רכב ותחבורה    

העירייה גררה לכם את הרכב? מה צריך לעשות? וכמה תשלמו?

מעודכן ל-09/2018

אחד הדברם המרגיזים ביותר הוא לחזור לאוטו ולגלות קנס שמחכה מתחת למגבים. יותר מעצבן זה לחזור לאוטו ולא למצוא אותו במקום שהשארתם אותו. לפעמים מדובר בגנבי רכב שחמדו אותו. אבל בדרך כלל מסתבר שהרכב לא נגנב אלא פשוט נגרר על ידי גרר של העירייה שגרר אותו בגלל שחנה במקום אסור.

ערי ישראל מלאות בתמרורים המוצבים בצידי הדרכים ומורים לנהגים איפה הם יכולים לחנות ואיפה לא. לעיתים אם בגלל שלא שמו לב ואם בגלל שלא רצו לטרוח למצוא חנייה כחוק, אנשים מחנים את הרכב במקום האסור לחנייה. הם לוקחים את הסיכון שיקבלו דוח כספי, ובמקרים רבים הם מקבלים על כך קנס מפקחי העירייה שחולפים במקום מדי מספר שעות או דקות (תלוי בעיר ובמיקום).

אבל, אם הרכב מהווה מפגע בטיחותי או תעבורתי של ממש, יכולה העירייה לגרור אותו, ואז התשלום גבוה בהרבה מקנס חנייה רגיל.

משטרת ישראל, אגב,  הפסיקה ללבצע גרירה לפני כ-20 שנה מאז מתבסס מערך הגרירה בערים השונות על גוררים המופעלים על ידי אגף הפיקוח.

באיזה מקומות העירייה גוררת?

כאמור, הגרירה נעשית כאשר הרכב החונה מהווה מפגע בטיחותי או תעבורתי חמור כמו למשל:  אם הרכב חונה במרחק של עד שני מטר מקו עצירה,  בתחנת אוטובוס, חניות נכים, כניסות לחניות, אם הרכב נמצא בתוך צומת, חונה על המדרכה, עומד על מעבר חצייה ובעוד מספר מקרים.

מה עושים כשהרכב נגרר?

מי שרכבו ניגרר צריך להתקשר למוקד העירוני כדי לברר לאן נגרר הרכב. בתל אביב הסבה העירייה את החניונים לפעולה אוטומטית והם פתוחים למעשה במשך 24 שעות ביממה. קליטת הרכב בחניונים האלה מתבצעת בצורה ממוחשבת ושחרורם מתבצע לאחר זיהוי ממוחשב של בעל הרכב

ותשלום דמי הגרירה.. לאחר הזיהוי והתשלום ניתן להוציא את הרכב מהחניון.

כמה זה עולה?

דמי הגרירה עבור שחרור הרכב הינם 447 שקל . סכום זה מורכב מתשלום לספק עבור הגרירה בסך 305 שקל והוצאות העירייה בסך 142 שקל. את התשלום ניתן לבצע ניתן גם באמצעות כרטיס אשראי. בנוסף לזה, צריך להגיע לחניון איכשהו אז גם המונית תעלה כמה עשרות שקלים.

שימו לב, תשלום דמי הגרירה אינו בא במקום הקנס אלא נוסף לו.

הכי זול זה לחנות כחוק ובטח שלא כדאי לסכן משתמשים אחרים בדרך. עבור מי שלא מוצא חניה בכחול-לבן נמצאים חניונים בתשלום שאשפשר למצוא בדרך כלל במרחק הליכה. בסופו של דבר, זה יצא הרבה יותר זול מקנס וגרירה.

ואם חניתם במקום אסור שלא הפריע לציבור, וגם לא ידעתם ולא הבנתם שזה מקום אסור, יש לכם זכות ערעור. אתם מודיעים על כוונתכם לערער על הדוח, ותתפלאו במקרים רבים זה עובד. חוץ מזה, נגלה לכם סוד – עורכי הדין שיובים באגף התחבורה בעירית תל אביב, הם ממש לא אטומיים. הם נגישים לקהל והם באמת מקשיבים ובוחנים כל מקרה. אם אתם חושבים שנעשה לכם עוול, תגשו לשם (שדרות ירושלים בתל אביב), תתפלאו, אם אתם צודקים, ייתכן  ותקבלו הקלה גדולה בקנס.