זכויות עובדים    מיסים    

החזר מס הכנסה – ככה תדעו אם מגיע לכם כסף

מעודכן ל-08/2023

אתם מקבלים משכורת ובאופן שוטף משלמים מס הכנסה, אבל במקרים מסוימים אתם משלמים יותר מדי מס ואתם יכולים לקבל החזר מס. כן, מי שהעביר תשלומים עודפים יכול (וצריך) לקבלם בחזרה, כל מה שצריך זה לבקש.

מס הכנסה חייב לכם כסף

בארץ יש מיליוני שכירים שמס הכנסה חייב להם כסף, אז למה הם לא מבקשים? פשוט – הם נרתעים מרשות המס. הם חוששים שאם הם יקבלו החזר, מס הכנסה ישים אותם על הכוונת ויבדוק אותם. אבל מה שמגיע לכם הוא שלכם, ומס הכנסה לא רודף אחרי אנשים – אם יש לכם מה להסתיר, אז כנראה שלא תרצו להיחשף, אבל מי שאין לו מה להסתיר (וזה הרוב הגדול) לא צריך לחשוש מלבקש את הכסף שלו בחזרה ולהגיש דוח למס הכנסה. זה לא מסובך כמו שזה נשמע. ננסה כאן להסביר את השלבים בדרך "להיפגש" עם הכסף שלכם.

השלב החשוב הוא הגשת דוח למס הכנסה. בדוח הזה, בעצם מחושבים (לשנה מסוימת) ההכנסות החייבות במס (לרוב השכר שלכם), לצד ההוצאות, ההפרשות והזיכויים שעשויים להקטין את החבות (קופות גמל, קרנות פנסיה, ביטוחים, הפסדים בבורסה, תרומות, ועוד). כמו כן, מפורטים בדוח פרטים נוספים (נקודות זיכוי, חופשת לידה, לימודים ועוד) שעשויים להשפיע על חבות המס שלכם. בשורה התחתונה – הדוח הוא אוסף של מידע שאתם אוספים תוך ימים בודדים ויכול להניב לכם אלפי שקלים.

החזר מס שנתי ממוצע מוערך ב-8 אלף שקל, וניתן להגיש בקשה להחזר מס עד 6 שנים לאחר תום שנת המס שבגינה מבקשים את ההחזר – לדוגמה אם אתם רוצים לקבל החזר מס לשנת 2013, אז סופרים 6 שנים מתום שנת 2013 ומגיעים לשנת 2019 – אתם יכולים להגיש עד שנת 2019 בקשה להחזר מס. להחזר המס מתווספים הפרשי הצמדה וריבית מיום החבות – אם ביקשתם החזר מס על שנת 2013 תקבלו את הסכום כשהוא צמוד למדד בתוספת של 4% הצמדה ריאלית.

איך מקבלים את הכסף?

לא רק שרשות המסים רוצה להחסיר כסף למי שזכאי, היא אף מקילה את התהליך. בשנת 2022 השיקה הרשות מערכת להגשת בקשה מקוונת להחזר מס לשכירים, המערכת החדשה מאפשרת לבצע את תהליך פתיחת התיק להחזר מס ולהגיש את הבקשה באופן מקוון מלא, במהלך רציף, במקום להגיש את הבקשה באופן ידני.

בנוסף, הרשות אף שולחת מפעם לפעם מכתבים לאזרחים, שבדיקת השכר שלהם העלתה ששילמו מס עודף ויש להם פוטנציאל להחזר מס. מדובר על מעטפות בצבע ירוק שמזמינות את האזרחים לבדוק את זכאותם להחזר מס ולהגיש בקשה. במטרה להקל על הגשת הבקשה, מצורף למכתב טופס 135 – בקשה להחזר מס ודף הסבר למילוי הטופס, כמו גם המלצה להיעזר בסימולטור לבדיקת הזכאות וחישוב המס, לפני הגשת הבקשה.

