משפט    

הגשת תביעה קטנה – איך מגישים? מה סכום התביעה המקסימלי? ואיך מגדילים את הסיכוי לזכות?

הגשת תביעה קטנה – מסתבר שזה לא סיפור גדול.  איך מגישים? מה סכום התביעה המקסימלי? ואיך מגדילים את הסיכוי לזכות?

הגשת תביעה אמנם לא יכולה להיות פשוטה לחלוטין, ובכל זאת, יש מקרים שיאפשרו לכם לקצר תהליכים אם רק תדעו כיצד להתנהל בהם – תביעות קטנות עונות על ההגדרה הזו, אם אתם לומדים את הכללים (וזה קצר) – איך להגיש? לאן להגיש? מה לצרף? באיזה טפסים משתמשים? ועוד, אז הגשת התביעה ממש לא תהיה מורכבת.

זו הסיבה שבשנה מוגשות עשרות אלפי תביעות – סדר גודל של 50 אלף תביעות!

תביעה מוגדרת כתביעה קטנה אם היא מוגשת על ידי מישהו שהוא לא חברה או תאגיד (זו יכולה להיות גם קבוצה של אנשים), כאשר הצד הנתבע יכול להיות תאגיד – רבות מהתביעות הן נגד חברות – סלקום, פרטנר, בזק, תנובה, שטראוס, אסם, וחברות חזקות נוספות, אך קיימות כמובן גם תביעות נגד חברות בכלל (מסוגים ובגדלים שונים).

הסכום המקסימלי של התביעה עומד על 33,500 ש"ח. נושאי העיסוק של התביעה משתנים, כשפעמים רבות הם קשורים לסכסוכים אזרחיים או מחלוקות בעלות אופי צרכני: חברת תיירות שלא עומדת בפרטי ההתחייבות שלה מול הלקוח, אי תשלום של אדם לנותן שירות, הודעות ספאם הנשלחות לטלפון או למייל שלנו, אי אכיפה של תקנות העישון במקומות ציבוריים ועוד.

רוב  התביעות הקטנות חומקות מהרדאר הציבורי, אך יש כאלה שכן מקבלות חשיפה עקב המאפיינים הייחודיים של המקרה או האפשרות שההחלטה תהפוך לתקדימית ותשפיע על מקרים דומים בעתיד. כך למשל מקרים בהם רשויות מקומיות כמו כפר סבא או נתניה פיצו בעלי רכב שניזוק עקב השילוב הלא רצוי בין גשמים עזים לבין מערכת ניקוז עירונית שלא ממש מתפקדת היטב.

אם התביעה שאתם מגבשים בראשכם עומדת במאפיינים הכלליים האלה, תרצו לקבל תשובות לשאלות הנוגעות לאופן ההגשה של התביעה. למי פונים? איך מתחילים? מהם שלבי התהליך? אילו טפסים צריך למלא? וכן הלאה. המדריך הבא בנושא הגשת תביעות קטנות יעשה לכם קצת סדר בבלאגן.

למי מגישים תביעה קטנה?

את התביעות הקטנות מגישים למזכירות בתי המשפט לתביעות קטנות, המהווים בדרך כלל חלק מבתי משפט השלום (השופטים לכן הם שופטי בית משפט השלום). האתר של משרד המשפטים לא מציג לדעתנו את הרשימה המלאה של בתי המשפט האלה בצורה פשוטה. אנחנו ממליצים להגיע אליהם באמצעות בדיקה האם קיים מדור תביעות קטנות בבית משפט השלום הסמוך לביתכם, או לחלופין להתבסס על הרשימה שבאתר ויקיפדיה. לפיה תוכלו ללמוד שיש כיום כ-30 בתי משפט לתביעות קטנות, בכל אחד מהמחוזות. מכאן שאתם ממש לא צריכים להגיע לקצה השני של המדינה כדי להגיש את התביעה, גם אם סביר להניח שבית המשפט לא יהיה בפתח הבית שלכם.

