חיסכון פנסיוני    

חוסכים לפנסיה? בשורה רעה – הפנסיה תתכווץ ב-30%

צילום - shutterstock
מעודכן ל-02/2019

אתם חוסכים לפנסיה במשך שנים, מגיעים לגיל פרישה ואופס…זה לא מה שחשבתם – אתם מקבלים פחות.

לא נעים, לפעמים אפילו נורא, אבל השחיקה והתכווצות הקצבה בפנסיה רק תלך ותגבר. קרן הפנסיה מחשבת עם הכניסה של החוסך לפרישה את קצבת הזקנה שאותה יקבל הפנסיונר. קרן הפנסיה למעשה מתרגמת את הכסף שחסך אדם כל חייו לקצבה חודשית שתשולם לפנסיונר מרגע הפרישה ולשארית חייו. התרגום הוא מוקד הבעיה – איך לוקחים את כל הסכום שנחסך באופן שוטף (הפרשה חודשית ) ומתרגמים אותו לקצבה?

התרגום הזה (הנוסחה) נקבעת על ידי משרד האוצר. אנשי המשרד יודעים להעריך את התשואה על הכסף בחיסכון, את דמי הניהול, את תוחלת החיים, ואת התשלומים החודשיים שיפיק החיסכון הפנסיוני. באוצר מחשבים את התרגום הזה (שבשפה מקצועית נקרא מקדם המרה) לכל החוסכים כמכלול, והמשמעות היא שקיימת מעין ערבות הדדית – תוחלת החיים עולה, החוסכים נפגעים כי הסכום מתפזר על פני יותר שנים; התשואה יורדת, הקצבה בהתאמה אמורה לרדת ועוד. קיימת גם מעין ערבות הדדית בתוך הקופה (קרן הפנסיה) כך שאלו שחיים יותר למעשה מקבלים קצבה "על חשבון" אלו עם תוחלת החיים הנמוכה יותר.

באוצר קבעו לגופים המנהלים קרנות פנסיה לחשב את הקצבה הצפויה לפנסיונרים, לפי ריבית של 4%.  הריבית הזו אמורה לשקף את התשואה השנתית שתשיג קרן הפנסיה על השקעותיה. אבל בריבית נמוכה ואפילו אפסית , לא ניתן לייצר תשואה כזו – ולכן, יש נתק בין הסכום שהקרנות מחשבות לקצבה שמתבסס על הריבית הזו, ובין היכולת האמיתית של הקרנות שאמורות לשלם את הקצבאות האלו קוראים לזה פצצת זמן – זה הרי לא יכול להימשך, הבור הזה גדל במספרי ענק, והפתרון שלו יהיה על חשבוננו החוסכים, מתישהו תהיה התאמה של המצב האמיתי גם בחישוב הקצבאות ואז הם יישחקו בעשרות אחוזים.

באוגוסט 2015 האוצר הטיל את הפצצה הראשונה (אבל לא האחרונה). האוצר קבע שחישוב  הפנסיה בגיל פרישה ישתנה ושהפנסיונרים (ולא החוסכים בקופות/ קרנות הפנסיה) ייצטרכו לשאת ולממן את הגירעונות בפנסיה על פני זמן. איך עושים את זה? ככה זה עובד – הפנסיה שחסכתם על פני זמן מצטברת לסכום כולל – חיסכון פנסיוני, ואת זה כאמור מתרגמים על פי מקדם מסויים. המתמטיקה היא כזו – נניח שחסכתם 2 מיליון שקל בפנסיה ונניח שהמקדם שלכם הוא 250. הקצבה מחושבת כסכום שחסכתם חלקי המקדם  – 8 אלף שקל (2 מיליון שקל חלקי 200). החישוב הזה לוקח בחשבון ריבית שנתית של 4%.

אלא שכאמור הריבית הזו לא ריאלית, זו בדיחה טובה של האוצר ובמיוחד הפוליטיקאים שחששו לגעת בפצצת הזמן הזו ולתקן אותה. מה עושים? או שמתקנים את הריבית / תשואה הצפויה, ואז המקדם משתנה והקצבה צונחת, או שמחשבים את הגירעון שנוצר בגלל הפער בין התשואה בפועל ובין ה-4% התיאורטיים, ומעמיסים אותו על החוסכים והפנסיונרים.

באוצר קבעו כך – הגירעון יהיה על הפנסיונרים באופן מדורג. על פי ההערכות הפנסיה החודשית תקוצץ בהדרגה עד 30% ויותר! אותו פנסיונר שיקבל לפי החישוב למעלה 8 אלף שקל יסבול משחיקה זוחלת בפנסיה כשלאחר כ-20 שנה הוא יזכה לקבל פחות מ-6 אלף שקל.

לאוצר היו כמה אפשרויות – להחליט על עדכון חד פעמי ואז הקצבה היתה יורדת מיד על פי ההערכות בכ-20%, או לעשות זאת מדורג, אלא שאז אמנם בהתחלה הירידה פחות משמעותית , אבל בהמשך היא גם יכולה לעלות על 30%. המשמעות היא שהפנסיונרים כיום כבר מתחילים לשלם את המחיר, ומי שישלם בגדול יותר, יהיו אלו שב-20 שנה הקרובות ייכנסו למעגל מקבלי הקצבה הפנסיונית.

מדריכי פנסיה:

ככה תחסכו לפנסיה

קופת גמל אישית

טופס 161 – אתם חייבים להכיר

הלוואות מקרנות פנסיה וקופות גמל – שווה אבל בזהירות