הרהורי בורסה    

חברות הביטוח – ביטוח OUT ; השקעות IN      

קרדיט: pixabay

חברות הביטוח – ביטוח OUT ; השקעות IN      

 

איך הפכו חברות הביטוח למעצמות פיננסיות? כמה מרוויחה מגדל מהפוליסות המשתתפות ברווחים? ולמה זינקו מניות חברות הביטוח בשבוע האחרון

יש דוחות ויש דוחות. יש דוחות של חברות "רגילות" ויש דוחות של חברות ביטוח – דוחות עם סעיפים מיוחדים ומשונים. דוחות שבהם המאזן נראה הפוך – מתחיל מנכסים קבועים ורק אחר כך עובר לנכסים שוטפים. דוחות שבהם דוח רווח והפסד כולל שורות כמו – פרמיות שהורווחו, תשלומים בגין חוזי ביטוח, מבטחי משנה ועוד. זה לא הדוחות הקלאסיים עם מכירות, עלות מכירות, רווח גולמי, רווח תפעולי  ויתר הסעיפים. זה עולם אחר.

דוחות של חברות ביטוח זאת קופסה שחורה. למרות שמדובר בחברות ענק, סוג של גורילות פיננסיות, אפילו גדלות וחשובות יותר מהבנקים, משקיעים לא באמת יודעים לקרוא את הדוחות שלהם ובהתאמה לקבוע את שווים; מנהלי השקעות ואנליסטים מתרחקים מניתוח של חברות כאלו, והחשיפה שלהם בשוק ההון, היא נמוכה ביחס לבנקים.

מאזנים של בנקים הם פשוטים (יחסית). אנליסטים תוך דקות, מנתחים את הדוחות של הבנקים, ומבינים אם מדובר בדוח טוב או לא. גם השלב הבא – שלב התמחור, הוא לא מסובך – קובעים את השווי לפי מכפיל ההון, לפי התשואה על ההון. עבודה פשוטה.

אולי זאת הסיבה שיש הרבה אנליסטים שמכסים את הדוחות של הבנקים. אבל לא  תראו כמעט אנליסטים שמכסים ומנתחים חברות ביטוח. אולי בגלל שזה קשה (מאוד), אולי בגלל שזה ארוך (מאוד), אולי בגלל שפשוט אי אפשר לנתח דוחות של חברות ביטוח. הדוחות האלו תנודתיים מרבעון לרבעון, תלויים בתנודות בשוק ההון, וצלויים בפרמטרים שקשורים לעולם הביטוח שבשביל רוב המשקיעים, מאוד לא ברורים.

 חברות ביטוח – גורילות פיננסיות

חברות ביטוח הן חברות שעוסקות בניהול סיכונים, הם גובות מאתנו כסף, כדי שנהיה רגועים, בידיעה שהם יצטרכו לשלם לחלקנו (כשהאירוע יתממש), אבל בממוצע כללי יש להם מרווח ביטחון מספק ורווח ברור. זה נכון, כל עוד אין קטסטרופה. אחרת הם בבעיה.

אבל, הביטוחים של חברות הביטוח זה בכלל לא הסיפור הגדול. הפעילות של חברות הביטוח הישראליות מוטה השקעות, ניהו השקעות. ניהול הכספים שלנו בתמורה לדמי ניהול.  חברות הביטוח הן מנהלי ההשקעות הגדולים ביותר במשק – הן מנהלות לנו את הפנסיה, את קופות הגמל, את קרנות ההשתלמות. הן שולטות בניהול הכספים לטווח ארוך (חיסכון פנסיוני) והן מחזיקות גם בחברות שמנהלות לנו את הכספים בטווח הקצר (בעיקר דרך קרנות נאמנות).

חוץ מזה, הן מצאו שיטה נהדרת ליהנות משני העולמות – הן ייצרו מוצר שנחשב מוצר ביטוחי, אבל הוא מוצר השקעה – פוליסות חיסכון/ פוליסות פיננסיות. מוצר שמתחרה בקופות הגמל, בקרנות הנאמנות,  והגיע תוך שנים בודדות להיקפים של כמה עשרות מיליארדים. איך? בזכות החיילים של חברות הביטוח – סוכני הביטוח.