החזר כאמור מגיע בגלל ששילמנו יותר מדי למס הכנסה, אבל איך זה יכול להיות? ובכן, יש מצבים שוטפים על פני השנה שגורמים לכך, ומכיוון שתשלום המס הוא כל חודש, והחישוב של החבות הכוללת הוא שנתי, נוצר לפעמים מצב שסיכום התשלומים בפועל, נמוך ממה שצריך להיות ואז מגיע החזר – לדוגמה, נניח שלא מוזנות לכם נקודות זיכוי (נקודות שמבטאות הקלה במס הכנסה, מכיוון שלא עודכן שאתם לומדים (יש הטבה ללומדים), או שלא עודכן מספר הילדים (יש הטבה/ נקודת זכות על כל ילד בטווח גילאים מסוים). במקרה כזה, בכל חודש וחודש שילמתם יותר מדי למס הכנסה, אז כמובן שבחישוב השנתי מגיע לכם החזר.

דוגמה נוספת –  פיטורים. נניח עובד שעבד חודשיים ופוטר. בסיס המס הוא שנתי, וחישוב המס בהתאם הוא שנתי, כאשר בכל חודש מחשבים את החלק היחסי. נניח לדוגמה פשוטה (ולא מציאותית) ששיעור המס עד 120 אלף שקל הוא אפס, ומעל הוא 30%. ונניח שהעובד הרוויח כל חודש (בחודשיים שעבד) 15 אלף שקל.

המשמעות החודשית של המדרגות היא שעד שכר של 10 אלף שקל אין מס (120 אלף שקל חלקי 12) ומעל יש 30% מס. ומכאן שבשכר של 15 אלף יש מס של 1.5 אלף שקל (30% על ההפרש בין 15 ל-10 אלף שקל). בחודשיים המס הוא 3 אלף שקל.

אבל, בחודשים הבאים הוא לא עבד, כך שבהיבט שנתי מצטבר הוא לא הגיע לרף – הוא השתכר 30 אלף שקל (חודשיים) מתחת לרף השנתי של 120 אלף שקל (עד רף זה אין מס). במצב כזה, הוא לא צריך לשלם מס. הוא מגיש דוח ומקבל החזר על 3 אלף שקל.

ועוד דוגמה: חופשת לידה. ילדת ויצאת לחופשת לידה במהלך השנה. בדיוק כפי שמי שלא עבד שנה מלאה זכאי להחזר (דוגמה קודמת), גם יולדת לא עובדת שנה שלמה ולכן מגיע לה החזר.

ודוגמה משוק ההון – שילמתם מס על רווחים בבורסה בחודש ינואר ופברואר, אך יש לכם הפסד גדול משנה קודמת. מס הכנסה צריך לדעת על זה, ואז הוא יקזז את הרווח מההפסד בשנה קודמת. נניח שההפסד גדול מהרווח, אז אין לכם מס לשלם, ותקבלו החזר על כל הסכום.

למדריך נקודות זיכוי במס הכנסה (על מה מקבלים, איך זה מפחית את חבות המס ועוד)

למחשבון נקודות זיכוי – ככה תוכלו לדעת כמה נקודות יש לכם, וכמה זה חוסך במס?

תיאום מס

מקרה פופולארי שבו מגיע לעובד החזר כספי הוא כאשר העובד מועסק בשני מקומות (או יותר). במקרה שלא נעשה תיאום מס (מול רשות המס) אזי השכר של העובד במקום העבודה הנוסף נחשב כשכר על פי מדרגת המס הגבוה ביותר, למרות שזה לא בהכרח כך. לדוגמה – יכול להיות מצב שהעובד מרוויח בשני מקומות העבודה יחד 6 אלף שקל – נניח שבמקום הראשי 4 אלף שקל ובמקום המשני 2 אלף שקל. על השכר המצרפי הזה כמעט ואין מס, אבל אם הוא לא עשה תיאום מס (עדכון מס הכנסה בעבודה ראשית ומשנית), אז מס הכנסה יגבה באופן אוטומטי את מדרגת המס הגבוה ביותר, וזה יוצר אבסורד – הוא ישלם 50% מס על העבודה השנייה (כאילו הוא מרוויח 50 אלף שקל).

