מדריכי דירה ומשכנתא    

דירת קרקע – מהם היתרונות ומהם החסרונות?

מעודכן ל-06/2019

 

דירת קרקע – יתרונות וחסרונות

עד לשנות השמונים של המאה הקודמת, נהגו קבלני הבניין לבנות את הבתים המשותפים "על עמודים", כאשר שטח הקרקע שמתחת לבניין נוצלה בדרך כלל לחניות לדיירים, כניסה לבניין, ולעיתים גם לדירות קטנות בקומות הקרקע. הדירות האלו היו לרוב קטנות וזולות יותר מהדירות בקומות הגבוהות יותר. דירות אלו זכו לכינוי "דירת קרקע". 

בשנות ה-80 הבינו הקבלנים שהם יכולים לנצל את הקרקע הפנויה ולהצמיד את השטח הפנוי לדירות הקרקע וכך הן הפכו למה שמכונה היום "דירות גן". אך זה לא אוטומטי – לא כל דירת קרקע היא עם השטח הצמ וד – לרוב לא. רק בבנייה שמראש הוגדרה כבנייה של דירות גן, יש פתח – מרפסת לרוב, שמובילה לגינה. דירות גן, נחשבות לדירות יוקרתיות ויקרות בבניין מגורים ( הרחבה כאן); דירות קרקע, מנג, הן דווקא הדירות הזולות יותר

למגורים בקומת הקרקע יש מספר יתרונות אך גם חסרונות לא מעטים.

דירת קרקע – היתרונות

קודם כל, המחיר. הדירות האלו נחשבות פחות טובות מדירות בקומות עליונות יותר, גם אם מדובר בבניין ללא מעלית. כך ניתן למצוא דירות בשטחים ומאפיינים דומים לדירות האחרות בבניין, אבל במחיר טוב יותר. בבדיקה ביד שתיים ניתן לראות שבחולון ובבת ים למשל, מחירן של דירות קרקע בנות שלשה חדרים מתחיל בכ-1.3 מיליון שקל בעוד מחירן של דירות בקומה הראשונה מתחיל בכ-1.6 מיליון שקל. הפרש לא קטן במחיר.

היתרון הגדול בדירות הקרקע הוא ההתאמה שלהם לאנשים שמוגבלים בתנועה כמו מבוגרים ונכים. אם אין מעלית בבניין, הנגישות לדירות הקרקע היא קלה יותר ובמקרים רבים ניתן להגיע אל דלת הדירה ללא מדרגות כלל. גם אם יש מדרגות אז מספרן הוא קטן, והנגשת הדירה היא קלה, מהירה וזולה יותר, מאשר בדירות בקומות גבוהות יותר.

דירות הקרקע אטרקטיביות מאד גם למשקיעים שכן ניתן להשכיר אותן או את חלקן כקליניקות לרופאים או לנותני שירות אחרים ובכך להשיג עליהן תשואה טובה יותר מתשואה שניתן לקבל על נכס רגיל. צריך לשים לב לחוקי העזר העירוני ולבדוק האם ניתן להשתמש בדירה למטרות עסקים.

גם זוגות צעירים יכולים למצוא ייתרון בקומת קרקע. לא צריך להרים את הילדים הקטנים על הידיים במדרגות או לדאוג שיתגלגלו בהן ויפצעו. אםיש עגלת ילדים, אפשר להשאירה ליד דלת הכניסה כדי שלא תתפוס מקום בבית.

דירת קרקע – החסרונות

דירות הקרקע הן הקרובות ביותר לתשתיות של הבניין. בגינות הבתים המשותפים מוטמנים קווי הביוב של הבניין ואם יש סתימה או נזילה מהביוב, מי שסובל מיזה הכי הרבה אלו הדיירים בקומת הקרקע.

יחד עם הביוב ניתן למצוא בקומת הקרקע של הבניין גם תשתיות ניקוז ואשפה שאם הם לא מתוחזקים טוב, הם עלולים להוות מטרד קשה לדיירים בקומת הקרקע. נכון, לא רק להם, אבל בעיקר להם.

גשמים בחורף, במידה והניקוז לא עובד כמו שצריך, יכול לגרוםלהצפת הדירה ולנזקים חמורים כמו שקיעת קרקע ורטיבויות.

חיסרון נוסף של דירות הקרקע הוא הצורך להתמודד עם מזיקים שנמצאים בגינה. נכון, הבניין כולו וועד הדיירים אחראים לכך שתיעשה הדברה בחצר בכל פרק זמן מסויים, אבל הדברה אף פעם לא מונעת לחלוטין את הופעתם של חרקים כמו מקקים, נמלים, מעופפים למיניהם, זוחלים למיניהם, אפילו נחשים, וגם עכברים וחולדות הם לא מחזה נדיר כשמדובר בדירות קרקע.

גם חתולים מוצאים את דרכם לרוב לחצרות בניינים. זה יכול להיות חמוד, והם לפעמים גם משמשים כהדברה ביולוגית, אבל לא כולם אוהבים את הנוכחות שלם קרוב כל כך לבית.

סוגייה נוספת היא הפרטיות, או יותר נכון לאמר, היעדר הפרטיות. פעמים רבות חלונות הדירה בקומת הקרקע פונים לרחוב או לחצר הפנימית של הבניין וכל מי שעובר לידם, יכול לתת מבט ולראות ישר לתוך הדירה. נכון שבעיות פרטיות מתעוררות גם בקומות גבוהות יותר, אבל ליד דירות בקומת קרקע עוברים יותר אנשים ופוטנציאל "ההצצה" לתוך הדירה הוא גדול יותר.

דירות בקומת הקרקע חשופות גם יותר לרעש, הן מהרחוב והן מחניון הבניין. גם טריקת דלת הכניסה לבניין יכולה להפריע לחלק מהאנשים.

לסיכום – דירת קרקע יכולה להיות פתרון למי שרוצה לגור בסביבה מסויימת אבל המחיר של דירות רגילות בה גבוה מדי עבורו. אבל, צריך לדעת שלהנחה במחיר יש מחיר אחר שעלול לפגום באיכות החיים.

דירת גן – יתרונות וחסרונות

מגורים משותפים – מה זה? והאם זה כדאי?

כיווני אוויר בדירה: האם זה כל כך חשוב? ומה עדיף?

דירה בקומה גבוהה ללא מעלית – כדאי לקנות? מה היתרונות ומה החסרונות?