מיסים    

טיפים למלצרים = שכר; יחוייבו בביטוח לאומי והפרשות סוציאליות; ומה עם המע"מ?

מעודכן ל-10/2018

הטיפים למלצרים מחוייבים החל משנת 2019 גם בביטוח לאומי ובהפרשות סוציאליות – מדובר בהכנסה משכר וככזו יש לשלם עלייה את הביטוח הלאומי ולהפריש כדין הוצאות סוציאליות. אבל נותר נקודה פתוחה –  מה עם המע"מ? האם התמורה המתקבלת בטיפ כוללת בתוכה מע"מ ולכן על המעביד לנכות את המע"מ ולהעביר לעובד את הסכום נטו (ללא מע"מ) ועל הסכום הזה יש להפחית את הביטוח הלאומי, הפרשות סוציאליות ומס הכנסה?

למעשה, השינוי בהתייחסות לטיפים הגיעה דרך פסק דין מלפני חצי שנה לפיו טיפים המשולמים למלצרים יחשבו כהכנסה של בית העסק, בגינה ישולמו ביטוח לאומי ופנסיה. ברשות המס סבורים שיש לנכות מהתשלום את המע"מ – כהכנסה לכל דבר ועניין, ואז להעביר לעובדים. הגישה הזו תפגע בבעלי המסעדות/ בתי קפה ובמלצרים עצמם. על כל פנים – החלטה רשמית של רשות המס צפויה בקרוב.

 בפאנל של יועצי המס  אמר עו"ד ירון טיקוצקי, המייצג את המסעדנים "איך אפשר בכלל לגבות על זה מע"מ? אני ל אמבין את העניין. אני סועד במסעדה, קיבלתי חשבון של 90 שקל נתתי למלצר שטר של 100 והוא החזיר לי עודף 10 שקלים. לקחתי את העודף שמתי לו ביד ואמרתי – זה בשבילך. הוא לקח ושם את זה בכיס. איך אפשר להגיד על ה-10 שקלים האלה שבעל המסעדה צריך לשלם עליהם מע"מ? מע"מ על מה? אני קיבלתי עודף ועשיתי עם העודף הזה מה שבא לי? למה זה קשור לבעל המסעדה?".

גם עו"ד עמית גרוס, מומחה בדיני עבודה שמייצג את המסעדנים סבור כך. לטענתו –  "המס על ההכנסה של המלצרים זה לא העניין. בסופו של יום עם מס הכנסה שהמלצרים ישלמו אנחנו נסתדר. רובם לא מגיעים לסף המס ומי שמגיע שישלם, אבל עם מע"מ זה להיכנס לכיס שלא לצורך. אין שום סיבה להכניס את מע"מ. זה לא קשור לשכר זה לא קשור להכנסה של העסק".

מדריך מעמ – כל מה שצריך לדעת

מחשבון מעמ