הליך ההגשה של התביעה הוא די פשוט. הוא מתחיל במילוי טופס כתב התביעה, ובו מספר סעיפים: בעיקר פרטי התובע והנתבעים או תיאור התביעה (המקום והתאריך, סכום הכסף, נימוקי התביעה בקצרה ועוד). הסעיף האחרון בטופס הוא ההצהרה של האדם שאינו "תובע סדרתי", כשהשאלה היא האם הוא הגיש או לא הגיש באותו בית משפט יותר מחמש תביעות בשנה האחרונה. אפשר להגיש כיום בישראל כמה תביעות קטנות שרוצים, אך התנאי הוא שבבית משפט מסוים אפשר להגיש רק חמש תביעות מדי שנה. במקרה כזה יפנה בית המשפט את התובע לבית משפט אחר בו הוא יוכל להגיש את התביעה.

את כתב התביעה נדרש להעביר לבית המשפט בשלושה עותקים מלאים (כולל של הנספחים), אך עבור כל נתבע נוסף יש צורך בעותק מלא: אם תובעים שני צדדים, למשל, נדרש להגיש ארבעה עותקים בסף הכול. את כתב התביעה אפשר להגיש בעברית או בערבית. את התביעה עצמה ניתן להדפיס או למלא בכתב יד, אך רק כל עוד כתב היד קריא מספיק. יש שימליצו למלא בכתב את פרטים הטכניים ואת כתב התביעה עצמו (כולל פרטי המקרה) להדפיס.

תביעה קטנה – כמה זמן זה לוקח?

צריך לקחת בחשבון פרק זמן של מספר חודשים, בין חמישה לשמונה לרוב, עד לקיום הדיון בבית המשפט: כלומר, גם אם התהליך מהיר ביחס להליכים משפטיים אחרים, עדיין הוא מצריך סבלנות. לכן, אפשר לשקול לנסות לפתור אותו מחוץ לבית המשפט, למשל בצורה של הסכם פשרה הנערך באמצעות מגשר, אלא אם אתם מבינים שאין לכך סיכוי או שסיכויי ההצלחה שלכם גדולים יותר בהליך המשפטי. אם הגעתם לפשרה לפני מועד הדיון, על שני הצדדים להודיע זאת לבית המשפט בכתב בהקדם האפשרי. במידה והפשרה תאושר על ידי בית המשפט יימנע מהצדדים הצורך להגיע לדיון, כשלאחר מכן יישלח לביתם ההסדר המאושר והקובע.

תמיד אפשר להתחיל באינטרנט

את התביעה ניתן להגיש כבר מספר שנים באמצעות האינטרנט. באתר "נט המשפט" של הרשות השופטת תוכלו להגיש את התביעה, אם כי התהליך מעט מסורבל. מה שאתם צריכים לעשות בגדול הוא להכניס מספר תעודת זהות תחת "כניסת בעל עניין בתיק". מעל התפריט העליון תמצאו את האפשרות ל"פתיחת תיק". הכניסו את הפרטים העיקריים של המקרה: העיר, בית המשפט הרלוונטי, ההליך (תביעות קטנות), סוג התיק (תביעה קטנה, ת"ק) וסוג העניין. האפשרות בקטגוריה הזו הן תביעה כספית עבור נזקי גוף, ספק לקוח, רכב, שכירות, תיירות, תביעת ספאם או "אחר". לאחר מכן ממלאים את שאר הפרטים, סכום התביעה, פרטי הצדדים ופרטי המקרה.

שימו לב שיש גורמים שיוכלו להגיש את התביעה בשמכם, תמורת עמלה זו או אחרת. מכיוון שהגשת התביעה אינה הדבר המורכב ביותר שיש, באינטרנט או בצורה ה"רגילה", לדעתנו תוכלו להסתדר (רובכם) גם לבד. אם אתם ממש לא מבינים מי נגד מי, או לא מוצאים את הזמן לבצע את התהליך, ניתן לשקול להיעזר בהם.

