זכויות עובדים    

ימי מחלה לקרוב משפחה – מה צריך לדעת

קרדיט: shutterstock
מעודכן ל-02/2019

כמה מקבלים ימי מחלה על טיפול בבן הזוג, בילד או בהורה? מה עושים אם המטופל סובל ממחלה ממארת או אם המטפל הורה יחיד?

אם בן משפחה קרוב שלכם חולה, אתם זכאים לימי מחלה החל מהיום השני למחלתו –  אלא אם מדובר בהורה לבעל מוגבלות הזכאי ליום מחלה החל מהיום הראשון.

עבור בן הזוג ימי המחלה הם עד 6 ימים בשנה ואם מדובר במחלה ממארת 60 יום בשנה.  עבור הריון ולידה 7 ימים בשנה.  ילד עד גיל 16  עד 8 ימים בשנה ולהורה יחיד  עד 16 ימים.  אם הילד בגיל 18 וסובל ממחלה ממארת או זקוק לדיאליזיה,  עד 90 ימים בשנה, להורה יחיד שמטפל עד 110 ימים בשנה.

עבור ילד עם צרכים מיוחדים  עד 18 ימים בשנה, להורה יחיד מטפל 36 ימים בשנה.  עבור הורה עד 6 ימים בשנה.  עבור בן זוג או הורה שתרם איברים להשתלה עד 7 ימי מחלה או חופשה.

ביום השני והשלישי לתקופת ההיעדרות יקבל העובד מחצית משכר העבודה היומי שלו, ומהיום הרביעי ואילך יקבל תשלום בגובה שכר רגיל כאילו לא נעדר כלל מעבודתו.

אבל אם במקום העבודה קיים הסכם קיבוצי או חוזה עבודה המקנה שכר מלא החל מהיום הראשון להיעדרות, ינהגו לפי החוזה. אם בכל זאת לא קיבלתם ימי מחלה הגישו תביעת פיצוי מהמעסיק ותהיו בריאים.

החוק אוסר על פיטוריו של עובד בתקופת היעדרותו מהעבודה בגין מחלה, כל זאת במהלך תקופת הזכאות ועד לתקרת הצבירה של ימי המחלה כקבוע בחוק.

עם זאת, האיסור הזה לא חל במקרה בו המעביד הודיע לעובד על כוונתו לפטר אותו לפני היעדרות מפאת מחלה, או במקרים שבהם העסק חדל לפעול, המעביד פשט את הרגל או ניתן לו צו פירוק.

מעביד שלא שילם לעובד דמי מחלה למרות זכאותו לפי כל אמות המידה המפורטות לעיל, מלין את שכרו של העובד ומקים עילה לתביעה בפני בית הדין לעבודה על הלנת שכר.

תביעות רבות מוגשות על ידי עובדים נגד מעסיקים שלא שילמו לעובדיהם דמי מחלה. התביעות מתבררות בדרך כלל בבתי הדין לעבודה.

מקפת דמי מחלה

כלל לדמי מחלה

ימי מחלה – האם מגיע לכם תשלום? וכמה?