מיסים    

מדריך מכס – כל מה שצריך לדעת

מדריך מכס לחוזרים מחו"ל – כל מה שצריך לדעת

רשות המיסים משתדלת (ומצליחה) לפשט את ענייני המס לטובת האזרחים – הנה מדריך מכס לנוסע השב מחו"ל שמפרט על מה להצהיר, על מה לא להצהיר, איך משחררים חפצים מהמכס, מתי משלמים מכס?  ואיך עושים את זה נכון – ככה תחזרו בשלום ומבלי ל"הסתבך" עם רשויות המס.

מדריך מכס מתייחס לזכויות תושב ישראל, ששהה בחו"ל פחות משנתיים ושב לארץ, ומטרתו  להקל על שחרור מהמכס של החפצים שאתם מביאים מחו"ל  (כאן תוכלו לקרוא על קונים באינטרנט? מדריך המכס המלא לייבוא אישי)

המדריך אינו מתייחס לאנשי צוות אויר או ים, וכן לכל ישראלי, שחזר לישראל דרך מעבר גבול יבשתי, ושהה בחו"ל פחות מ-3 ימים.

מדובר במדריך מכס כללי, במקרים ספציפיים, תוכלו לשאול את צוות האתר (ננסה לעזור)  וכן תוכלו  לפנות למרכזי המכס (רשימה בהמשך), והאמת, שהשירות שהם מספקים לציבור טוב מאוד , ובכלל – רשויות המס פועלות כבר תקופה ארוכה להנגיש את המידע לציבור, דרך הדרכות ושיחות אישיות, ויש בהחלט הצלחה בעניין – היום רבים שצריכים לדוגמה למלא טופס שנתי, פונים לרשות המס כדי ללמוד ולמלא את הטופס ולצרף את המסמכים הנלווים – זה חוסך להם ביקור אצל רואה החשבון. אז נכון שזה מתאים למקרים "הפשוטים", וככל שזה נהיה המורכב יותר כדאי גם לבדוק מול ראוה חשבון, ועדיין לחלק גדול מהאוכלוסייה כדאי לבדוק מול נציגי רשות המס ורק אז, אם זה לא מספק לפנות לרואה חשבון. העזרה הזו אגב, היא לא מחייבת , זה סוג של התייעצות, שיחה, לימוד, אתם גם לא משאירים פרטים – אין מה לחשוש.

יוצאים מהארץ – מותר ואסור

ובחזרה לעניין המכס. נתחיל באלו היוצאים מהארץ. אם ברשותכם חפצים, שערכם הכולל עולה על 200 דולר ואתם מתכוונים להוציאם מהארץ ולהחזירם, אתם צריכים להצהיר על כך בפני פקיד המכס באולם היוצאים באמצעות הצהרת נוסע על יצוא זמני של חפצים נלווים (טופס מכס 86). כאשר אתם חוזרים לארץ, צריך להציג את הטופס בפני פקיד המכס על מנת שלא יחייבו אתכם בתשלום מיסים על מה שהוצאתם מהארץ.

קניות בדיוטי פרי

קניות בחנות מוצרים הפטורים ממסים באולם היציאה – "דיוטי-פרי" פטורות ממכס תחת תנאים מסוימים (הרחבה מיד). חנויות הדיוטי פרי  נמצאות בשטח אולם היציאה. החנויות מוכרות מוצרים הפטורים ממסים. מדובר על מוצרים מגוונים ורבים – משקאות משכרים, ממתקים, מוצרי קוסמטיקה, סיגריות, ציוד ספורט ומוצרי אלקטרוניקה, ביגוד, הנעלה.  בחנויות אלה אתם יכולים לקנות מוצרים במטבע ישראלי או במט"ח.

את המוצרים האלו אפשר לקחת לחו"ל וגם לאחסן בשדה התעופה. כשחוזרים לארץ, מקבלים את מה שקנינו כאמור בפטור ממס (תחת תנאים מסוימים) בהתאם להסדר מול מס הכנסה שנקרא – "פטור ושמור".

