מדריכי צרכנות    

כמה עולה להוציא דרכון, ומה זה דרכון דיגיטלי?

מעודכן ל-05/2023

כמה עולה היום להוציא דרכון בישראל? תלוי למה. המדינה קבעה מחירים שונים, בהתאם לסיבה להוצאת דרכון. בנוסף, היום מנפיקה המדינה דרכונים דיגיטליים בלבד, הנקראים גם דרכונים ביומטריים וכרוכים בהשארת טביעות אצבעות של מבקש הדרכון במאגר ייעודי של המדינה. לפני שיצא  לדרך, נתקל המאגר הביומטרי הזה בהתנגדות עזה מצד ישראלים רבים, שחששו הן מאובדן פרטיותם והן מאפשרות שהמאגר ייפול לידיים לא נכונות וייעשה שימוש לרעה בפרטיהם. התוצאה היא שאתם יכולים לבקש שטביעות האצבעות שלכם לא יישמרו במאגר.

מה-1 ביוני 2017 תוכלו לקבל דרכון ביומטרי בלבד, ולא ניתן להנפיק או להאריך תוקף דרכון שאינו ביומטרי. צילום התמונה לדרכון יתבצע בלשכה בעת תהליך ההרכשה. אין צורך להביא תמונות דרכון. הדרכונים הביומטריים הנמצאים כיום בשימוש מכילים לרוב את הפרטים הבאים: שם, מספר דרכון, לאום, תאריך לידה, מין, תאריך תוקף, תמונות פנים, טביעות האצבעות, וקשתית העין.

היום לא חייבים להגיע ללשכת האוכלוסין וההגירה ולהמתין בתור עד אין סוף על מנת להוציא דרכון. אפשר להזמין תור בקליק ולבחור את הלשכה הרצויה. מי שמזמין בקליק, מקבל עדיפות בקבלת שירות בלשכה.

שימו לב שלצורך מעבר בשדות תעופה, גם בארץ וגם בחו"ל, תוקף הדרכון, כפי שמופיע במסמך עצמו, הוא לא התאריך האמיתי שקובע. למשל, חלק ממדינות אירופה מאפשרות שהדרכון יהיה בתוקף רק לשלושה חודשים, אבל זה משתנה. לכן ליתר ביטחון ברשות האוכלוסין ממליצים שתוקף הדרכון לא יהיה נמוך משישה חודשים, כדי שלא תיתקעו חלילה במדינה זרה כשהדרכון לא בתוקף.

עם זאת, מאז סוף משבר הקורונה ועדיין בעיצומה של 2023, נתקלים אלה המבקשים להוציא דרכון בקשיים ובעיכובים ניכרים. הסיבה היא שבמהלך מגפת הקורונה הארוכה רבים לא נתנו את דעתם לתוקף הדרכון שלהם ורבים מהדרכונים איבדו את תוקפם, וכעת, הרבה אחרי שהחיים שבו למסלולם כמעט לגמרי, אותם אנשים מבקשים לנסוע לחו"ל ולהוציא דרכון בתוקף, והתורים ארוכים מאוד.

וככל שזמן ההמתנה לתור מתארך, כך מתרבות התלונות. שרת הפנים לשעבר איילת שקד ניסתה לספק מענה בדמות תוספת של יותר ממאה תקנים ללשכות רשות האוכלוסין, אך זה לא עזר לפתיחת צוואר הבקבוק.

בגלל הבעיה שנוגעת לכל כך הרבה אנשים, המדינה מציעה אופציה של הוצאת דרכון זמני. כמה זמני? תוקף הדרכון הוא לשנתיים, אבל המחיר של דרכון זמני יותר גבוה משל דרכון שמוציאים בהליך הרגיל – 435 שקל למבוגר, 215 שקל לקטין עד גיל 18.

לצורך התמודדות עם העומסים פתחה המדינה בבני ברק לשכה להוצאת דרכונים זמניים, אלא שגם זו לא הספיקה ועל כן בנובמבר 2022 הודיעה המדינה כי 28 לשכות מינהל האוכלוסין ברחבי הארץ ינפיקו דרכון זמני: אילת, אשדוד, אשקלון, באר שבע, בית שמש, בני ברק הרצליה, חדרה, חולון, חיפה, טבריה, ירושלים, ירושלים דרום, מזרח ירושלים, יפו, כפר סבא, נוף הגליל, נתניה, עכו, עפולה, פתח תקווה, צפת, קריות, ראשון לציון, רחובות, רמלה, רמת גן, תל אביב.

את הבקשה ניתן להגיש ללא צורך בזימון תור, אך ניתן להגישה רק בלשכה שאליה משויך אזור המגורים. לבקשה יש לצרף טופס בקשה מלא וחתום, 2 תמונות פספורט, אישור תשלום באינטרנט ודרכון קודם. הבקשה תוגש בעמדת המודיעין של כל לשכה והדרכון הזמני יישלח בדואר בתוך שבוע מיום הגשת הבקשה. חשוב להדגיש כי לא ניתן להנפיק גם דרכון קבוע בעת הגשת הבקשה לדרכון זמני. לשם כך יש צורך בנוכחות מול נציג שירות ולכן יש לקבוע תור מראש.

