תיירות    

ברלין בזול – טיפים לחיסכון במהלך טיול בעיר

 מדריך לחיסכון בברלין – כך תגלו את ברלין בזול

ברלין היא כיום אחד היעדים הפופולאריים בקרב תיירים ישראלים. זוהי עיר יפה, אופנתית, עמוסת אטרקציות וכזו שאינה עוצרת לרגע. בשנים האחרונות התווסף פלוס נוסף לתוך המשוואה, והוא שמחירי הטיסות לברלין ירדו פלאים. היצע הטיסות עלה, המחירים ירדו (גם בשל השמיים הפתוחים בשדה התעופה בן גוריון) וברלין הפכה לנגישה הרבה יותר.

החדשות המעודדות עוד יותר הן שיש לא מעט דרכים לחסוך כספים במהלך השהות בברלין. הנה כמה דגשים שיסייעו לכם בהגשמת המשימה החשובה הזו.

נקודת ההתחלה: טיסה

טיסות לברלין יוצאות בכל ימות השנה, על ידי חברות תעופה ישראליות ובינלאומיות. היצע האפשרויות הרחב מגדיל את הסבירות למחירים זולים של טיסות – אפילו 300-400 דולר לשני הכיוונים בעונה – אבל מביא לצורך שלכם להשקיע קצת מאמצים במציאת הטיסה האידיאלית. לכל טיסה יש חוקים משלה, אבל בדרך כלל המחיר של טיסות סדירות יהיה זול כשמזמינים אותן מוקדם, ויעלה ככל שהמושבים במטוס יימכרו. במקרה של טיסות שכר, יכול להיות שהתמונה תהיה דומה אבל גם שיהיה תרחיש הפוך, בו דווקא ברגע האחרון תמצאו הצעות משתלמות במיוחד.

קטגוריית טיסות ה-Low Cost מצריכה התייחסות בפני עצמה, כשגם במקרה הזה גדל מספר האפשרויות עם השנים. ציפיות רבות למשל מעלה הקו של חברת הלואו קוסט רינאייר לברלין, שצפויים לעמוד על כמה עשרות יורו לכיוון (כמו בבדיקה הזו שערך אתר וואלה!). משך הטיסה הלא כל כך ארוך בברלין כן מאפשר את ההתפשרות הזו בתנאי הטיסה, מה גם שתמיד אפשר לשלם תשלום נוסף על שירותים נוספים לטיסה – ארוחות, בחירת מושב, מזוודות ועוד. האופציה לטוס לברלין עם עצירת ביניים (קונקשן) בהחלט קיימת, והיא אף עשויה להוזיל את התמונה. במקרה הזה חשוב לראות עד כמה עצירת הביניים משתלמת, פונקציה של משך הזמן שתמתינו בשדה התעופה. ממש לא בטוח שזה מומלץ להמתין שמונה שעות בשדה התעופה תמורת הוזלה של 20-30 יורו במחיר הטיסה.

מלונות

בברלין יש מאות רבות של מלונות, כך שזו לא צפויה להיות בעיה למצוא מלון פנוי. מה שכן, כדי להגדיל את אפשרויות הבחירה וגם את הסבירות לדילים משתלמים, מומלץ לבצע את החיפושים מספר שבועות לפני מועד הטיסה. יש פרמטרים שונים שמשפיעים על מחיר המלון. מלון בלב ליבה של ברלין צפוי לעלות יותר, אבל להיות פופולארי ונוח יותר. רובע מיטה, ושכונות דוגמת קרויצברג, טירגרטן, פרידריכסהיין או פרנצלווארברג מציעות הרבה אופציות ללינה, במחיר גבוה יחסית. כך גם מלונות לצד מוקדי העניין המרכזיים בעיר, דוגמת כיכר אלכסנדרפלאץ. רבים יטענו שמומלץ להתרחק קצת מהמרכז של ברלין, מרחק של מספר קילומטרים, מה שיוזיל את העלויות בצורה משמעותית. הסיבה שאפשר לעשות את זה בברלין היא שהתחבורה הציבורית בה פשוט מצוינת, ונחשבת לאחת היעילות באירופה כולה.

מבחינת דרגת המלון, יש עבורכם לא מעט אפשרויות. בברלין יש מלונות מפוארים, אבל חלק ניכר מהמטיילים לא יחפשו את זה. הם יעדיפו מלון נוח, ממוקם היטב עם תנאים גבוהים של שהות – מלונות שלושה או ארבעה כוכבים יכולים לעשות את העבודה. אתם יכולים להתפשר עוד בדרגת המלון ולהוזיל את המחיר, אבל במקרה הזה כדי לבדוק בזכוכית מגדלת את המלון בו אתם שוהים. בגדול, מחירי הלינה הדי סבירים בברלין מאפשרים לבחור במלונות באיכות משביעת רצון מבלי לקרוע את הכיס.

השאלה האם להזמין טיסה ומלון בנפרד, או לחלופין חבילת נופש לברלין, עולה תמיד. התשובה היא שאין לה תשובה חד משמעית. לעיתים החבילות הן המשתלמות, ולעיתים דווקא רצוי להזמין עצמאית. מומלץ בכל מקרה לבצע את הבדיקות בשני הכיוונים, ולבחור במה שהכי מתאים לכם.

