השכרת דירה    

מי משלם על דמי התיווך בעסקת שכירות? מה החוק אומר?

מעודכן ל-05/2019

מי משלם על דמי התיווך בעסקת שכירות? מה החוק אומר?

חוקי הכלכלה עובדים – במדינה עם היצע דירות נמוך וביקוש גבוה, במיוחד במרכז, המחירים עולים. בעוד שבאוצר מנסים תרגילים שונים להקל על רוכשי הדירות, שוק השכירות מוזנח בשנים האחרונות, אם כי, מתפתח שוק של בנייה להשכרה באזורי הביקוש, רק שייקח זמן עד שהשוק הזה יגיע להיקף משמעותי.

בינתיים שוק השכירות הוא שוק של "מוכרים". כלומר מי שקובע את המגמה הם המשכירים. הם החזקים ("המוכרים"). זה מתבטא בדמי שכירות שהולכים ועולים וזה מתבטא בתנאים שבחוזה. זה גם מתבטא בדמי התיווך, אלא שכאן יש חוק – אז מה החוק אומר ומה קורה בפועל

המשכירים מטילים  עמלת תיךו על השוכר, בניגוד לחוק

על פי החוק, חוזה השכירות בכתב אמור לכלול את סכום התיווך או השיעור ממנו, וכיצד מחולק בנוגע לכל צד בעסקה.  זו פשרה שהושגה בין ח"כ רועי פולמן לשרת המשפטים איילת שקד.

 הפשרה נועדה לתקן פרצה בתיקוןל חוק שכירות הוגנת, שקבע פולמן עם ח"כ סתיו שפיר. מטרת החוק  לתת יותר כוח לשוכרים, בעיקר באזורי הביקוש. החוק מדבר גם על חיוב מי שהזמין את שירותי התיווך בדמי התיווך, לרוב המשכיר. אלא שהמתווכים מצאו פרצה בחוק המתווכים, ולפיו המתווך יכול להחתים את השוכר על חוזה נפרד שלפיו הוא מעוניין בדירה ובשירותי התיווך, ובתוך כך גם הוא מזמין העסקה מהמתווך. מצב זה גם לכך שהמשכירים אינם נושאים בעלויות, ובשל הקהל השבוי של השוכרים בשוק היצע הדירות הנמוך עלו מחירי השכירות הכוללים את דמי התיווך, והנטל נפל על השוכר. לאחר הכישלון בשינוי חוק המתווכים הושגה הפשרה האמורה בחוק שכירות הוגנת.

מה המצב בעולם?

 ברוב מדינות העולם כשהביקוש גדול מההיצע, השוכרים משלמים את דמי התיווך.

בניו יורק, למשל, אף שהשוכר והמשכיר מפעילים מתווך שונה, דמי התיווך נופלים על השוכר.  גם בספרד, שבה יש מדיניות שונה בערים שונות כאשר ההיצע קטן מהביקוש, השוכרים נושאים בנטל התיווך, בערים שבהן הביקוש וההיצע מאוזנים הנטל מתחלק בין השוכר למשכיר. בלונדון הנושא מוסדר בחוק, כולל דמי התיווך, וכל אחד משלם עבור השירות שניתן לו, המשכיר על הפרסום ומציאת השוכר, והשוכר על הבדיקות בנוגע לדירה ועל ניסוח ההסכם. בפריז יש תקרת עמלות שאפשר לגבות על התיווך, ודמי התיווך מתחלקים בין השוכר למשכיר, אבל השוכר משלם יותר. בגרמניה מ-2015 בדומה לחוק שכירות הוגנת מי שהזמין את שירות התיווך הוא שנאלץ לשלם עבורו. מי ששילם את המחיר היו המתווכים, משום שבעלי הדירות התחילו לחפש שוכרים בעצמם.

שכר הדירה – לאן?