מדריכי דירה ומשכנתא    

היטל השבחה על תוכנית ת"א 5000 – האם כדאי לדחות את התשלום?

מתאר 5000
היטל השבחה בהגדרה הוא מס בשיעור של 50% מעליית ערך הנכס כתוצאה מהשבחה – אבל מתי מועד ההשבחה? מי קובע כמה הנכס הושבח? על מי חל היטל ההשבחה? שאלות רבות – כאן תוכלו למצוא תשובות – מדריך היטל השבחה.
ככלל, היטל השבחה חל על בעל הנכס בעת מימוש הנכס או בעת השבחה שלו (ניצול זכויות בנייה וכו'). אבל יש חריגים. בת"א על רקע תוכנית מתאר חדשה שכוללת חלקים גדולים מהעיר, יש השבחה כוללת בשכונות מסוימות. מדובר בהשבחה כללית ועדיין יש שאלה חשובה – איך, מי ומתי משלמים על ההשבחה? מסתבר שעל פי הוראה חדשה, הרוכש עשוי לשלם את ההשבחה הזו (הרחבה כאן)

כך או אחרת, במסגרת תוכנית המתאר בת"א (ת"א 5000) בעליהן של דירות רבות אמורים לשלם היטל השבחה.  כמה מאות מהן קיבלו לאחרונה מכתב מהעירייה ובו הצעה לדחות את תשלום היטל ההשבחה בגין הנכסים שלהם. אלא שכאמור הם לא בהכרח חייבים לשלם היום אלא אם התוכנית היא קונקרטית, ומעבר לכך – בעת מכירה, מי שיישא בהיטל הוא הרוכש.  אלא שאם התשלום יהיה עכשיו הוא עשוי להיות נמוטך מבעתיד – אולי דווקא כדאי. התשלום עכשיו אינו מבטא עליות עתידיות בנכסים, ומעבר לכך – גם אם הנכס יימכר בסופו של דבר, הרי הרוכש יודע בדיוק כמה שווה הנכס, וכמה עליו לשלם כהיטל השבחה. גם טובת המוכר היא לשלם עכשיו סכום קטן, ולהרוויח את ההשבחה דרך תשלום של הקונה  (שלא יישלם היטל השבחה, אך יהיה מוכן לשלם יותר למוכר).

ייתכן וכאשר תהיה תכנית מפורטת,  ערך ההשבחה יהיה גבוה יותר, ואז היטל ההשבחה יהיה גבוה יותר. זה ממש לא בטוח, אבל זו בהחלט אפשרות. ואז מי שידחה את התשלום הנוכחי יצטרך לשלם הרבה יותר בהשבחה המפורטת.

אבל ייתכן שהמכתב של העירייה מגיע מסיבה אחרת – מדובר על אנשים שמכרו את הדירה שלהם והם מחוייבים בהיטל השבחה (עוד לפני כניסת השינוי – סעיף 126 לחוק)

 ואז אין להם ברירה – היטל ההשבחה חל עליהם כפי שכתוב בהסכמים/ חוזי המכירה. ןטז הם יכולים לשלם עכשיו או בעתיד.  כלומר, ייתכן וזאטת גם טענת עיריית ת"א שמדובר בשירות לציבור והסבר שיש בפניהם שתי אפשרויות.

תוכנית מתאר תא/5000 – מה היא אומרת? ומה הבעייתיות בה?