על כל פנים, הכסף לא הולך לאיבוד. התשלום ביתר למס הכנסה יוחזר אם העובד יגיש דוח שנתי.

באתר רשות המיסים תוכלו לקרוא על תיאום המס וגם…לעשות תיאום מס בעצמכם   ותוכלו לקראו גם אצלנו (בשפה פשוטה יותר) – מדריך לתיאום מס

הפקדה לחיסכון פנסיוני

מקרים נוספים שבהם מגיע החזר מס, הם בהפרשות לחיסכון פנסיוני. אם הפרשתם באופן עצמאי (לא דרך מקום העבודה) סכומים לקופת גמל או קרן השתלמות, יכול מאוד להיות שמגיעות לכם הטבות מס. ההפקדות לפנסיה זוכות להטבות מס משני סוגים – ניכוי וזיכוי. ניכוי מס משמעותו הקטנת ההכנסה החייבת במס. יש לכם הכנסה חייבת של 1,000 שקל ובזכות ההפקדה לפנסיה ניכוי של 300 שקל (על דרך חישוב הניכוי – קראו כאן), אזי חבות המס שלכם היא על הכנסה של 700 שקל. בשלב הבא מחשבים את המס על החבות הזו (נניח 25% מס על 700 שקל – חבות של 175 שקל)

זיכוי מס מבטא הפחתה של חבות המס. יש לכם מס לשלם בסכום של 1,000 שקל וזיכוי של 300? אזי חבות המס שלכם היא 700 שקל. איך הפקדה לקופות גמל ולחיסכון פנסיוני משפיעה על הניכוי ועל הזיכוי? קראו כאן.

כאשר העובד מפקיד כספים דרך השכר (לצד הפרשה של המעסיק) לחיסכון פנסיוני, אז הוא מקבל אוטומטית את ההטבות האלו (התלוש מחשב כבר את הזיכוי והניכוי ואת החבות המופחתת), אבל כאשר העובד מפקיד כספים באופן עצמאי  (שלא דרך המשכורת) לחיסכון פנסיוני הוא לא מקבל את ההטבות אוטומטית (מס הכנסה לא מקבל את המידע דרך התלוש). העובד זכאי כמובן להטבות האלו (בהתקיים תקרת ההפקדות) אבל הוא צריך לעדכן את רשות המיסים (הגשת דוח שנתי).

משקיעים בבורסה – ככה תקבלו החזר מס

המס על הבורסה הוא מס יחסית חדש. כן, עד 2003 לא היה מס על הבורסה. כיום המס הוא בשיעור של 25% על הרווח הריאלי ובמקומות מסוימים – על נכסים שקליים (איגרות חוב שקליות) המס הוא 15% נומינלי (בלי התחשבות באינפלציה). למידע מלא – מדריך המס על הבורסה.

באופן שוטף (מדי חודש) משלמים המשקיעים מס על הרווחים (רק על רווחים שמומשו), כאשר החישוב הוא שנתי – כלומר, אם הפסדתם בינואר והרווחתם בפברואר אז הרווח יתקזז מול ההפסד, ותשלמו על הרווח נטו – להמחשה, נניח שהפסדתם 20 אלף שקל ואחר כך הרווחתם 20 אלף שקל (וגם הרווח וההפסד מומשו – אחרת, אין לזה משמעות, מס הכנסה לא מתייחס לרווחים והפסדים על הנייר). במקרה זה אתם מאוזנים ולא צריכים לשלם מס, ולכן לא יהיה תשלום כמובן בחודש פברואר.

גם אם זה הפוך – הרווחתם 20 אלף בינואר והפסדתם 20 אלף בפברואר, אז מס הכנסה בנטו הוא אפס. בינואר אתם תשלמו מס של 5 אלף שקל (25%), אבל בפברואר תקבלו החזר של 5 אלף שקל – משמע בנטו, אפס.

