מדריכי פיקדונות    

לא רק חיסכון לכל ילד: עוד דרכים לחסוך לילדים שלכם

מעודכן ל-07/2020

לא רק חיסכון לכל ילד: עוד דרכים לחסוך לילדים שלכם ולייצר להם מודעות לחינוך פיננסי – זה משתלם (תרתי משמע) 

ילדים מביאים איתם שמחה – זה נכון כמובן, אבל לא רק שמחה. מחקר שנעשה לאחרונה מצא שגידול ילדים כרוך בהוצאות משמעותיות לכל אורך שנותיו של הילד. בשלוש השנים הראשונות לחייו ההוצאות מגיעות בממוצע ל-3,670 שקל בחודש עבור משפחה בעלת הכנסה של כמעט 18,000 שקל נטו. כך שעלות גידול הילד הראשון במשפחה עומדת על יותר מ-130 אלף שקל בשלוש השנים הראשונות לחייו. זה הממוצע, במקרים רבים מדובר על הוצאה כפולה ויותר מכך. אם מוסיפים לכך גם את ההוצאות על שכר דירה, מזון ובריאות – נוצר לחץ כלכלי על ההורים שמעלה את הצורך בחשיבה כלכלית נכונה ומדגיש גם את חשיבות החיסכון לטווח ארוך עבור הילדים. כלומר, מעבר להוצאות המחיה השוטפות, אנחנו כהורים צריכים לחשוב על חיסכון מתאים לילדים כבר בגיל צעיר, וכמה שיותר צעיר – כך עדיף.

אז מסתבר שעוזרים לנו – החל משנת 2017 המדינה בעצם מפרישה כסף בגין תוכנית "חיסכון לכל ילד", אבל זה לא ממש מספיק. צריך לחשוב ולהשקיע סכומים נוספים כדי ליצור לילדים שלנו התחלה סבירה לחיים העצמאיים.

להפיק את המקסימום מתוכנית חיסכון לכל ילד

בינואר 2017 הושקה תוכנית חיסכון לכל ילד. על פי התוכנית, יפקיד הביטוח הלאומי 50 שקל מדי חודש עבור כל ילד מגיל 0-18. ההורים רשאים להפקיד 50 שקל נוספים על חשבון קצבת הילדים שהם מקבלים ועל ידי כך להגדיל את סכום החיסכון ל-100 שקל בחודש. כלומר, ניתן לחסוך 1,200 שקל בשנה.

ואיפה מנהלים את החיסכון? ובכן, את תוכנית החיסכון לכל ילד, ניתן לנהל בבנק שמציע מגוון מסלולים – מסלולים עם ריבית קבועה לא צמודה, ללא תחנות יציאה, או במסלולי ריבית משתנה או ריבית צמודה.

ישנן תוכניות ללא תחנות יציאה, קרי ללא אפשרות לשינוי מסלול החיסכון לאורך התקופה, או תוכנית עם תחנת יציאה מדי חמש שנים, כך ששינוי מסלול החיסכון יתאפשר בכל תחנה. גובה הריבית תלוי בגיל החוסך ובתנאי המסלול. תינוק, עם 18 שנות השקעה לפניו, במסלול ריבית קבועה לא צמודה וללא תחנות יציאה, יוכל ליהנות מריבית שנתית של 2% עד 4%. בגיל 18 יקבל הילד מענק על-סך 500 שקל מהביטוח הלאומי, ויוכל, בכפוף לאישור ההורים, למשוך את החיסכון לכל מטרה.

היכנסו לפרטים מלאים על תוכנית חיסכון לכל ילד

 

האם להפקיד 50 שקל נוספים לתוכנית החיסכון?

להגדלת ההפקדה יש יתרונות ברורים, במיוחד עבור הורים שמסיבות שונות אינם חוסכים ואינם משקיעים במסגרת אחרת. מדובר בסוג של "חיסכון כפוי". אותו חיסכון כפוי מייצר פתרון לזוגות הנתקלים במחסום התנהגותי-פיננסי מסוג זה. אם 600 שקל נוספים בשנה הם סכום שאותם הורים יוכלו לעמוד בו, יש טעם להפנותו להשקעה לטווח ארוך שלבסוף יביא לכך שהילד ייהנה מסכום גדול משמעותית עם הגיעו לבגרות. חשוב לדעת שההחלטה היא הפיכה, כך שאם בחרתם לא להגדיל את ההפקדה כעת, תוכלו לעשות זאת מאוחר יותר.