ומה התנאים לפטור ממס? מוצרים שנקנו בחנויות הדיוטי פרי נחשבים לצורך תשלום המסים כחלק מהמוצרים שקניתם בחו"ל., ודוגמה תיאורטית (להמחשה בלבד) – נניח שהמכס על ממתקים הוא אפס עד היקף של 300 דולר. נניח שקניתם ביוטי פרי ממתקים ב-100 דולר, ובחו"ל קניתם ממתקים בסך של 220 דולר – סה"כ רכשתם מוצרים ב-320 דולר, כאשר תקרת הפטור (התיאורטית) היא 300 דולר. אזי יהיה עליכם לשלם מכס, וכאן יש שאלה חשובה ולא פשוטה – האם המס יהיה על ההפרש – 20 דולרים, או על כל הסכום. תיאורטית על כל הסכום.

חפצים אישיים – פטורים?

חפצים אישיים פטורים ממיסים בכניסה לישראל. דרך המסלול הירוק אתם  רשאים לעבור כשאתם נושאים חפצים מהסוגים ובכמויות המפורטים (לכל אדם מעל גיל 18):

  • הלבשה, הנעלה וצורכי טואלט אישיים – מהסוגים ובכמויות שנהוג להביאם כמטען יד של נוסע.
  • משקאות משכרים: יין עד 2 ליטר, ומשקה משכר אחר עד 1 ליטר -לכל נכנס מגיל 18.
  • תמרוקים כוהליים עד 4/1 ליטר – לכל נכנס.
  • טבק על כל צורותיו במשקל שאינו עולה על 250 גרם (סיגריות – עד 200 סיגריות שהן פקט אחד)

מעבר לכך, ניתן להכניס חפצים אחרים לשימוש עצמי או כמתנה לאדם אחר, שערכם אינו עולה על 200  דולר לכל נכנס מגיל שנתיים ומעלה (שימו לב – כל נכנס מגיל שנתיים, בעוד שהפטור הספיצפי הוא לגבי אדם מעל גיל 18).

במסגרת סכום זה ניתן להביא סוגי מזון שמשקלם הכולל הוא עד 3 ק"ג, בתנאי שמשקלו של כל סוג מזון לא יעלה על 1 ק"ג.

הפטור הוא אישי לכל נכנס, ולכן לא ניתן לצרף זכויות של מספר נכנסים ולקבל פטור לגבי חפץ שערכו מעל 200 דולר. מה הכוונה? אם חזרתם 3 חברים מנסיעה וחבר אחד רכש מוצרים ב-500 דולר, והוא מתכוון לטעון שמאחר שהחברים לא הביאו דברים מחו"ל, הוא יגיד במכס משהו בסגנון – "קניתי מוצרים ב-500 דולר וזה לשלושתנו", אז למרות שהממוצע לכאורה נמוך מ-200 דולר, זה לא יתפוס. הבדיקה היא אישית!

אם ערכו של חפץ מיובא עולה על 200 דולר לא ניתן לקבל פטור על 200 דולר ולשלם מסים על ההפרש, אלא תחויבו בתשלום מס על ערכו המלא של המוצר

כללים נוספים:

אם הבאתם מוצר פטור ממסים, ותצטרכו להחזירו לחו"ל, ולקבל במקומו מוצר חדש, יש לשלם את מלוא המסים החלים ביבוא המוצר החדש, זאת גם במקרה שההחלפה תבוצע במסגרת האחריות וללא תשלום.

הפטור על חפצים אישיים יינתן בתנאי שהחפצים יובאו באותו כלי הסעה בו הגעת לישראל.

אם לא תיקחו את החפצים מנקודת "פטור ושמור" ביום שבו הגעתם לארץ, לא תוכלו לקבלם בתאריך מאוחר יותר.

 הערכת הטובין ביבוא האישי מתבססת בעיקר על חשבונית הרכישה/הקבלה, תוך בדיקת סבירות הערך המוצהר. מס שהוטל במדינת היצוא הכלול בחשבונית הרכישה/הקבלה הוא חלק מערך הטובין המיובאים. עם זאת, אם קיבלתם החזר מס יש להציג אסמכתא להחזר המס במועד הערכת הטובין כדי שמס זה, לא ייכלל בערך המוצרים.

חפצים שהחזרתם לישראל לאחר שהוצאו, ויש ברשותכם טופס מאושר על ידי פקיד המכס, פטורים ממסים גם אם לא הגיעו עמכם באותו כלי הסעה (אותה ספינה, אותה ספינה).