כל הסיכום השנתי של המס ששולם במקור, וכן הרחבה על המס בכל אחד מסוגי ההשקעה, נמסר לכם פעם בשנה בטופס 867 (שמופק לרוב בחודש מרץ ומתייחס לשנה הקודמת). הטופס הזה מופק על ידי הבנק והוא קריטי לחישוב החזר המס, כשיחד  עם הטפסים הנוספים (ובראשם 1301 – דוח שנתי למס הכנסה, טופס 106 – טופס מהמעסיק על השכר והניכויים) מוגשת בעצם הבקשה להחזר מס.

ולמה שתקבלו החזר מס מפעילות בבורסה?

ישנן כמה סיבות טובות לקבל החזר מס על פעילות בשוק ההון. אבל, לפני שנפרטן – חשוב להדגיש כי כל מי שהיקף הפעילות שלו (מחזור) מעל 811 אלף שקל (הסכום צמוד) צריך להגיש דוח שנתי בלי קשר אם מגיע לו החזר או לא. זה אולי נראה סכום גבוה, אבל זה לא כך – מספיק שתפעלו בחודש ב-70 אלף שקל ועברתם את המחסום הזה, ומדובר על עסקאות קנייה ומכירה. כלומר, אם אתם קונים נייר ב-35 אלף שקל ומוכרים ב-35 אלף שקל וככה בכל חודש וחודש, אז חציתם את הרף, ואתם צריכים להגיש דוח למס הכנסה.

אבל, אם אתם לא חייבים להגיש דוח, זה כאמור יכול להיות משתלם לכם, במידה ותקבלו החזר, והנה הסיבות  להיווצרות החזר מס –

  1. הפסדים מניירות ערך: אם יש לכם הפסדים אז הם יכולים לשמש אתכם כקיזוז לרווחים בשנים הבאות, אבל אם לא תדווחו על ההפסדים האלו, מס הכנסה לא יידע ולא יקזז. מעבר לכך, יש רווחים ממקומות אחרים והכנסות חייבות במס ממקומות שונים (דיבידנד, רווח שמחויב במס שבח) שניתן לקזז מול הפסדים כאלו – לא תדווחו, הם "ייזרקו לפח" וחבל.

חשוב להבהיר – ההפסדים מניירות ערך נשמרים לכם, כל עוד הגשתם דוח (ומעין הצהרתם/* דיווחתם עליהם) – ניתן להגיש דוח כפי שפורט לעיל עד 6 שנים מסיום שנת הדוח.

  1. אם יש לכם פעילות בניירות ערך במספר בנקים או ברוקרים פרטיים, אז אין חישוב במצטבר של חבות המס – כל בנק , פועל על פי הידוע לו, על פי החשבון המנוהל אצלו. אבל מה קורה, אם בבנק אחד הרווחתם 100 אלף שקל, ובבנק שני הפסדתם 200 אלף שקל (הפסדים שמומשו). במקרה כזה, אתם תשלמו בשוטף מס על רווח של 100 אלף שקל, אבל אם תגישו דוח, הרי שבמאוחד/ מצטבר יש לכם הפסד, ומס הכנסה יחזיר לכם את התשלום. מעבר לכך, יוותר לכם 100 אלף שקל כהפסד להעברה לשנים הבאות.
  1. הטבות לגילאי 60 פלוס. אם אתם מעל גיל 60 מסתבר שיש לכם הטבות בפעילות בניירות ערך. מעל גיל 60 ממסים את ההכנסה הפאסיבית (להבדיל מהכנסה אקטיבית; וניירות ערך ברוב המקרים עונים להגדרה של הכנסה פאסיבית) החל ממדרגת מס של 10%. המשמעות היא שאם יש פעילות בשוק ההון ויש הכנסה נמוכה או אין הכנסה אחרת (הקצבאות הפטורות לא נכנסות לחישוב) אזי ניתן ליהנות ממדרגת המס הנמוכה (וממדרגות מס נמוכות בכלל) על הרווחים מהבורסה.  העניין הוא שצריך לדווח – הבנקים לא עושים את העבודה בשבילכם, הם לא ערוכים לטפל שלא על פי הגישה הסטנדרטית לכולם, והאמת שהם גם לא יכולים – הם לא יודעים מה מדרגת המס שלכם, הם לא יודעים מה ההטבות שלכם, הם לא יודעים מה ההכנסה שלכם. אתם צריכים בהתאם לנתונים האלו, לחשב את חבות המס ואז, במידה ויש לכם החזר (והוא יכול להיות משמעותי מאוד), להגיש דוח למס הכנסה.