סוכני הביטוח משווקים במרץ את הפוליסות חיסכון האלו, בעיקר כי זה היה רווחי להם הרבה יותר מאשר לשווק מכשירים פיננסים אחרים. בשנה האחרונה, התגמול של סוכני הביטוח השתנה והפך לתגמול של סכום קבוע, להבדיל מתגמול לפי שיעור מסוים מדמי הניהול. המשמעות – יותר אובייקטיביות, פחות אינטרסים סמויים שעלולים היו לגרום לדחיפת מוצרים פחות רווחיים (אך מתגמלים) ללקוחות.

חברות הביטוח – שותפות ברווחים שלכם

שני העולמות של חברות הביטוח משלימים וסינרגטיים. עולם ההשקעות הוא סוג של ביטוח מפני מצב של חוסר – אנחנו חוסכים היום כדי לבטח את התקופה של הפנסיה. השילוב הזה מתבטא במוצרים רבים, לרבות, ביטוח חיים (עם מרכיב של חיסכון), ביטוח מנהלים ועוד.

הכניסה של חברות הביטוח לתחום ניהול הכספים התרחבה במקביל לרפורמה בשוק ההון – רפורמה שבעצם חייבה את הבנקים למכור את גופי ניהול הכספים. המתמודדות העיקריות היו חברות הביטוח שכבר החזיקו מערך של השקעות. הן רכשו גופי גמל ופנסיה וניהול השקעות בכלל, והפכו למובילות את עולם ההשקעות המקומי. רוב הרווחים של החברות האלו מגיע מעולם ניהול ההשקעות ולא מעולם הביטוח. למעשה, יותר מאשר הן חברות ביטוח הן מנהלי כספים שמספקים גם ביטוחים.

אלא שניהול ההשקעות הקלאסי הוא לא התחום הרווחי ביותר בקבוצות האלה. מקור הרווחים הגדול שלהם הוא מוצר שכבר לא קיים – פוליסות משתתפות ברווחים.

בעבר, חברות הביטוח ניהלו וסיפקו לציבור ביטוחי מנהלים שהם סוג של חיסכון פנסיוני (מתחרה בקרנות פנסיה וקופות גמל) כאשר דמי הניהול היו גם שיעור קבוע (לרוב 0.6%) וגם חלק מהרווחים (15%). הייתם מאמינים – דמי ניהול מבוססי הצלחה. אין את זה בבתי ההשקעות, אין את זה בגופים המוסדיים. המחוקק לא מאשר זאת, אבל בחברות הביטוח – יש.

לדעתי זה נכון יותר מדמי ניהול בשיעור קבוע, אבל באופן גורף, אצל כל מנהלי הכספים, ובטח שלא מהשקל הראשון, אלא לאחר השגת תשואה מינימלית למשקיעים (בדומה למודל של קרנות הגידור)

המוצר ההיסטורי הזה (הוא עדיין קיים, אבל במתכונת אחרת, ובדמי ניהול קבועים), על פי הדוחות הכספיים, הוא הסיפור הגדול של חברות הביטוח.

מגדל – 100 מיליארד שקל של פוליסות משתתפות  

חברת מגדל פרסמה דוחות כספיים טובים, ולצד העלאת הריבית (שתורמת להגדלת רווחי חברות הביטוח – על זה בפעם הבאה), המניה בשבוע הטוב ביותר שהיה לה בשנים האחרונות – זינוק של כ-15% לשווי של 4.6 מיליארד שקל.

ההון העצמי של החברה מסתכם ב-6.3 מיליארד שקל, והיקף המאזן (זו לא טעות) – 156.5 מיליארד שקל. היקף המאזן גדול פי 25 מההון, ובמילים אחרות – ההון מהווה 4% בלבד מהיקף הנכסים של החברה. היתר – 96% זה חובות ומחויבויות. זה כמו שאתם עם 400 אלף שקל תוכלו לקבל מימון של 9.6 מיליון שקל – יכולים? ברור שלא.

חברות הביטוח יכולות, אבל חשוב להדגיש כי המינוף הזה כולל גם נכסים ומולם התחייבות שמיוחסת לפוליסות המשתתפות ברווחים. סדר גודל של 100 מיליארד שקל מהמאזן הוא הפוליסות האלו שרשומות במאזן, למרות שמדובר בכספי הלקוחות.

