חדשות    

"חללי העבודה המשותפים הם לא בועה"

חן שיין

חן שיין, שותף בכיר וראש תחום הנדל"ן ב- EY ישראל בכנס הנדל"ן השנתי של EY ישראל – "האם חללי העבודה המשותפים הם בועה? אנחנו חושבים שלא. אחוז החללים המשותפים משטחי המשרדים צפוי להמשיך לגדול והחברות המחזיקות מלאי מהותי של בנייני משרדים חייבות להיערך לכך אסטרטגית"

שן התייחס בנאום הפתיחה של הכנס לחללי העבודה המשותפים, אשר הולכים ותופסים תאוצה בשנים האחרונות וציין "חללי העבודה מאיימים לשנות את פני שוק המשרדים. מספר חללי העבודה המשותפים בעולם גדל בקצב של עשרות אחוזים לשנה ויגיע בסוף שנת 2018 לכ- 19,000 מרכזים. בריטניה וארה"ב מובילות את התחום, אך גם במקומות אחרים קצב הגידול מרשים.

"החברות הגדולות לא נשארות אדישות למצב וחלק הולך וגדל מהן החל להשתמש בחללי עבודה משותפים, גם בכדי לאפשר לעובדיהן את האפשרות לעבוד קרוב לבית או במרכזי הערים, והן כדי להיות קרובים לחברות הקטנות והצעירות. גבות רבות הורמו ושאלות רבות נשאלו לגבי קצב הגידול, כמות השחקנים בתחום והמודל העסקי.

"האם מדובר בבועה? אנחנו חושבים שלא! התופעה של חללים משותפים לא תיעלם אלא להיפך, היא עוד עתידה לגדול באופן משמעותי. החללים המשותפים מהווים כיום אחוז קטן משטח המשרדים הכולל ואחוז זה ילך ויגדל. אין ספק שבשווקים מסוימים הגידול מהיר מידי ומספר השחקנים רב מידי. ייתכנו תקופות קשות וחלק מהשחקנים הקיימים לא יחזיק מעמד. לשחקנים הוותיקים עם פריסה בינלאומית קיימת עדיפות ברורה וכל מי שחושב להיכנס לשוק צריך לקחת זאת בחשבון. לבעלי בנייני משרדים אנו ממליצים לא להישאר אדישים. כל חברה עם מלאי מהותי של בנייני משרדים צריכה לגבש תכנית אסטרטגית ויפה שעה אחת קודם".