מדריכי השקעות    

ניהול תיקי השקעות בסכום של 50 אלף שקל – האם כדאי?

קרדיט: pixabay

מעודכן ל-03/2021

ניהול תיקי השקעות בסכום של 50 אלף שקל – האם כדאי? 

מוצר יחסית חדש בשוק ההון –  תיק השקעות בסכום מינימלי של 50 אלף שקל. האפשרות הזו שנפתחה אצל מספר בתי השקעות גדולים, עשויה להבריח את החוסכים מיועצי ההשקעות למנהלי ההשקעות.

אבל הבנקים לא נותרים אדישים – בנק לאומי הקים חברת ניהול תיקים דיגיטלית – וידאה (הרחבה כאן), והשוק הפך להיות צפוף יותר. זה טוב למשקיעים.

ניהול תיק השקעות – תמונת מצב

קרוב ל-300 מיליארד שקל מנוהלים בתיקי השקעות. גם כאן מתקיים חוק פארטו – 20 חברות (מתוך כ-130 חברות ניהול תיקים) מנהלות מעל 80% מהיקף הנכסים. חלק גדול מהיקף הנכסים המנוהל הוא של קופות גמל, פוליסות חיסכון וגופי השקעה, אך הרוב הוא של אנשים פרטיים וחברות. על פי ההערכות מעל 100 אלף איש מחזיקים בתיק מנוהל.

תיק מנוהל להבדיל מהשקעות דרך קרנות נאמנות הוא יותר "יציב" – הלקוח לא עוזב אחרי מספר חודשים, הוא נשאר לרוב קרוב ל-5 שנים. זה הרבה זמן, וזה מעיד על היתרונות הגלומים בניהול תיקי השקעות, ובעיקר על הקשר האישי בין מנהל ההשקעות ובין הלקוח – דבר שלא קיים כמובן בהשקעה בקרן נאמנות, קרן סל, פוליסה לחיסכון וכו'.  מדי שנה, כך על פי הנתונים הארונים של רשות ניירות ערך, 17% מהלקוחות עוזבים את החברות הגדולות בתחום מול שיעור הצטרפות של 16%.

בחברות קטנות שיעור ההצטרפות גובה – 28% ושיעור העזיבה 16%.

מנהל תיקים מול יועץ השקעות

שוק ההון הוא שוק  דינמי, הפכפך ומרתק – בבוקר מניה יכולה לצנוח, ותך שעות המגמה מתהפכת, והפסד ענק הופך לרווח גדול; וזה יכול להיות גם הפוך – רווח ענק מתאדה בשניות והופך להפסד.

שוק ההון זה מקום שכדי להיכנס אליו צריך להבין בו, צריך לעקוב אחריו באופן שוטף, צריך ללמוד את הסיכונים בו. רובנו לא יכולים להתעסק, ללמוד  ולעקוב אחרי שוק ההון באופן יומיומי, ולכן רובנו משקיע בשוק ההון דרך המומחים.

המומחים בשוק ההון שיש לנו הציבור נגישות אליהם הם – יועצי ההשקעות בבנקים ומנהלי התיקים ומנהלי ההשקעות בבתי ההשקעות. רובנו מנהל את הכספים שלו עדיין דרך יועצי ההשקעות. אנחנו פשוט מתקשרים ליועץ ההשקעות (או מגיעים לסניף), ומסבירים שיש לנו סכום מסוים להשקיע, היועץ בודק את רמת הסיכון שלנו ( או שהוא בדק בעבר) ומציע לנו לרוב השקעה בקרנות נאמנות (ובמקרים מסוימים גם פיקדונות).

בחודשים האחרונים נכנס לשוק מוצר חדש שמהווה אלטרנטיבה טובה להשקעה דרך יועץ ההשקעות, אם כי, זה תלוי כמובן ביועץ שלכם. המוצר החדש הוא ניהול תיקים לסכום של 50 אלף שקל ומעלה. עד שהמוצר הזה הושק, ניהול תיקים היה עניין ל"עשירים". רק אם היה לכם 150-200 אלף שקל ומעלה יכולתם לפתוח תיק השקעות, כשבחלק מהמקומות רף הכניסה היה נמוך יותר, אבל בטח שלא 50 אלף שקל.

עכשיו אתם יכולים לקבל את כל היתרונות של ניהול תיקים בהעברה של 50 אלף שקל ומעלה, לבית ההשקעות. ומה היתרונות?

