מדריכי השקעות    פיקדונות    

הקשר בין הריבית לדולר; איך משקיעים בדולר?

מה הקשר בין הריבית לדולר? לכאורה מדובר על קשר הפוך – ככל שהריבית גבוהה יותר, כך הדולר חלש יותר, אבל המציאות עשויה להראות תמונה אחרת. למשל, לפני כחודש העלה הבנק המרכזי האמריקאי את הריבית בארה"ב לראשונה מאז 2018, ואילו הריבית בישראל עדיין ברמה אפסית. הדולר הגיב למהלך בהתחזקות מסוימת, אבל אחר כך חזר להיחלש.

הדולר נמצא כיום באזור 3.5 שקלים לאחר שהתחזק ביותר מ-10% מתחילת 2022 (הדולר – לאן?). ב-2021 בנק ישראל ניסה להילחם בחולשה המתמשכת שהיתה במטבע באמצעות רכישות דולרים בסך של יותר מ-100 מיליארד דולר, אך אלה התבררו כלא אפקטיביות במיוחד, ומסוף 2021 צמצם הבנק המרכזי את רכישות המט"ח.   

שער הדולר וחישובי הצמדה על הדולר

בבנק ישראל השתמשו בריבית כדי להילחם בספקולנטים. בתקופה שהריבית ירדה טענו הכלכלנים והאנליסטים שאחת הסיבות המרכזיות להתחזקות המסוימת של הדולר היא מגמת הפחתת הריבית של בנק ישראל. כאשר הריבית על השקל (ריבית בנק ישראל) נמוכה אז האטרקטיביות של השקל מול הדולר פוחתת, ולכן ערך השקל פוחת ביחס לדולר (הדולר עולה). בשנים האחרונות הפחית בנק ישראל את הריבית בצורה משמעותית והפך את השקל למטבע פחות אטרקטיבי בעיני משקיעים זרים. אבל מתישהו התהפכו היוצרות (בערך ב-2013-2014), ופער הריביות הפך את השקל לאטרקטיבי – כלומר השקעה בשקל עם ריבית שקלית מספקת יותר מאשר השקעה בדולר עם ריבית דולרית, ומכאן ועד חולשה של הדולר ביחס לשקל הדרך קצרה, אבל  בשנת 2017 הגלגל התהפך שוב – הריבית בארה"ב עלתה והפכה את ההשקעה המטבעית שם לאטרקטיבית יותר מאשר ההשקעה בשקל, ועדיין – השקל מתחזק, ואפילו מאוד – בפועל, השקל התחזק במהלך שנת 2017 במעל 10%. 

כאמור נכון להיום, אמצע 2022, הריבית בארה"ב גבוהה מהריבית בישראל, מה שגרם לדולר להתחזק אבל רק במעט.

ואז עולות תיאוריות חדשות ישנות – ישראל חזקה כלכלית ולכן המטבע שלה חזק; תנועות ההן ממשיכות לבטא נטו של מכירת דולרים וקניית שקלים ועוד. בינתיים שני הכלים המשמעותיים במלחמה בשער השקל הגבוה כמעט ולא קיימים – הריבית לא אפקטיבית, ורכישות הדולרים לא עוזרות. 

אז אמנם אף אחד לא יודע מה יהיה מכאן והלאה; ניסיון לחזות שערי חליפין זה הימור מוחלט. אבל לאלו שמעוניינים לדעת כיצד להשקיע בדולר, כיצד להיחשף לדולר, הבאנו בחודשים האחרונים מספר אלטרנטיבות; אנחנו חוזרים על עיקרי האפשרויות. 

מדריך פורקס – כל מה שצריך לדעת על שוק המט"ח

אפשר להשקיע בדולר  דרך פיקדונות בבנקים לרבות פיקדונות מובנים (סטרקצ'רים) שצמודים לדולר. באתר תוכלו למצוא פרק גדול על פיקדונות ובו ריכוז של הצעות הבנקים. 

מעבר לכך, ניתן פשוט לרכוש דולרים, אלא שאז יש עלויות יחסית גדולות של המרות מטבע כשהריבית הדולרית השוטפת שמקבלים על הדולר היא נמוכה מאוד.

אפשרות נוספת היא לרכוש אגרות חוב צמודות לדולר – יש איגרות חוב קונצרניות (של חברות) רבות שצמודות לדולר ונותנות תשואה שתלויה בסיכון הספציפי של החברה. אלא שאז אתם צריכים להבין משהו בשוק ההון ולהבין ולהכיר את החברה ואת אגרות החוב שלה – זה יכול להיות משחק מסוכן –  לא כל החברות מחזירות את הכסף; יש כאלו שמגיעות להסדרי חוב (וגם חברות גדולות שהיו חזקות פיננסית).

אפשרות נוספת היא לרכוש קרנות נאמנות שמשקיעות באפיק הדולרי – מי שמעוניין בחשיפה נוספת מעבר לחשיפה לדולר, יכול לדוגמה להשקיע בקרנות שחשופות לשוקי המניות בחו"ל; לאיגרות חוב בחו"ל; ומי שמעוניין להקטין את החשיפה ולהיות חשוף רק לדולר יכול למצוא גם קרנות נאמנות סולידיות כאלו.

דרך אחרת שהפכה למאוד פופולרית בשנתיים האחרונות – תעודות סל שנסחרות בבורסה המקומית ועוקבות אחר שער הדולר (חלק מקבוצת תעודות הפיקדון). כאן אין צורך בהמרת מטבע, אם כי ברכישת תעודות סל יש עמלות (עמלות קנייה ומכירה) וכן יש פער בין המחיר ההוגן של התעודה למחיר בשוק (הציטוט בשוק) שלרוב מגלם הפסד / עמלה יחסית נמוכה.

איך משקיעים בדולר – כל הדרכים, יתרונות וחסרונות!