זכויות עובדים    

הלכתם לעבודה כרגיל ביום הבחירות? – תבדקו את התלוש. מגיע לכם תוספת על היום הזה

מעודכן ל-11/2018

בישראל, מלבד שבתות וחגים מוגדרים רק ימי הבחירות לכנסת ולראשוניות המקומיות כימי שבתון. הבחירות המקומיות הוגדרו כיום שבתון רק בבחירות האחרונות וזאת בנסיון להעלות את שיעור ההצבעה בהן.

על פי החוק, ביום שבתון, עובדים שכירים אינם מגיעים לעבודה ולא מנוכה להם בשל כך יום חופש.

למי שכן עובד, למרות שזה לא מוגדר בחוק, מגיע לעיתים תוספת משמעותית במשכורת ולכן, אם הלכתם לעבודה ביום הבחירות, כדאי לכם לבדוק את תלוש בשכר שלכם לחודש אוקטובר ובדקו את קיבלתם את התוספת לשכר.

בחוק הוגדר מספר לא קטן של מקומות עבודה שבהם עובדים השכירים כרגיל אך על המעסיק מחוייב לאפשר להם להגיע לקלפי ולהצביע גם במחיר של אובדן שעות עבודה.

מי עובד ומי לא?

בימי שבתון צריכים להגיע לעבודה כרגיל כל השכירים שעובדים גם בשבתות דהיינו: תורנים בבתי החולים, מתדלקים, שוטרים, רוקחים, עובדי תיאטראות, מלצרים ועובדי מסעדות, וכן כל העובדים במקומות הבילוי הפתוחים בשבת.

לאלו מוסיף החוק גם את: עובדי התחבורה הציבורית, חברת חשמל ומקורות, בתי הקברות ולהבדיל אולמי השמחות, מאפיות ומחלבות, העובדים בכלי התקשורת ועובדי הסופרמרקטים.

החוק מאפשר לעובד שאינו מוחרג בחוק והמעוניין לעבוד להגיע לעבודה כרגיל.

ומי לא עובד?

רוב העובדים בהיי-טק ובתעשייה המסורתית, העובדים בקופות החולים, עובדי הבנקים, חברות הביטוח והבורסה לניירות ערך, וכן עובדים בענף השירותים שבחרו לא לעבוד או שבעליהם החליט לא לפתוח את העסק וכן אוב עובדי הציבור ומערכת החינוך.

התשלום ביום שבתון

מסתבר שאמנם לא מנקים לעובד ימי חופשה על יום השבתון במידה והוא לא מגיע, אבל, בניגוד לעבודה בשבת למשל, לא מיע לעובדת תוספת כלשהי.

אבל, התאחדות התעשיינים עשתה לנוהל קבוע את הפסיקה הטוענת כח יש לשלם לעובד ביום שבתון 200% משכרו הרגיל.

עובדים אשר מועסקים במקומות עבודה שהחוק מחייב לפתוח אותם ביום שבתון אינם אמורים לקבל תוספת כלשהי לעבודתו. כמו כן, גם עובדים אשר אמורים לעבוד בכל מקרה, אינם זכאים לתוספת כלשהי.