מעבר לכך, ניתן לנצל נקודות זיכוי כנגד הכנסות מרווחים בבורסה  במידה ולא נוצלו במלואם כנגד הכנסה אחרת, ויש הטבה נוספת לקבוצת הגיל הזו – אם אתם משקיעים בפיקדונות וחסכונות (לרבות בחברות ביטוח), אתם זכאים לניכוי הכנסת ריבית, ובמילים פשוטות לא מכירים לכם בכל הכנסות הריבית כהכנסות חייבות במס. אז נכון, עכשיו מדובר על ריבית אפסית, אבל זה לא תמיד היה ככה, וזה גם לא יהיה ככה לעד.  כדי לקבל את ההחזר מסוג זה, אתם לא אמורים להגיש דוח, זה ברוב הגדול של המקרים – מתקבל אוטומטית.

  1. מכירת נכס. לכאורה זה לא קשור להחזרי מס בשוק ההון, אבל זה עובד כך – אם מכרת נכס ויש לכם מס שבח לשלם עליו (כלומר, יש לכם רווח), ומנגד יש לכם הפסד בבורסה, אזי ההפסד יכול להתקזז מול הרווח, ולקזז את חבות המס.
  1. מימוש אופציות לעובדים. אם קיבלתם אופציות למניות ממקום העבודה שלכם ומימשתם אותם (לפי תוכנית 102) אזי אתם אמורים להיות ממוסים לפי המס על הבורסה (מס על רווחי הון) בשיעור של 25%, והרווחים האלו יכולים להיות מקוזזים מול הפסדים בשוק ההון. זה לא אוטומטי – צריך לדווח על כך בדוח השנתי.

תשלום ההחזר

החזר המס מועבר ישירות לחשבון הבנק של מגיש הדוח. ככלל, החזר המס מבוצע  בתוך שנה מהיום שבו נערכה השומה (בסמוך להגשת הבקשה), או בתוך שנתיים מתום השנה שבה שולם המס – לפי המועד המאורח מבין השניים. לרוב, החזר המס נעשה תוך חצי שנה עד שנה. אגב, אם מדובר באדם שחייב להגיש דוח, אזי ההחזר מתקבל לרוב תוך 90 יום מקבלת הדוח או ב-31 ביולי של שנת המס העוקבת את שנת הגשת הדוח, לפי המאוחר מהם.

עם זאת, אם מדובר בהחזר מס שנובע מטעות של המעביד, או חוסר עדכון של העובד – למשל, מצב נקודות הזיכוי (לימודים, ילדים ועוד), אזי אם עדיין לא נגמרה השנה, ניתן לקבל את ההחזר, במסגרת התלוש השוטף. רק אם הסתיימה השנה, לא ניתן לדרוש את ההחזר דרך התלוש. על כל פנים, זה לא תקף כמובן לסיבות האחרות שבגינן דורשים החזר מס – הפקדה עצמאית לקופות גמל, הפסדים בבורסה, זיכוי מעל גיל 60 ועוד ועוד.

למדריכים ומחשבונים קשורים:

איך מגישים בקשה להחזר מס?

למחשבון נקודות זיכוי – ככה תוכלו לדעת כמה נקודות יש לכם, וכמה זה חוסך במס?

למדריך נקודות זיכוי למי מגיע וכמה?

למדריך תיאום מס

מס על הבורסה – כל מה שצריך לדעת