מאחר שגם הפתרון הזה לא נתן מענה מספק, נידונה בתחילת 2023, כשבראשות משרד הפנים עומד ממלא מקומו של אריה דרעי מיכאל מלכיאלי, הצעה חדשה שלפיה יוקמו שלוש לשכות ייעודיות – בצפון, במרכז ובדרום הארץ, לצורך הנפקת דרכונים בלבד. בנוסף תופעל לשכה ניידת שתעזור לכל מי שמתקשה בהגעה ללשכה.

בתחילת מאי 2023 הודיע שר הפנים החדש (שהחליף את דרעי) משה ארבל כי יוקמו לשכות חדשות להנפקת דרכונים בלבד. הלשכה הראשונה תהיה בבני ברק ותפעל כבר מחודש מאי. בנוסף אליה, החל מ-14 במאי ולמשך חודש יוסבו ארבע לשכות – ירושלים, תל אביב, חיפה ובאר שבע – להנפקת דרכונים בלבד. ארבע הלשכות יפעלו חמישה ימים בשבוע מ-07:30 עד 22:00. מי שיזמין תור לאותן ארבע לשכות לא יצטרך לחכות, אך גם מי שלא הזמין תור יוכל לקבל שירות.

בנוסף, פועלים ברשות האוכלוסין להפעלה של מכונות להנפקת דרכונים עצמית, שישמשו לצורך חידוש דרכון למי שכבר זוהו באופן ביומטרי בעבר. ברשות האוכלוסין אומרים כי עד סוף 2023 יעמוד פרק הזמן לקבלת תור לדרכון על חודש בלבד.

אם הצלחתם להשיג תור להוצאת דרכון ואם בכל זאת הוא רחוק, בכל מקרה תוקף הדרכון הוא לעשר שנים, אלא אם תבקשו שטביעות האצבע שלכם לא יישמרו במאגר הנתונים הביומטריים, ואז התוקף יהיה לחמש שנים בלבד. דרכון שיונפק לילדים מתחת לגיל 18 יהיה תקף לתקופה של חמש שנים בלבד. לאחר חמש שנים לא תתאפשר הארכת תוקף הדרכון, ותתבקשו להגיש בקשה לדרכון חדש.

מה קורה אם כבר הצלחתם להוציא דרכון אבל הטיסה שלכם בוטלה? קיראו כאן.

מה להביא?

תעודת זהות בלבד. רישיון נהיגה לא תופס. אם אתם רוצים לחדש דרכון, הביאו אתכם את הדרכון הישן.

אם הדרכון הוא לילדים מתחת לגיל 18, צריך להביא תעודת זהות אם קיימת, תעודת זהות של אחד ההורים בה רשומים הילדים. במקרה של ילדים מתחת לגיל שש, מומלץ להביא תמונת דרכון מודפסת. אם הורי הילדים אינם נשואים, בדקו מה הנוהל במקרה זה באתר רשות האוכלוסין וההגירה.  

כמה עולה?

את האגרה אפשר לשלם מראש באינטרנט באמצעות כרטיס אשראי, וזה גם יעלה לכם פחות. בלשכות רשות האוכלוסין וההגירה תוכלו לשלם את האגרה עבור שירות זה בכרטיס אשראי או מזומן.

ניתן לשלם את האגרה גם באמצעות עמדות לקבלת שירותי הממשלה הפזורות ברחבי הארץ.

בשורה התחתונה: תשתדלו לא לאבד, ולא לתת לכלב ללעוס לכם אותו, כי מדובר בהוצאה לא קטנה בכלל.

דרכון ראשון מעל גיל 18 וחידוש דרכון יעלה לכם 275 שקל בלשכה, 255 שקל אונליין בקיץ, ו-160 שקל אונליין בחורף.

אם איבדתם, גנבו לכם, הכלב אכל את הדרכון וכו', זה יעלה לכם 560 שקל בלשכה, 540 שקל אונליין בקיץ, ו-445 שקל אונליין בחורף.

כאמור, דרכון זמני יעלה 435 שקל לבגיר ו-215 שקל לקטין.

אם אין ברירה, ואתם חייבים להוציא דרכון בשדה התעופה, תשלמו 845 על דרכון חדש, ו-1,130 שקל אם הדרכון נגנב או אבד לכם.

אם אתם מתכננים טיול אחרי צבא, מומלץ להוציא דרכון בזמן שירות החובה. חיילים וחיילות משלמים 135 שקל בלבד על הוצאת דרכון ראשון או חידוש דרכון בלשכה, ו-125 שקל אונליין.

לפירוט מלא של המחירים, תוכלו להיכנס לטבלת מחירים באתר משרד הפנים.

ביטוח נסיעות לחו"ל – כל מה שצריך לדעת

הזמנתם כרטיס, ארזתם לבד, ואז הטיסה בוטלה: מה מגיע לכם וכמה