אל תשכחו את האגרה

כדי להגיש תביעה קטנה תצטרכו לשלם אגרה לבית המשפט. האגרה הזו תעמוד על 1% מסכום התביעה המוגש, כשהסכום המינימלי נכון להיום הוא 50 ש"ח. הגשתם תביעה בגובה 20,000 ש"ח? האגרה שתשלמו היא 200 ש"ח. במידה ואתם מגישים תביעה בגובה 2,000 ש"ח, אחוז אחד ממנה (20 ש"ח) יהיה נמוך מהרף המינימלי, ולכן הסכום שתשלמו הוא 50 ש"ח.  למעשה, על כל סכום עד 5,000 ש"ח תשלמו 50 ש"ח, כשבכל סכום הגבוה מכך החישוב יהיה 1% מגובה התביעה.

תשלום האגרה נעשה דרך אתר האינטרנט (במקרה של טופס מקוון), או לחלופין באמצעות כרטיס אשראי בבית המשפט עצמו או מזומן בבנק הדואר. שימו לב שהסכום הזה לא יוחזר למגיש התביעה בין אם היא מתקבלת ובין אם לא, גם אם החלטת בית המשפט עשויה להיות – במקרה של ניצחון – שהצד המפסיד (הנתבע) יישא גם בהוצאות המשפט, ועקב כך גם בתשלום האגרה.

סיכויי ההצלחה: תלוי במקרה (וגם את מי תובעים)

הצד השני בתביעה קטנה, בייחוד אם הוא עסק או תאגיד, יעשה מאמצים גדולים לצאת כשידו על העליונה, כך שלא תמיד החיים שלכם יהיו קלים. ראשית, לנתבע עומדת האפשרות להגיש תוך 15 יום מרגע בו כתב התביעה מתקבל בבתי המשפט כתב הגנה, המפרט את הטיעונים הכלליים שלהם כנגד המקרה. בהיעדר כתב הגנה יכול התובע לבקש מבית המשפט לקבל את פסק הדין אך ורק על פי כתב התביעה.

כאשר יש כתב הגנה, התובע יכול לקרוא את כתב ההגנה ולנסות להבין האם יש "קייס" לתביעה שלו, בהתאם לתקנות, לנימוקים ולהסברים של הנתבע. נתבע מאורגן עם עזרה מעורכי דין עשוי להפיק כתבי הגנה מפורטים, עם התייחסות לתקנות החוק הספציפיות או לתקדימי עבר. מי שהגיש את התביעה יכול להחליט, על פי כתב ההגנה, האם להמשיך את התהליך, האם לנסות להגיע להסדר עם הנתבע מחוץ לבית המשפט או האם לסגת ממנה לחלוטין. התובע יכול להגיש לבית המשפט כתב תשובה לכתב הגנה, שמפרט את טיעוניו ביחס לאלה שהועלו לכתב ההגנה.

בית המשפט בכל מקרה יקבל את ההחלטה במהלך הדיון המשפטי, במידה וייקבע דיו כזה, אבל בדרך זו אפשר להתכונן למשפט טוב יותר. במקרים מסוימים אפשר לפעול לניהול הליך מקוצר, בו השופט יציע לצדדים לקבל את ההכרעה בתיק מבלי שהנוכחות שלהם נדרשת וגם ללא הנמקה. מצד אחד הליך שכזה יהיה מהיר יותר, אך מן העבר השני יש בו לא מעט סכנות. אם אתם סבורים שהתביעה גבולית, או שיש ראיות שלא בהכרח מוחלטות, לא בטוח שכדאי לכם להיענות בחיוב להצעה הזו.

