אחזקת דירה    

ועד הבית – כמה אתם משלמים על תחזוקת הבניין? וממה העלות מורכבת?

קרדיט: shutterstock

כמה אתם משלמים לוועד הבית? וממה העלות מורכבת?

אם בבניינים ישנים, מחיר ועד בית יכול להסתכם באפס שקלים, בבנייה לגובה עם חברות ניהול, מעליות ובריכות המחיר צפוי לתפוח לאלפי שקלים. יותר ויותר בניינים עוברים למודל זה בלי שכל הדיירים מודעים להוצאות. מה אפשר לעשות?

 הפערים בוועדי הבית בין בניינים גבוהים מאוד. בעוד בדירות ישנות חסרות מעלית, אפשר לשלם הוצאות אפסיות, בבניינים חדשים מרובי דירות הכוללים חדרי כושר, שומר ובריכה הסכומים עלולים להגיע לאלפי שקלים בחודש.

הרבה מחשיבים את ועד הבית כהוצאות קטנות, ולכן שוכחים לכלול אותו בהוצאה על שכר דירה או בקניית דירה חדשה, אף שכאמור הסכומים יכולים להיות גבוהים מאוד. כיום הממוצע לדירה הוא 92.1 שקל למשק בית ועם הבנייה החדשה צפוי לעלות הרבה יותר.

בהרבה מהבניינים משלמים לפי גודל הדירה, כלומר בעלי הדירות הגדולות יותר משלמים יותר.  בחלק מהבניינים המחיר אחיד לכל הדירות. הסכום החודשי כולל לרוב ניקיון, חשמל, תחזוקה שוטפת, למשל חצר או מעלית, ובטיחות.

לעתים  לא רחוקות עלות תחזוקה של בניין  חדש בן 20 כפולה מעלותו של בניין כזה מלפני שלושים שנה, משום שבניינים חדשים דורשים מערכות כיבוי חדשות, חניות תת-קרקעיות, ספרינקרים ועוד שטחי ניקיון. הדרישה לבנייה לגובה גוררת צורך בעוד מעליות ואיתן מעלה את העלויות.

כמו כן, הבניינים הגבוהים ומרובי הדירות של ימינו דורשים הרבה יותר תחזוקה, במעליות, בתאורה ובגורמים אחרים. אם בבניינים הישנים דיירי הבניין היו מכנסים אסיפות להחלטות בנושאים אלו, מובן שבבנינים מרובי הדירות זה אינו אפשרי. לחלל זה נכנסות חברות הניהול.

עד 30% יותר לחברות הניהול

העמלות שדורשות חברות הניהול מתווספות להוצאות השוטפות ולהוצאה על תחזוקת הבניין.  עמלות אלו מסתכמות ב—30%-20% יותר.

חשוב לציין שלא תמיד בנייה לגובה מייקרת את העלויות, החל מגובה מסוים יש יותר דיירים, ולכן נטל התחזוקה מתחלק בין יותר אנשים.

אל תזניחו את התחזוקה

לעיתים, בשל חוסר מודעות או כי חברת דמי הניהול רוצה למשוך לקוחות, דמי ועד הבית קטנים מאוד ואינם מכסים לא את העלות השוטפת ולא את שאר ההוצאות. בחלק מהמקרים אנשים שוכחים לטפלת בתחזוקה של ציוד למקרי חירום, כמו גנרטור או מקלטים. באלו נזכרים רק כשצריך אותם. בעוד שעל ניקיון וגינון מוציאם 25% מהוצאות ועד הבית, מוציאים רק 10% על תחזוקה שוטפת, כיוון שזו נעלמת מהעין ביומיום. אלא שתשלום לבדיקה תקופתית ימנע נזק שעבורו ישלמו הדיירים הרבה יותר.

כמה תשלמו לפי סוג בניין ואזור

בעיקרון המיקום לא אמור להשפיע על המחיר והוצאות על גנרטור או תאורה לא אמורות להיות שונות ממקום למקום. אך למרות זאת יש הבדלים הנובעים ממספר הבניינים החדשים, מספר חברות הניהול וכמובן מספר הספקים באזור, אם האזור תחרותי או לא.

תושבי תל אביב בבניין ישן ללא מעלית יכולים לא לשלם מסי ועד בית כלל. לעומת זאת, אם אתם גרים בת"א בבניין עם בריכה ושומר הסכום יכול להגיע ל-2300 שקל.

בגבעתיים  בבניין ישן בן שלוש קומות ללא מעלית תשלמו רק 70 של, ואילו ברמת השרון בפנטהאוז עם מעלית תשלמו אלף שקל. בפתח תקווה בניין בן שלוש קומות ללא מעלית משלמים 125 שקל. בתל אביב פנטהאוז עם מעלית כולל מים חמים -560 שקל. בקריית אונו בניין בן 12 קומות עם חדר כושר ומעלית משלמים 425 שקל. בבאר שבע על בניין חדש  בן 19 קומות תשלמו 400 שקל, ובצור יצחק  בניין עם מעלית וחברת אחזקה 250 שקל בלבד.

איך אפשר לעמד בהוצאות ועד הבית

כאמור, הבניינים החדשים גוררים הוצאות תחזוקה רבות, ולפעמים – למשל במקרה פינוי-בינוי הדיירים לא יכולים לעמוד בהוצאות.

פתרונות אפשריים שמוצעים הם  קרן תחזוקה למבנים. הקמת קרן פחת, שהכספים המתקבלים בה ישמשו לתחזוקה ארוכת טווח או לתחזוקה שוטפת. רעיון אחר הוא  קרן "דיירים ממשיכים", שהכספים בה ישמשו לסיוע סוציאלי לדיירים שיוגדרו כזכאים, למשל דייר מוגן, דייר שמקבל הנחת ארנונה וכיו"ב.

הצעה נוספת היא  יצירתם של שטחים מניבים אשר התקבולים הנובעים מהשכרתם או משימוש אחר בהם, יכולים לשמש למימון תחזוקה תקינה ארוכת טווח או שוטפת, וכן לסייע לאותם דיירים ממשיכים. אלה יכולים להיות שטחי מסחר, שטחי חניה או יחידות דיור וכיו"ב.

בכל מקרה לצד ההוצאות על הארנונה הגדלות ולצד העלייה במחירי  החשמל והמים כדאי לחושב באמת על פתרונות נוספים עבור דיירים שלא יכולים לעמוד בהוצאות תחזוקת הבית.

 

מי ינהל את הבית? וועד הבית או חברת ניהול חיצונית? – כל מה שרציתם לדעת על וועד הבית!

הארנונה מתייקרת – 2.18% בשנת 2018