אטרקציות חינמיות (או זולות מאד) בברלין

ברלין ידועה בהיצע העצום של האטרקציות שבה. בהקשר הנוכחי, חלק ניכר מאתרי החובה של ברלין לא יצריכו מכם תשלום, או יאפשרו כניסה במחיר די בסיסי. בגזרת החינם תמצאו בין היתר את כיפת הזכוכית של בניין הרייכסטאג המפורסם (מה שכן, היו מוכנים לתור ארוך), מהפארק המקיף את ארמון שרלונטבורג (שכשלעצמו הוא בתשלום), פארק טירגארדן שמטבע הדברים ניתן להיכנס אליו בחינם ועוד.

אם אתם רוצים לטעום מההיצע הרחב של המוזיאונים של ברלין – למשל בהגעה אל אי המוזיאונים – תשמחו לשמוע שיש מועדים בהם המוזיאונים מאפשרים כניסה ללא תשלום, אבל לא יותר מדי. עד לפני מספר שנים היו ערבי חמישי בחלק מהמוזיאונים פתוחים לציבור בחינם, אבל ההטבה הזו בוטלה. עדיין יש מספר מוזיאונים שמאפשרים כניסה במועדים ספציפיים, ביום ספציפי בשבוע או בחודש – מומלץ לברר לגבי כל מוזיאון שרוצים לבקר בו. בברלין ישנם מוזיאונים שהכניסה אליהם מעצם ההגדרה היא חינמית, אבל לרוב הם לא יהיו מוזיאונים מהטופים של העיר. בכל מקרה מומלץ לברר אילו הנחות מעניקים האתרים, כי בהרבה מקרים יש הנחות לסטודנטים או לפנסיונרים בהצגת תעודה מתאימה. ילדים נכנסים בהנחה או ללא תשלום, כשיש אתרים שמאפשרים לרכוש כרטיס משפחתי.

בדומה לערים תיירותיות אחרות, גם בברלין ניתן למצוא כרטיס שמאפשר כניסה חינם או במחיר מוזל לאתרים שונים בעיר. כרטיס ברלין פס (Berlin Pass) הוא המרכזי מהבחינה הזו, והוא מציע כמה דברים: כניסה חינם לאתרים חשובים בעיר (המוזיאון היהודי, קתדרלת ברלין, מוזיאון פרגמון, מדאם טוסו, מוזיאון בודה, הצינוק של ברלין ואחרים), אטרקציות בעיר (שייט בנהר השפרה או טיולי אופניים לדוגמא), עלייה וירידה חופשית על אוטובוס Hop on Hop Off ליום אחד ועוד. ניתן לרכוש את הכרטיס למשך יום או יומיים, כשהמחירים עומדים על כ-100 יורו למבוגר וכ-52 יורו לילד ליומיים, או כ-120 יורו למבוגר וכ-62 יורו לילד עבור שלושה ימים. בהזמנה מהאינטרנט מראש ניתן להוזיל את המחיר. כדי לדעת אם הכרטיס משתלם עבורכם מומלץ לתכנן מסלול טיול בברלין, לראות האם האטרקציות הכלולות בכרטיס מעניינות אתכם ולעשות חישוב האם זה יחסוך לכם כסף.

אופציה אחרת היא לרכוש את כרטיס ההנחות Get2Card Berlin , שמקנה כרטיסי 1+1 על אטרקציות שונות מהמיטב של ברלין. רשימת האטרקציות כאן גדולה יותר מאשר בכרטיס הקודם, ועומדת על יותר מ-500 אטרקציות. את הכרטיס ניתן לרכוש לפרקי זמן של שלושה ימים, חמישה ימים, שבוע או שנה (פחות רלוונטי לתיירים..), כשהמחיר מתחיל מכעשרים יורו. גם כאן, מומלץ לראות מה אתם מקבלים בכרטיס, ולראות האם זה עומד בקנה אחד עם תכניות הביקור שלכם בעיר. מההתרשמות שלנו הסיכויים שזה יקרה גדולים ביחס לכרטיס הקודם.

מסעדות ואוכל

במהלך טיול ממוצע בחול אתם צפויים לאכול במסעדות יותר מפעם אחת. ברור שזו האופציה הפחות משתלמת מבחינה כלכלית, בטח בהשוואה לרכישות בסופרמרקטים של ברלין (לא רק המילקי זול שם, אלא שלל מוצרי מזון אחרים). ניתן לכן להצטייד במוצרי מזון ולאכול אותם מפעם לפעם, אופציה שתתאים בעיקר כאשר לנים במקום שכולל מטבח עצמאי.

במסעדות עצמן יש מספר דרכים לחסוך. הדבר הראשון הוא לנסות להתרחק כמה שניתן ממלכודות התיירות, שקיימות גם בברלין – בעיקר במרכז העיר וליד מוקדי העניין העיקריים בה. רצוי לבדוק את התפריט לפני שמתיישבים, ולשאול לגבי כל פריט שמניחים על שולחנכם האם הוא כרוך בתשלום. מומלץ לחפש תמיד את הארוחות העסקיות, ולנסות להימנע מהדברים שבברלין הם יקרים יותר: שתייה קלה לדוגמא. אותה ניתן להחליף במים, אפילו מהברז, או כמובן בבירה שנשפכת בברלין כמו מים, במחיר זול במיוחד.