המלצה מועילה בכל אחד המקרים היא לדאוג לכמה שיותר "בשר" בתביעה, מה שיגדיל את סיכויי ההצלחה. כל טענה וטענה שאתם מעלים חשוב שתהיה מגובה בנתונים או בעובדות. בתחום המשפטי, התרגום של כך הוא שעליכם להציג כמה שיותר מסמכים: קבלות עבור הוצאות שונות, לדוגמא, פרטי התכתבויות עם הצד השני במייל, תמונות שיכולות להיות שווה בתחום הזה יותר מאלף מילים וכן הלאה. את המסמכים האלה נדרש לצרף לכתב התביעה, אך גם בתהליך המשפטי עצמו הם עשויים או אפילו צפויים לעלות. ניתן לבקש מבית המשפט להביא עדים, ולהזמינם לדיון. ההזמנה של העדים תיעשה בפנייה לבית המשפט בכתב תוך עד שלושים יום ממועד הדיון, כאשר התובע נדרש להפקיד בקופת בית המשפט סכום של 99 ש"ח עבור שכר הטרחה של כל עד, או סכום אחר שקובע בית המשפט. חשוב להקפיד שהעדים באמת יגיעו: בית המשפט לא ידחה דיונים עקב עדים שלא מגיעים אליו בתהליך הנקוב, לא משנה עד כמה הם חיוניים להבנת המקרה ולפסיקה לגביו.

כיצד לקבוע את סכום התביעה?

הסכום שאתם תובעים צריך להילקח בחשבון ועשוי להשפיע על סיכויי ההצלחה של התביעה. כיום יש נטייה של לא מעט תובעים לבחור בסכומים לא ממש הגיוניים, שמחוללים יותר נזק מאשר מביאים תועלת, כשאחד האויבים העיקריים הוא טיעון "עוגמת הנפש". התובע יכול למשל להגיש תביעה עבור נופש בן יומיים בצימר שהשתבש באשמת הנתבע, לכאורה או שלא. הסכום יכול להיקבע תוך חישוב העלויות עבור אותה חופשה, תוך הוספת סכום עבור ההתעסקויות, אובדן הימים בעבודה ואותה עוגמת נפש. הכל טוב ויפה, אבל סכום של 30,000 ש"ח לתביעה שכזו יהיה מוגזם לדעתם של לא מעט בתי משפט, ובטח לדעת הנתבעים. לכן עלול להיווצר רושם שהתובע "בא לעשות כסף" באמצעות התביעה, רושם שעלול להקטין את סיכויי ההצלחה שלו.

בהתאם למאפייני המקרה אפשר לדרוש שהתביעה לא תסתיים בקבלת סכום כספי. אם מעוניינים לבטל עסקה עם נותן שירות מסוים, בהינתן טיעונים שהיא לא תקפה או הוגנת, אפשר לדרוש שהשורה התחתונה תהיה ביטול העסקה. דוגמא נוספת היא דרישה להחלפה או לתיקון של מכשיר מסוים. את ההחלטה הזו מקבלים לרוב בשלבים המאוחרים של המקרה, כלומר, בדיון הנערך לגביו בבתי המשפט.

שאלת הייצוג וההגעה לבית המשפט

הדבר הראשון שאתם צריכים לעשות במועד הדיון שנקבע בבית המשפט הוא פשוט להגיע אליו – ולא, זה לא מובן מאליו. כאשר התובע לא מגיע לדיון, לא משנה עד כמה יש לו תירוץ "טוב" לכך, התביעה שלו תבוטל. זאת ועוד, הוא גם לא יוכל להגיש אותה מחדש. מן העבר השני של המשוואה, מצב בו הנתבע לא מגיע לדיון היא בבחינת החלום הרטוב של התובעים. פסיקת בית הדין במצבים אלה תלויה בשיקול הדעת של השופט ובמאפייני המקרה, אך במרבית המקרים הוא מחליט לקבל את התביעה במלואה. כאשר הנתבע סבור שהסיבה שלו לאותה היעדרות היא מוצדקת, הוא יכול לפנות לבית המשפט תוך שבעה ימים ולדרוש ביטול של פסק הדין שניתן בהיעדרו. בית המשפט יכול לקבל זאת, אבל לא חייב. במידה ושני הצדדים לא יגיעו לדיון התביעה תבוטל, אך ניתן יהיה להגיש אותה בשנית.

