 דולר לאחר שבשיאו הגיע לשער של 1,200 דולר.

למה צריך את האת'יריום? הביטקויין לא מספיק?

אתם בטח שואלים את עצמכם למה צריך עוד מטבע. יש את הביטקוין, זה לא מספיק?!

אז נכון שמדובר בשני מטבעות (ויש עוד הרבה יותר9 שמבוססים על טכנולוגיית הבלוקצ'יין, אבל בכל זאת ישנם הבדלים, ואפילו מהותיים בינהם.הביטקויין מציע יישום אחד שהוא מערכת תשלומים בין חברי הרשת המאפשרת העברת סכומים תוף אפשרות למעקב אחריהן וכן למעקב אחרי היתרות של כל  המשתמשים.

האת'ריום מבוסס גם הוא על בלוקצ'יין. אבל, בניגוד לביטקויין שאותו "כורים" המשתמשים באמצעות כח המחשוב שלהם, הכורים ברשת האת'ריום מתוגמלים במטבע את'ר בתמורה לתרומתם לרשת. הרשת של את'ריום מתמקדת בהרצה של קטעי קוד הנקראים "חוזים חכמים".

החוזים החכמים הם קטעי קוד המוצמדים לכל העברה של סכום. כאשר חוזה כזה נמצא על הרשת הוא דואג לבצע את ההעברה אשר רשומה לו בקוד. למשל אם אדם רוכש שירות מסויים עליו הוא צריך לשלם סכום מסויים בכל חודש הוא יכול להריץ חוזה חכם אשר יבצע העברה של הסכום בכל חודש לנותן השירות, שגם הוא צריך להיות חבר ברשת האת'ריום. ממש כמו הוראת קבע בבנק, רק בלי הבנק שגוזר עמלה בדרך.

התכונה הזאת לא קיימת בביטקוין שאיתו אפשר לשם תשלומים אבל לא ניתן לכתוב חוזים כמו ברשת האת'ריום.

לסיכום, האת'ריום נחשב לדור הבא של פלטפורמות הבלוקצ'יין ומרבית האפליקציות הקשורות לטכנולוגיה הזאת עושה בה שימוש. את המטבע של הפלטפורמה האת'ר, ניתן לקנות בבורסות השונות של המטבעות הוירטואלים אבל צריך לזכור. מדובר במטבעות ששעריהם נעים בתנודתיות גדולה מאד וקשה מאד להעריך את השווי הכלכלי שלהם.

הקלת מס על השקעה בביטקוין וביתר המטבעות הקריפטוגרפיים

בלוקצ'יין – מהפכה במטבעות הדיגיטליים; מה זה? איך זה צפוי להשפיע עלינו? ומה מחיר הביטקוין?

ICO  – מה זה? ואיך זה קשור לביטקוין?

ביטקוין – איך נוצר המטבע הדיגיטלי? מה השווי שלו (והאם זה מוצדק)? והאם אפשר להשקיע בו?