חדשות    

"גורמים שנוגעים בכסף, צריכים להיות נקיים לגמרי מכל עבירה"

דורית סלינגר

 האם זה סוף הסכסוך בין הבנקים לבין הגופים/ הזירות שמספקים הלוואות חברתיות. הבנקים מנסים למנוע את החדירה של ההלוואות החברתיות (עד כמה שניתן) והערימו מכשולים לטענת הגופים האלו. עכשיו נכנסים לתמונה הרגולטורים – וועדת הכספים, לצד המפקחת על הבנקים – ד"ר חדווה בר, לצד הממונה על רשות שוק ההון  – דורית סלינגר, והם פועלים להסדיר את "היחסים" בין הבנקים לזירות החברתיות  

"גורמים שנוגעים בכסף, צריכים להיות נקיים לגמרי מכל עבירה" – אמרה הממונה על רשות שוק ההון דורית סלינגר בדיון שנערך בוועדת הרפורמות בנושא יישום חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים.

המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר אמרה בדיון בוועדה "הפצנו מסמך הפנייה לבנקים. המסמך מסדיר את פעילות הבנקים מול נותני שירותים פיננסיים לרבות גופי ה- P2P. המסמך מנחה את הבנקים לפתוח חשבונות לגופים. כ"כ במסמך מפורטים רשימת המסמכים שהבנקים ידרשו מהגופים לצורך ניהול סיכונים. כאשר צווי איסור הלבנת הון יכנסו לתוקף, ניתן לבנקים הקלות על מנת להקל על הגופים הפיננסים".

הלוואות חברתיות – כל הזירות, כל הנתונים

גב' סימה שפיצר מהפיקוח על הבנקים הסבירה את ההנחיה שהפיקוח הפיץ לבנקים. הודענו לבנקים שהם חייבים לתת שירות לגופים הפיננסיים. חייבנו את 5 הבנקים הגדולים להתחייב לתהליך ולהעביר אלינו תוך 90 יום מסמך מדניות שיכלול את ההתנהלות שלהם מול הגופים ואת המיידעים שהבנק יבקשו מהלקוח. קבענו לחות זמנים תוך כמה זמן הם חייבים לתת הסבר ללקוח. הוספנו חובה לבנקים להתריע טרם נקיטת פעולה כנגד החשבון. חייבנו גילוי מלא על עמלות הטיפול בחשבון.

הממונה על רשות שוק ההון גב' דורית סלינגר אמרה "הוגשו לנו 1,150 בקשות לקבלת רישיון. כמה מהבקשות דחינו. 60 בקשות נשלחו למשטרה על מנת לבדוק מידע לגביהם, מידע שעלול לא לאפשר לנו לתת להם רישיון. המטרה לאפשר לגורמים לעבוד בצורה חוקית ללא תדמית שלילית. בעיני גורמים שנוגעים בכסף, צריכים להיות נקיים לגמרי מכל עבירה.

יו״ר הועדה ח"כ רחל עזריה (כולנו) אמרה "אני מסכימה שמי שעוסק בכספים, צריך להיות נקי ב-100%. מי שלא בסדר, לא יקבל היתר לפעול. אולם החשש מפני הלבנת הון, גורם להחמיר מאוד". עזריה ביקשה לקבל מהפיקוח על הבנקים את פרקי הזמן שלוקח לטפל בבקשה לקבלת רישיון. "חשוב שאנשים יידעו את פרק הזמן הצפוי לטיפול בבקשתם לרישיון". אולם הפיקוח לא מסר מועדים, בטענה כי הטיפול בבקשות מאוד מורכב וכי הגופים מגישים מסמכים ומיידעים באופן לא רציף.

סגן הממונה על שוק ההון מר יואב גפני אמר "נערכנו לכניסת החוק לתוקף בכך שבחודש דצמבר חידשנו את הרישיונות ל-5 חודשים. ל-950 גופים (מתוך 1,050) נותני שירותי אשראי ניתנו אישורי המשך עיסוק. 30 בקשות נדחו. רישיונות סופיים הוענקו ל-15 גופים. אנו מקדישים לכך הרבה זמן ומשאבים ואנו עובדים על ייעול התהליך. במגמה לשפר את הטיפול. עד תום הרבעון השלישי, נבוא עם מועד מוערך לטיפול ברישיון.

מנגד, מר יואב להמן לשעבר המפקח על הבנקים אמר "נוסח החוזר עלול לעשות את הפעולה ההפוכה. הפיקוח הפך את הבנקים לזורע הארוכה שלהם. לא הוגן לבקש מהבנקים לקחת עליהם את הסיכון.

ד"ר חדוה בר השיבה ואמרה כי הנושא המרכזי הוא צו הלבנת הון. ואכן, האחריות היום היא על הבנקים. לדבריה, משרד המשפטים מתעקשים שהאחריות תישאר על הבנקים. צריך לומר שיש גורמים עברייניים והם מקשים את הפעילות בתעשייה הזו.  מספיק שיש כמה תפוחים רקובים בסל בשביל להכתים את כל הפעילות. 

הוועדה שמעה תלונות כנגד הבנקים מאת איגוד נותני שירותים פיננסים  וכן של גופים פיננסיים שפועלים בתחום.

יו״ר הועדה ח"כ רחל עזריה סיכמה את הדיון ואמרה ״אני מעריכה ומוקירה את העבודה הקשה והמאמץ שנעשה. אני יודעת שגופי האשראי עומדים בראש סדר העדיפויות של הממשלה והכנסת. ההתקדמות משמעותית ביותר, כמובן שיש לנו עוד עבודה לעשות אבל זו בהחלט פריצת דרך״.

הלוואות חברתיות – כל הזירות, כל הנתונים