בעיקרון, תביעות קטנות לא אמורות להתנהל בייצוגו של עורך דין, גם בגלל שהמקרים הנדונים הם בדרך כלל פשוטים יחסית (עד כמה שמקרה שמגיע לכתלי בית המשפט יכול להיות פשוט) ובעיקר כדי להביא לכך שנקודת הפתיחה של שני הצדדים תהיה שווה פחות או יותר. הייצוג על ידי עורך הדין יכול להתבצע רק לאחר שמקבלים אישור לכך מבית המשפט, בהתאם לחשיבות עורך הדין במקרה ולשיקולים אחרים, או כמובן כשעורך הדין עצמו הוא צד בתביעה. כאמור, חברות גדולות רבות שנתבעות כן מוצאות דרכים לעקוף את האיסור הזה, למשל באמצעות שליחה של עובדים מטעמן בעלי השכלה משפטית – מה שמן הסתם מקשה את התמונה עבור התובעים. הצד התובע יכול לבקש ייצוג על ידי מיופה כוח מטעמו, שבית המשפט אישר, כאשר האישור לא יינתן כאשר אותו מיופה כוח מגיע מתחום הייצוג או משפט, או עושה זאת עבור כסף. אדם מבוגר התובע חברת סלולר בשל עמלה צרכנית יכול לדוגמא לבקש שהבן שלו יהיה מיופה הכוח וינהל את התביעה בשמו, אך הוא לא יכול לשלם ל"מומחה" לתחום שיעניק לו את הייצוג.

כללים חשובים בדרך להצלחה

הגשת תביעה קטנה מצריכה הקפדה על כמה דברים חשובים לא רק טרם הדיון בבתי המשפט, אלא גם במהלכו – ברוב המקרים נערך דיון אחד בלבד, שעשוי להיות קצר יחסית, כך שלא תמיד יש מקום לתיקון. מבחינת החוק אפשר להגיש ערעור אמנם – תוך 15 יום ובכפוף לתשלום אגרה – אבל זה הליך יחסית מורכב שסיכויי ההצלחה שלו אינם מוחלטים. צריך לזכור דבר נוסף, והוא שמרבית בתי המשפט יעדיפו לפסוק בצורה של פשרה. היו ערוכים לאפשרות הזו ושקלו לקבל אותה בחיוב, מאחר ומי שמסרב לפשרה עלול לצאת קירח מכאן או מכאן. זה נכון בתחום של תביעות קטנות כמו בכל תחום משפטי אחר. פסק הדין עצמו עשוי להינתן כבר בתום הדיון או תוך פרק זמן של שבעה ימים מסיום הדיון, כאשר ההחלטה תישלח לשני הצדדים בדואר.

ההופעה בבית המשפט חייבת להיות מכובדת. אתם לא חייבים להגיע עם חליפה ועניבה כמו בסרטים האמריקאיים, אבל בהחלט לבוש הולם וראוי, ללא מכנסיים קצרים, כפכפים, גופיות וכיוצא בזה. במהלך הדיון חשוב לא להתפרץ לדברי אחרים ולדבר רק כאשר השופט נותן לכך אישור. למרות שיש מקרים שיוצאים משליטה, בית המשפט הוא לא המקום להרים את הקול, לתקוף את הצד השני ובטח שלא לקלל. אתם ממש לא רוצים להיות מואשמים בביזיון של בית המשפט, להסתכן בקנס ולראות איך הסיכויים שהתביעה תתקבל קטנים בצורה משמעותית.

ולסיכום –

הגשת תביעה קטנה היא אולי לא עניין של 10 דקות, אבל היא גם לא מאוד מסובכת. אם נפגעתם, יש לכם נזק, ומדובר על פגיעה/נזק של עד כ-33.5 אלף שקל, הגשת תביעה קטנה, יכולה להיות פתרון טוב מאוד בשבילכם, רק חשוב שתמלאו כמו שצריך את התביעה ותצרפו את כל האישורים והאסמכתאות הנדרשים.