מדריכי השקעות    

השקעות עם אחריות חברתית – אין דבר כזה

 השקעות חברתיות = השקעות עם אחריות חברתית – אין דבר כזה!

 

אני מכיר מנהל השקעות שפתח לפני כמה שנים טובות קרנות השקעה חברתיות – מה הקשר בין השקעות לבין עניינים חברתיים? גם אני לא הבנתי, אז שאלתי והוא אמר לי שהקרנות האלו משקיעות רק במניות של חברות עם אחריות חברתית.

האמת שעדיין לא הבנתי, ואז הוא הסביר שיש חברות שמזיקות מאוד לסביבה, והקרנות שלו לא ישקיעו במניות של חברות כאלו. הבנתי, אבל דווקא לא התרשמתי – שאלתי אותו אם הוא לא ישקיע במניה שהוא חושב שתעלה ב-50%  רק בגלל שהיא לא בסטנדרט החברתי שלו.  הוא אמר שלא ישקיע. אז אמרתי לו שאני לא אשקיע בקרן שלו. הוא מאוד כעס, ואמר שאני לא מבין שלאורך זמן חברות חברתיות מרוויחות יותר. גיחכתי, אבל, נפרדנו כידידים.

השקעות חברתיות זו המצאה של מנהלי השקעות שרלטנים כדי למשוך את הציבור להשקיע בהן. כמה אפשר למכור לציבור "תשואות טובות", "סיכון נמוך", "כישרון יוצא דופן באיתור השקעות". די, נגמרו הטריקים השיווקיים, אז המציאו טרנד חדש – קרנות עם אחריות חברתית. מנהלי הקרנות האלו הם במקרה הטוב – תמימים, ובמקרה הרע – שרלטנים. מה שבטוח הוא שברגע שמנהל ההשקעות בקרן כזו, מצמצם את מרווח ההשקעות שלו, ולא מוכן להשקיע במניות טובות רק בגלל שהן לטעמו חברות רעות, התשואה של הקרן תהיה בהתאם. אפשר להרוויח, אבל פחות.

העניין הזה עלה בחודשים האחרונים לכותרות בגלל הנפקה של חברה בשם גלוברנדס גרופ שהעסק שלה הוא שיווק והפצה של סיגריות וממתקים. החברה טובה – מרוויחה, מחלקת דיבידנדים. אבל נמתחה ביקורת על עצם ההנפקה של החברה המזהמת, והמסוכנת לציבור. זה נכון – סיגריות זה מסוכן; ממתקים זה לא בריא ואפילו מסוכן. אבל, ממתי מנהלי השקעות הפכו להיות מנהיגים חברתיים.

וגם איפה הגבול – חברות נשק זה גם אסור? ואם החברה עוסקת רק במערכות הגנה ולא התקפה – זה מותר? ואם החברה היתה ידידותית לסביבה, אבל יש לה איזה פרויקט שהוא לא ירוק – אז מותר?

ובכלל – יש דבר כזה חברות עם אחריות חברתית? חברות בהגדרה הבסיסית שלהן מכוונות רווח – המטרה של חברה היא למקסם את הרווח שלה. כל האמצעיים הלגיטימיים כשרים. למכור סיגריות זה חוקי; למכור נשק (תחת רישיון) זה חוקי; לבנות בנייה לא ירוקה זה בהחלט חוקי. אז מה הבעיה עם השקעה בחברות שלא עוברות על החוק? מ י שמכם – מנהלי קרנות חברתיות, להיות מעל המחוקק ולקבוע מה טוב ומה לא טוב, מה נכון ומה לא נכון, לתיק ההשקעות של המשקיעים שלכם?

והפלופ הזה מתפוצץ לגמרי שמבינים שגם בחברות שמשדרות שהן חברתיות זו רק מעטפת, והאמת הרבה יותר מורכבת וכואבת. חברות מצהירות על קוד אתי, על היותן מוסריות, הן דואגות לסביבה, איכות הסביבה בראש מעיניהם, הן תורמות לנזקקים – באמת מרשים, רק שמאחורי הקלעים מסתבר שהן "משמנות" אנשים כדי לזכות בפרויקטים – זה אפילו לא חוקי, ובטח שלא חברתי.

אז, מצטער לקלקל לכם – אין דבר כזה קרנות עם אחריות חברתית ואין דבר כזה חברות עם אחריות חברתית. גלוברנדס מתעסקת ב"חרא" של דברים, אבל תבחנו אותה כלכלית, לא חברתית; ועל הדרך תזכרו שגם הרגולטור משמיע קולות חברתיים – אני לא יודע אם הוא יימנע שימוש בסיגריות, או שיפחית את אחוז הסוכרים בממתקים – לדעתי לא; אבל התחומים האלו הם על הכוונת שלו – אצלו התדמית חשובה, היא מתורגמת לכוח פוליטי.