התוכנית עצמה אמנם מבטיחה פיקדון שישמש את הילד כשיגיע לבגרות, אבל הורים יכולים להפיק ממנה את המקסימום אם ישתמשו בה ככלי לחינוך פיננסי. ניתן ורצוי לשתף את הילדים בדו"חות רבעוניים, לעקוב יחד איתם בשינויים בערך החיסכון, ולהרגיל אותם לחשיבה כלכלית לטווח הארוך ולא רק עבור מטרות קצרות מועד או אימפולסיביות.

הקניית המודעות של חיסכון ארוך טווח

לילדים שנולדו לתוך העולם הצרכני המהיר ישנם דחפים אימפולסיביים לרוב ורצון לקבל את הדברים "כאן ועכשיו". אחד הדברים המרכזיים שהורים יכולים להקנות לילדים בשלבי ההתבגרות הוא חשיבה לטווח הארוך ולא רק השבעת הסיפוק המיידי. אחת הדרכים לעשות זאת היא לקבוע יעד שבשבילו הם ירצו לחסוך. זה יכול להיות קורקינט חדשני או משחק מחשב, ובכל מקרה – מוצר או חוויה שעלותו גבוהה והם מאוד מעוניינים להשיג אותו. כדאי לסגל לילד כבר בשלבים המוקדמים את היכולת לאיפוק, להצבת יעדים ולגיבוש תוכנית שתוביל אותו אל היעד. חיסכון חודשי שכזה יאפשר להם להבין שיש דברים שכדאי לוותר עליהם בטווח הקצר, עבור ההזדמנות לרכוש דברים יותר משמעותיים לטווח הארוך.

 

ניהול תקציב בעולם הילדים

בניגוד אלינו, לילדים קשה להבין תקציב בפרק זמן חודשי. לכן מומלץ מאוד לתת דמי כיס במינון חצי שבועי ולהחליט שזה התקציב שלהם בימים הקרובים. ייתכן שיהיו ימים שהילדים ירצו לבזבז את כל הסכום בבת אחת, וכאן המקום לחנך אותם שאם הם ניצלו את התקציב כולו, הם יצטרכו לחכות כמה ימים עד שיקבלו שוב סכום לבזבוזים. בדיוק כפי שאנו ההורים מחכים לרגע המיוחל שבו תיכנס המשכורת לחשבון הבנק.

לסגל לילדים את ההבנה של קבלת שכר על השקעת זמן ומאמץ בביצוע משימות זו אמנם עבודה קשה, אך שכר גדול בצידה. לילדים יש הרבה זמן פנוי, בעיקר בתקופות של חופשות, ואפשר לתת להם משימות מעט מורכבות כמו סידור חדר הצעצועים או ניקיון משותף של הבית. בתמורה למאמץ שישקיעו הם יקבלו שכר בדמות דמי כיס, מה שיקנה להם ערכי עבודה להמשך החיים. חשוב לא להעניק שכר על פעולות יומיומיות שהם ממילא צריכים לבצע כמו לשטוף כלים או לסדר את החדר.

סדרי עדיפויות

כשאנו חוסכים לעתיד, חשוב שנבהיר מהם סדרי העדיפויות שלנו, קודם כל לעצמנו כהורים ולאחר מכן לילדים. האם זו מטרה חומרית כמו מכשיר כלשהו או ריהוט יוקרתי? או אולי החיסכון נועד לחוויה משותפת כמו טיול לחו"ל? כשבונים סדר עדיפויות, כדאי שנבין גם מה הכרחי עבורנו ומה בגדר מותרות. חלק גדול מהצריכה שלנו כולל אלמנטים שהם לאו דווקא חיוניים, וכשמעלים את הדברים למודעות – הם מאפשרים לנו להבין על מה הולך הכסף שלנו, ואיך לתכנן את ההוצאות העתידיות בצורה יותר נבונה ונכונה לנו.

חינוך לחיסכון מתחיל ראשית כול ממתן דוגמה אישית לילדים. הקפידו להיות מסודרים ובקיאים במכשירי החיסכון השונים שברשותכם כמו גם במצבכם הכלכלי. תכננו לטווח הארוך והקפידו לשתף את הילדים בסיבות, המוצדקות, לסירוב לרכוש להם צעצוע חדש ויקר מתוך גחמה. לאחר שווידאתם שהתנהלותכם הכלכלית היא נבונה ואחראית, הנחילו את עקרונות האיפוק והתכנון ארוך הטווח לילדיכם, הם אולי יקשו עליכם מעט בהתחלה אך יודו לכם על זה בעתיד הרחוק.