חישוב תקופת השהייה בחו"ל נעשה לפי לוח השנה הקלנדרי. תחילת התקופה נחשבת ממחרת יום היציאה מהארץ, וסיומה ביום הכניסה לארץ. לדוגמה: אם יצאתם לחו"ל ב- 1 בינואר בשנה מסוימת, וחזרתם לארץ ב-31 בדצמבר בשנה שלאחריה, תקופת השהייה בחו"ל  היא פחות משנתיים.

היכן מצהירים?

השיטה בארץ היא השיטה הדו-מסלולית "אדום-ירוק": כניסתה במסלול הירוק נחשבת כהצהרה, שאתם נושאים רק את החפצים והכמויות שפורטו לעיל כפטורים ממסים, בלי מכס

אם ברשותכם רק חפצים אישיים כאמור, אתם רשאים לעבור במסלול הירוק.

אם ברשותכם חפצים שערכם וכמותם עולים על האמור לעיל, עליכם לעבור במסלול האדום ולהצהיר בהתאם.

יבוא חפצים ו/או כמויות שלא בהתאם לאמור לעיל, מהווה עבירה, שבגינה תחויבו בתשלום קנס מינהלי, או בהעמדה לדין, ו/או בחילוט/ החרמה של המוצרים. לכן מומלץ שעוד לפני שתחליטו באיזה מסלול לעבור, תבדקו היטב איזה מסלול מתאים לכם – ירוק או אדום.  אז אנחנו לא תמימים אנחנו יודעים שיש אנשים שיודעים שהם צריכים לעבור במסלול האדום ומחליטים להתחמק ממס ולעבור דרך המסלול הירוק. רק היזהרו – המכס יכול לתפוס אתכם ולהעניש בחומרה.

במקרה של ספק – אתם לא בטוחים אם אתם מתאימים למסלול האדום או הירוק, תעברו במסלול

 במקרה שבכניסה אין את שיטת המסלולים (מסלול אדום לצד מסלול ירוק), עליכם  למסור הצהרה לפקיד המכס אם יש לכם חפצים שערכם עולה על 200 דולר ואם יש לכם על דברים נוספים/ אחרים להצהיר.

פריטים שאסור לייבא (רשימה חלקית) : מוצרים פרוצים, או מגונים; זיופים וחיקויים של מטבעות ומסמכים; כרטיסים ודברי פרסומת להגרלה או להימור, שלא ניתן מראש היתר לעריכתם; זיופים או חיקויים של טופס של חשבון מכר; מסמך העדפה או תעודת מקור; שקים משומשים ששימשו לאריזת חומר צמחי; סכין, למעט אולר ולמעט סכין שנועדה לשמש במקצוע, במלאכה, בעסק, לצורכי בית, או למטרה כשרה אחרת.

כמו כן אסור לייבא –  משבש מד מהירות לייזר; כלי ירייה דמוי עט, או דמוי אקדח הזנקה, או המופעל בגז, וכדומה; מכל גז מדמיע, שצורתו צורת כלי ירייה; משחקים אסורים; חומרי נפץ וחומרים מתלקחים;  יצורים חיים, כגון: נחשי צפע, וטובין מסוכנים. ציוד משומש לגידול דבורים. טובין, שהם כלים מן הסוג המשמש להכנת סם מסוכן, או לצריכתו; טובין, שיש בהם כדי להסית לאלימות, לטרור, או לגזענות; טובין, שיש בהם גילוי של הזדהות עם ארגון טרור או אהדה כלפיו.

פריטים, שייבואם מותנה באישור הרשות המוסמכת – ייבואם של פריטים רבים מותנה בעמידה בקריטריונים הנקבעים מעת לעת על ידי הרשויות המוסמכות. לדוגמה: רחפן, טלפון אלחוטי – משרד התקשורת. צמחים – השירותים להגנת הצומח, משרד החקלאות. חלקי חילוף לרכב – משרד התחבורה. לעתים, נדרש גם אישור/רישיון יבוא פרטני.

לפני היבוא, מומלץ לבדוק עם הרשות המוסמכת הרלוונטית את הקריטריונים התקפים, וכן את הצורך בקבלת אישור/רישיון יבוא.

