הלוואות    מדריכי השקעות    מדריכי פיקדונות    

למה אתם חוסכים אם יש לכם הלוואות? תחזירו את ההלוואות ורק אז תחסכו

תכנון פיננסי נכון ישביח את החסכונות שלכם; קרדיט pixabay
מעודכן ל-07/2020

אנשים לא תמיד מתנהגים רציונלית. זה לא סוד, אבל הנה עוד דוגמה: לרובנו יש חסכונות – פיקדונות, אולי קופות גמל, וכמעט בטוח שחיסכון לפנסיה. אבל מנגד יש לנו גם הלוואות – הלוואות שוטפות מהבנק, מסגרת אשראי ומשכנתא. 

למה לחסוך אם יש הלוואות? האם לא כדאי להחזיר קודם את ההלוואות ורק אז להתחיל לחסוך? עקרונית התשובה ברורה – ברגע שהריבית על ההלוואה גבוהה מהתשואה על החיסכון, וזה נכון ב-99% מהמקרים – אין טעם לחסוך. תחזירו הלוואות יקרות – ותרוויחו יותר.

ועדיין, רובנו מתנהלים כך שמול החסכונות יש לנו גם הלוואות. אולי זה קשור לתזמון לקיחת ההלוואות – אנחנו חוסכים לטווחים ארוכים ולאירועים מיוחדים (טיולים, בר מצווה וכו'), והלוואות אנחנו לוקחים כי אופס… הלך האוטו.

ולכן בפועל, לרובנו יש גם וגם – גם חסכונות והשקעות ומולם הלוואות. עם זאת, ברגע שאתם צריכים מימון, אזי בשלב הראשון אתם צריכים לבדוק אם לא כדאי להשתמש בכסף הנזיל – מזומנים, ניירות ערך ועוד.

המציאות עולה על חוקי הכלכלה ובפועל אנשים מפקידים לחיסכון כשבמקביל הם מחזירים הלוואה. מעבר לעניין הכלכלי, יש עוד פרמטרים שצריך לקחת בחשבון. מה המטרה שעבורה אנחנו חוסכים? האם מדובר בחיסכון לטווח ארוך או חיסכון לטווח קצר?

ההיגיון הכלכלי

מבחינה כלכלית התשובה היא ברורה. אם מדברים על מקרה שאינו יוצא דופן, זאת אומרת שמדובר בהלוואה וחיסכון אשר נלקחים באותה סביבת ריבית וללא מבצעים מיוחדים, אזי הריבית על ההלוואה גבוהה יותר מהריבית הניתנת על פיקדון. הריבית היא בעצם המחיר של הכסף והבנקים מרוויחים מכך שהם קונים כסף במחיר נמוך (חיסכון של הצרכנים) ומוכרים אותו במחיר גבוה יותר (מתן הלוואות). 

על פי אותו היגיון, אם אנחנו נמכור כסף בזול (נפקיד לחיסכון) ונרכוש כסף ביוקר (ניקח הלוואה) – נפסיד.

הנה דוגמה – נניח שיש לכם הלוואה של 100 אלף שקל ופיקדון נזיל של 80 אלף שקל. הריבית על ההלוואה היא 5% והתשואה על הפיקדון היא 1% – במצב הזה ההפסד שלכם הוא 4%.

יכולתם לסגור את הפיקדון (לפרוע אותו), להחזיר את ההלוואה ולחסוך 4% על 80 אלף שקל – 3.2 אלף שקל.

ההיגיון הלא כלכלי

תלוי עבור מה חוסכים. אם לחיסכון יש מטרה מוגדרת, כמו למשל לימודים של הילד או נסיעה לחו"ל, לא בטוח שכדאי להפסיק להפקיד לחיסכון על מנת לשלם את ההלוואה. המטרה היא להגיע בסופו של דבר לאיזשהו סכום כסף שיהיה זמין בנקודת זמן מסוימת ואם נפסיק לחסוך, הסכום לא יהיה זמין לנו כשנזדקק לו ואז נצטרך לקחת הלוואה. אז מה עשינו בזה?

אבל זה צד אחד של העניין. מהצד השני, לא כדאי להסתבך. אם החזרי ההלוואה מעיקים מאוד על חשבון הבנק וגורמים לכך שיהיה במינוס – אז ממש לא כדאי להפקיד במקביל לחיסכון. הריבית על המינוס היא גבוהה מאוד. צריך לקחת בחשבון שיכול להיות שאין לנו בכלל יכולת לחסוך. הגדלה של המינוס בבנק עולה הרבה מאוד כסף ואם אנחנו לא מצליחים לסגור אותו, מדובר בהוצאה גדולה מאוד שאף עלולה לסבך אותנו. ושוב – אם בגלל שאנחנו מפקידים לחיסכון המינוס גדל ובסופו של דבר נצטרך לקחת הלוואה על מנת לכסות אותו – אז מה עשינו בזה?

מתי זה בכל זאת כדאי?

ישנם מצבים שבכל זאת כדאי להפקיד לחיסכון במקביל להחזר הלוואה.

ישנם אנשים, בדרך כלל אלו העובדים בארגונים גדולים כמו התעשייה האווירית או עובדי הוראה, אשר מקבלים הלוואות בריביות נמוכות מאוד. עד כדי כך נמוכות שיש כאלה שלוקחים את ההלוואות רק על מנת להשקיע אותם במוצרי חיסכון סולידיים אחרים ובכל זאת מרוויחים מהפרשי הריביות.

ושוב, צריך לבדוק את התנאים של ההלוואה ואת התנאים של החיסכון. יכול להיות שתנאי הריבית השתנו וההלוואה נלקחה בריבית נמוכה בהרבה מהריבית שאפשר לקבל על החיסכון או ההיפך – שהריבית על ההלוואה גבוהה בהרבה מהריבית הניתנת היום על חיסכון.

לסיכום, אם נקלעתם למצב שבו אתם מחזירים הלוואה ובמקביל מפקידים לחיסכון, חשוב שתכלכלו נכון את צעדיכם. כדאי לבדוק אם אתם מפסידים כסף, כמה ואיך זה משפיע על המצב הכלכלי שלכם. ברוב המקרים, מבחינה כלכלית כנראה שזה לא משתלם. מצד שני, כפי שראינו, ישנם עוד מספר גורמים אשר עשויים להשפיע על ההחלטה הסופית.

 

הלוואה במימון ישיר – מה היתרונות? האם כדאי לקחת?

לא רק חיסכון לכל ילד: עוד דרכים לחסוך לילד שלך