הרישום הזה נובע מכך שמדובר בעצם בהתחייבות חוזית של החברה כלפי הלקוחות. זה לא ניהול כספים טהור (כמו בקרן נאמנות או קופת גמל שהכספים מוחזקים בנאמנות) זו מחויבות כלפי המשקיעים, ולכן היא מופיעה במאזן. גם בלעדיה זה מינוף גדול – בערך פי 10 על ההון.

הפוליסות המשתתפות בהיקף של 100 מיליארד שקל הן מקור רווח אדיר למגדל (ולחברות הביטוח בכלל). מדובר בחיסכון שמניב דמי ניהול של 600 מיליון שקל בשנה (בהערכה גסה) ומניב גם 15% מהרווחים.

כמה זה 15% מהרווחים?

ההשקעות שלנו אמורות לייצר לנו לאורך שנים 4% בשנה. שוק המניות מניב על פי המחקרים והבדיקות ההיסטוריות כ-7% בשנה (לאורך זמן) ומדובר על ניתוחים מהבורסה האמריקאית, בבורסות המובילות באירופה ואצלנו. שוק האג"ח כמובן מניב פחות – כ-3% בשנה (לאורך זמן).

בפועל, התשואות תלויות בהרכב התיק – בחלוקה בין מניות לאג"ח; וגם בתקופה – העשור האחרון הוא חריג היסטורי: הריבית בעשור הזה, ברחבי העולם היתה אפסית, בעוד שלפני כן הריבית, בשווקים המרכזיים, היתה כמה אחוזים טובים. בשנה האחרונה היא מתחילה לעלות (ברחבי העולם) ולאחרונה גם אצלנו.

 על כל פנים, תיק מוטה אג"ח עם משקל של 20%-30% במניות, אמור לספק (על פני זמן ממושך) 4% בממוצע.

ביטוחי המנהלים לא שונים מתיק ממוצע. הם אמורים לספק את התשואה הזו, וכשהם מייצרים את התשואה הזו הם מספקים לחברות הביטוח רווח פנומנלי. מגדל שמנהלת 100 מיליארד שקל בפוליסות כאלו, מייצרת רווח ממוצע של 4 מיליארד שקל, ולוקחת 15% – 600 מיליון שקל. חוץ מזה יש לה דמי ניהול קבועים, כך שבאופן שמרני (וגס) היא מייצרת 1 מיליארד שקל של הכנסות מהפוליסות האלו.

מנגד, יש התחייבות בגין הפוליסות (שנחשבות טובות למשקיעים – מקדם פנסיוני נמוך), וההתחייבות הזו גדלה על פני זמן. מכאן שלא כל הסכום הזה הוא רווח, אבל רובו הוא רווח ניהולי – כלומר, אם התחום הזה לא היה, רוב הסכום היה נעלם מהשורה התחתונה (החברה לא היתה חוסכת במקביל הוצאות בסכום שמתקרב לרווחים האלו).

הרווח הזה הוא רווח ממוצע. זה לא כל שנה – יש שנים שהמשקיעים מפסידים ובהתאמה הפוליסות המשתתפות, לא מניבות רווחים, אבל יש שנים שהן מניבות פי כמה יותר. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הרוויחה מגדל 619 מיליון שקל. בשנת 2017 הסתכם הרווח ב-380 מיליון שקל, בשנת 2016 ב-203 מיליון שקל ובשנת 2015 ב-351 מיליון שקל.

המספרים האלו מעידים שהפוליסות המשתתפות הן ה-X פקטור של חברות הביטוח. הן פשוט גדולות על הדוחות של חברות הביטוח. אלפי עובדים בתחום הביטוח של מגדל יכולים לספק פחות רווח מהחלטה של מנהל השקעות  אבל יש גם את תמונת הראי – החלטה לא נכונה, עלולה לחסל את מקור הרווחים של חברת הביטוח.

 

 

מגדל ביטוח – רווחים בשוק ההון הביאו לגידול של 300% ברווח הנקי

עושים ביטוח חיים? עשו סקר שוק!; הפרש של עשרות אלפי שקלים בין חברות הביטוח

חברות הביטוח מאמצות מכירה ישירה ללקוחות – למה זה עדיף לכם מאשר לעבוד מול סוכן ביטוח?