הדיווח למכס על הוצאה והכנסה של כספים

הדיווח למכס נעשה על גבי טופס מכס 84 " דיווח בדבר כניסה ויציאה של כספים". הטופס זמין ב-4 שפות  – עברית, אנגלית, ערבית ורוסית. את הטופס תוכל לקבל בכל אחד מבתי המכס, ביחידות המכס שבמעברי הגבול, וכן במאגר הטפסים באתר האינטרנט של רשות המסים בישראל.

כמו כן ניתן לקבל את הטופס בדואר או בפקס – עליכם לפנות אל המוקד הארצי לאיסור הלבנת הון, רח' כנפי נשרים 24 ,ירושלים 9546441.מס' טלפון : 6511911 – 02

חובת דיווח על הכנסת כספים לישראל או הוצאתם ממנה – כאשר נכנסים לישראל או יוצאים ממנה, יש לדווח על כספים שנמצאים עליכם, כלהלן: כספים – מזומנים, המחאות בנקאיות, המחאות נוסעים, שטרות סחירים, ניירות ערך למוכ"ז וכרטיסים נטענים. סכום הדיווח הכללי נקבע על 50 אלף שקל ויותר (סך כל שווי הכספים). עם זאת, במעברי הגבול היבשתיים הבאים: ניצנה, טאבה, נהר הירדן, יצחק רבין, כרם שלום וארז, בהם סכום הדיווח נקבע על 12 אלף שקל (הרחבה כאן)

 הסכום החייב בדיווח למי שנכנס או יוצא דרך מעבר אלנבי הוא  2,000 דינר ומעלה.

כספים המוכנסים לארץ או מוצאים ממנה בדואר או בכל דרך אחרת של משלוח: כאשר הכספים מוכנסים/מוצאים בדואר או בכל דרך אחרת של משלוח, עליך להגיש את הטופס לפקיד המכס העובד במקום הקבלה/השיגור של המשלוח/הדואר. כאשר אין פקיד מכס במקום, עליך למלא את הטופס ולשלוח אותו בדואר רשום (עם אישור מסירה) למוקד הארצי לאיסור הלבנת הון, כלהלן:

  • בעת הוצאת הכספים מישראל – עליך לשלוח את הטופס לפני מועד הוצאת הכספים מרשותך.
  • בעת הכנסת הכספים לישראל – עליך לשלוח את הטופס תוך 72 שעות, משעת קבלת המשלוח.
  • כספים המוכנסים לארץ או מוצאים ממנה כמטען נלווה: בעת היציאה מישראל – עליך למלא את טופס הדיווח ולהגישו לפקיד המכס באולם היוצאים. במקומות היציאה, שבהם אין עמדת מכס – עליך למלא את הטופס ולהגישו לפקיד המכס הנמצא בעמדת הכניסה לישראל. בעת הכניסה לישראל – במקומות הכניסה, שבהם נהוגה השיטה הדו-מסלולית "אדום ירוק" – עליך לפנות לפקיד המכס במסלול האדום, למלא ולהגיש את טופס הדיווח.

במקומות כניסה אחרים – עליך למלא את הטופס ולהגישו לפקיד המכס במקום. במקומות הבאים עליך להגיש את הטופס לפקיד ביקורת הגבולות – שדה התעופה שדה-דב, המרינה באשקלון, המרינה בהרצליה, והמרינה בת"א.

בתי המכס ברחבי הארץ

  • בית המכס ירושלים – רח' כנפי נשרים 66 ,ירושלים, 02-6545555.
  • בית המכס מרכז – ישראל גלילי 3א, ראשון לציון, 03-9421666.
  • בית המכס חיפה – שער הנמל 3 ,חיפה, 835481104-.
  • בית המכס אשדוד – רח׳ הבנאים 2 ,בניין הפורום, אשדוד, 851061008-.
  • בית המכס נתב“ג – נמל התעופה בן-גוריון, לוד, 975111103-.
  • בית המכס אילת – נמל אילת, אילת, 638388808-.

 

קונים באינטרנט? מדריך המכס המלא לייבוא אישי

איך קונים בכרטיס אשראי באינטרנט?

החזר מע"מ על רכישות בחו"ל: לא תקחו כסף שמגיע לכם?