חיסכון פנסיוני    

כמה כסף צריך לתקופת הפנסיה? וכמה צריך לחסוך היום כדי להגיע לזה? לא מה שחשבתם!

אתם חוסכים לפנסיה במשך שנים, אבל רובכם לא יודע אם החיסכון מספיק? כמה לחסוך?  כמה כסף יהיה לכם בפנסיה? כמה תהיה קצבת הפנסיה עם הפרישה? מה יהיה שיעורה של הקצבה ביחס לשכר הנוכחי, והאם היא תספיק לכם לחיים ברמה סבירה? ולכמה שנים בעצם הפנסיה אמורה להספיק? הנתונים האלו משתנים עם הזמן, תוחלת החיים עולה, יש השלכות על הערכת הסכום בפנסיה במקביל למצב השווקים הפיננסים (הריבית הנמוכה מפחיתה את פוטנציאל הרווחים וערך הפנסיה). ויש גם שינוים בין המינים – נכון לבדיקות מהשנים האחרונות  נשים נמצאות בפנסיה 23 שנים (בממוצע) וגברים נמצאים בפנסיה 18 שנים (בממוצע) – כן, נשים פורשות מוקדם יותר (בממוצע) וחיות יותר (בממוצע) , אלא שזה קצת סותר את מנגנון הפנסיה – אם יש להם יותר זמן לצרוך את כספי הפנסיה, הרי שהפנסיה אמורה להיות גודלה יותר, ובפועל הן עובדות פחות, ממשע הפנסיה קטנה יותר על תקופת זמן גדולה יותר – הקצבה נמוכה יחסית.

מחשבון קצבה בפנסיה

אז כמה לחסוך עד לפנסיה כדי לחיות ברמת חיים סבירה בפנסיה? אם נתייחס לגברים אזי תחת הנחות מסוימות מקבלים שסכום החיסכון הנדרש הוא לפחות 1.3 מיליון שקלים, כשבפועל כדי ליהנות מפנסיה של 6-7 אלף שקל בחודש, החיסכון עד לפנסיה צריך להיות  1.3-1.5 מיליון שקל. לרוב האוכלוסייה אין סכומים כאלו לפנסיה, רוב האוכלוסייה שחוסכת עכשיו תגיע לפנסיה עם חור גדול בתקציב – החיסכון הפנסיוני נמוך וזה יתפוצץ לנו בעוד כמה שנים בפרצוף. עם זאת, יש גם חצי כוס מלאה – החיסכון הפנסיוני במגמת עלייה על רקע התערבות רגולטורית והטבות שונות לחוסכים. אז תתחילו לחסוך, ורגע לפני כן, בדקו היטב עם יועץ פנסיוני (יש יועצים פנסיונים בבנקים וניתן לפנות ליועצים עצמאיים) היכן כדאי לכם לחסוך. השיקולים הם רבים – הטבות מס, תוחלת חיים, ביטוח, פנסיה עתידית דרך קצבה, פנסיה עתידית שהיא הון. ברגע שתתייעצו תחסכו לכם את הבעיות שיכולות לצוץ בעתיד.

 אפשר גם להתייעץ עם סוכני ביטוח, סוכנים פנסיונים  ומנהלי הסדרים, רק תזכרו שהיועצים הם אובייקטיבים , הסוכנים מקבלים עמלות מהקרנות פנסיה שאותם הם משווקים, ולכן לא בטוח שהם יעשו את הבחירה הטובה ביותר עבורכם. גם קבלת ייעוץ דרך המעסיק (מנהל הסדרים של המעסיק) עלולה להיות בעייתית –  המעסיק ממנה סוכן ביטוח (מנהל הסדרי פנסיה) שיסדיר את הפרשות הפנסיה לעובדים, ואותו סוכן כאמור מוטה מראש למספר קרנות פנסיה וביטוחי חיים.

מעבר לבעיית הסוכן, יש טעויות נפוצות נוספות בקשר לחיסכון הפנסיוני – השאלה הראשונה היא כמה לחסוך? שכירים במקומות מסודרים חוסכים בין 17.5% ל-18.3% מהשכר שלהם (הפרשה שלהם לצד הפרשה של המעסיק), זה נראה הרבה אבל, כדי להגיע לאותם 1.3-1.5 מיליון שקלים מסתבר שצריך יותר – אפילו מעל 20%.

מעבר לכך, יש כאלו שבכלל לא חוסכים, ומדובר בעיקר על עצמאיים, יש כאלו שמתחילים לחסוך בגיל מבוגר ואז הם צריכים לחסוך הרבה יותר מדי חודש כדי להגיע לאותם 1.3-1.5 מיליון שקלים. מעבר לכך, כאשר מצטרפים לפנסיה בגיל צעיר בדרך כלל ניתן לקבל כיסוי ביטוחי על כל סוגי המחלות, מפני נכות, אובדן כושר עבודה, ומפני מוות (ביטוח חיים), וניתן לעשות זאת במחירים סבירים; ככל שמתבגרים רכישת הביטוח הופכת ליקרה יותר ובמקרים מסוימים גם לא אפשרית. וכאן המקום להדגיש – החיסכון הפנסיוני הוא לא רק להשאיר כסף לפנסיה; הוא גם כיסוי ביטוחי למצבים כמו אובדן כושר עבודה ומוות.

מדריכים נוספים:

קופת גמל להשקעה – מוצר שהושק ב-2016 ויש בו יתרונות גדולים למשקיעים

כל סוגי קופות הגמל – יתרונות וחסרונות

כך תחסכו לפנסיה

רוצים לדעת כמה כסף יהיה לכם בפנסיה?  תוכלו להיעזר במחשבונים שלנו:

מחשבון פנסיה

מחשבון קצבה בפנסיה