חיסכון פנסיוני    

מדריך חיסכון פנסיוני: הטבות מס; אסור לפספס

המדינה מעודדת חיסכון לטווח ארוך, חיסכון לפנסיה והדרך שלה היא לספק לחוסכים הטבות מס משמעותיות.  ההטבות האלו הן נחלקות לשתיים –  זיכוי במס וניכוי מס. זיכוי מס הוא למעשה  הפחתת המס לתשלום וניכוי מס משמעותו הקטנת ההכנסה החייבת במס.

זיכוי מס בשיעור של 25%  מקבלים בהפקדות לביטוח חיים / ביטוח מנהלים; וזיכוי מס בשיעור של 35% מקבלים בהפקדות לקופת גמל, בכפוף לתקרות (שיפורטו בהמשך).

ניכוי במס, משמע ניכוי/ הפחתה של ההכנסה החייבת ניתן עבור תשלומים לקופת גמל שמפקיד עצמאי, או שמפקיד שכיר בגין ההכנסה לגביה אין לו הסדר פנסיוני יחד עם המעסיק שלו ( הכנסה לא מבוטחת ).

התקרות להטבות המס   – התקרה לעצמאים:  זיכוי במס יינתן על הפקדה בגובה 5% מההכנסה בפועל או מהתקרה ( 16,400שקל בחודש ), הנמוך מבין שתיהן. (מקסימום 820 שקל בחודש). ניכוי במס לעצמאיים יינתן על הפקדה בגובה 11% מההכנסה בפועל או מהתקרה ( 16,400 שקל בחודש), הנמוך מבין שתיהן ( מקסימום 1,804 שקל בחודש ).

לגבי שכירים: יש להגדיר  "עמית מוטב"  שהוא חוסך שמופקדים עבורו ( לבד או ביחד עם המעביד), למעלה מ- 1,329 שקל בחודש לקופות גמל. שכיר שכזה ייהנה מזיכוי במס  על הפקדות במסגרת תוכנית חיסכון פנסיוני עם המעביד. התקרה להטבה זו היא 7% מהשכר המבוטח בפועל או מתקרת הכנסה מזכה , הנמוך מבין שתיהן. זיכוי נוסף יינתן בגין הפקדה בגובה 5% מהכנסה לא מבוטחת ובכפוף למגבלות.  ניכוי יינתן עבור הפקדה בגובה 11% מהכנסה לא מבוטחת ובכפוף למגבלות המוצגות בטבלה (מגבלות לשכירים על שכר לא מבוטח)  

הכנסה מבוטחת

 ( שכר לגביו קיימת תוכנית בשיתוף המעביד )

הכנסה לא מבוטחת מוכרת לצורך ניכוי ממס

( 11% מההכנסה )

הכנסה לא מבוטחת מוכרת לצורך זיכוי במס

( 5% מההכנסה )

עד 16,400 ₪

הכנסה בפועל או 16,400 ₪, הנמוך מביניהן, בניכוי הכנסה מבוטחת

הכנסה בפועל או 16,400 ₪, הנמוך מביניהן, בניכוי הכנסה מבוטחת

16,400 ₪ – 24,600 ₪

הנמוך מבין :
א. הכנסה בפועל בניכוי הכנסה מבוטחת.
ב. 8,200 ₪

הנמוך מבין:
א. הכנסה בפועל בניכוי הכנסה מבוטחת.
ב. 8,200 ₪

24,600 ₪ – 32,800 ₪

32,800 ₪ בניכוי הכנסה מבוטחת

מעל 32,800 ₪

0 ₪.

 

ולגבי שכיר שאיננו עמית מוטב (כלומר שלא מפקידים עבורו תשלומים). זיכוי יינתן לו בגין הפקדה בגובה 7% מהכנסה לא מבוטחת. סך ההכנסה המבוטחת ושאינה מבוטחת לקבלת זיכוי מוגבלת ב-8.2 אלף שקל. ניכוי יינתן עבור הפקדה בגובה 5% מהכנסה לא מבוטחת. סך ההכנסה המבוטחת ושאינה מבוטחת לקבלת ניכוי מוגבלת ב-8.2 אלף שקל.

מעבר להטבות האלו, ישנה הטבה לעצמאים בלבד –  לעצמאים שמפקידים לקרן השתלמות בהיקף של 7% מהכנסה חייבת או מ-249 אלף שקל, הנמוך מבין האפשרויות, יוכרו לצורך ניכוי מההכנסה החייבת הפקדות עד 4.5% מההכנסה החייבת.

זה הזמן להפקיד (באם לא הפקדתם במהלך השנה) וליהנות מהטבות המס. יש להדגיש כי לפני הפקדה יש להתייעץ עם בעל רישיון פנסיוני.

הבהרה – הסכומים המפורטים כאן מתעדכנים אחת לתקופה (הצמדה למדד). בפועל, בשנים האחרונות המדד שלילי, ורק לאחרונה הוא במגמה חיובית, כך שאין ממש תזוזות משמעותיות.