היתרונות של ניהול תיקים לעומת יועץ השקעות הם ברורים, אבל נתחיל דווקא בקושי של רבים לעבור לניהול תיקים – אתם הרי מכירים את יוסי יועץ ההשקעות שלכם כבר שנים, אז למה לעזוב?  ראשית – זה לא בהכרח לעזוב. אתם יכולים להמשיך ולהתייעץ עם יוסי ובמקביל לפתוח תיק השקעות בבית השקעות; ושנית  רובכם לא באמת מכיר את יועץ ההשקעות שלו. זה כבר לא כמו פעם; בסניף הבנק שלי, כל שנה מתחלף יועץ השקעות, ויש בנקים שהיועצים שם הם יועצים במוקד השקעות, יועצים שמתחלפים כל כמה שעות – אין כבר קשר אישי, ובכלל, גם אם יש עדיין קשר אישי עם היועץ בסניף הוא הולך ונעלם.

האם כדאי לעזוב את הבנק?

וברגע שהעניין האישי כבר לא פקטור, הדרך לניהול תיקים אמורה להיות מהירה. בניהול תיקים אתם מקבלים ניהול מקצועי שוטף – יש רעידת אדמה בשווקים, מנהל התיקים מבצע פעולות; יש שינויים בריבית, באינפלציה, המצב הפוליטי משתנה, מנהל התיקים מקבל החלטות שוטפות ומבצע. זה שונה מאוד מהפעילות מול יועץ ההשקעות.

כאשר קורה משהו משמעותי בשווקים, אז אולי (ממש לא בטוח) היועץ בבנק מעדכן אתכם. אבל הוא צריך לעדכן עוד כמה עשרות ואפילו עשרות רבות. עד שהוא יגיע אליכם אם בכלל השווקים יספיקו לרדת ולעלות באחוזים טובים. חוץ מזה, בתרחיש הרע (וזה קורה הרבה) בכלל לא תקבלו עדכון. בפועל, זה הרי לא התפקיד של היועץ, הוא מייעץ, הוא לא מעדכן, והוא גם לא רשאי לעשות פעולות בחשבונכם על דעת עצמו.

בקיצור, ההשקעות שלכם בבנק לא גמישות למהלך האירועים, אתם לא יכולים להגיב מהר, אתם בעיכוב ביחס למה שקורה בשוק. זה חיסרון גדול מול המנהל תיקים/ מנהל ההשקעות שכאמור רשאי לבצע פעולות בתיק שלכם (בהתאם למדיניות שלכם ובהתאם לרמת הסיכון שלכם), וכך הוא אמור שלא לפספס אירועים חשובים לשוק, הוא מגיב בזמן אמת.

והנה המחשה – נניח שמתקבלות אינדיקציות על כך שפתיחת מסחר בוול-סטריט הולכת להיות איומה על רקע התפתחות משבר פיננסי גדול, וזה רק מתחיל מחלחל לשוק המקומי  – מנהל תיקים מהיר עשוי לצמצם את החשיפה למניות ולאגרות חוב. יועץ השקעות, כנראה לא יספיק לעדכן אתכם וגם אם כן, זה לא יהיה בזמן אמת.

מעבר לכך, יש יתרונות נוספים בניהול תיקים – סביר שההשקעות האלו יעשו ברובם דרך קרנות נאמנות. אתם תשלמו דמי ניהול על קרנות הנאמנות, אבל לא תשלמו דמי ניהול על ניהול התיקים. כלומר, העלויות שלכם בתיק ההשקעות הן בדומה לבנק, למעשה, הן אפילו נמוכות יותר – כאשר מנהלים תיק השקעות דרך בית השקעות, לא משלמים עמלות גבוהות כמו שמשלמים בבנקים. בפועל מדובר על חיסכון של לפחות 50% בעלויות (בעלות דמי שמירה ובעלות קנייה ומכירה) וזה משמעותי מאוד.

הרכב תיק ההשקעות – קרנות נאמנות

ניהול תיקים בסדר גודל קטן מבוסס על השקעה בקרנות נאמנות, כך שבמהות זה לרוב גם מה שיועץ ההשקעות היה אומר לכם לעשות בכסף – לקנות קרנות נאמנות. ההבדל הוא בכך שבניהול תיקים אתם גם מקבלים "אח גדול" שעוקב באופן יומיומי אחרי התיק ויכול לבצע פעולות שוטפות.

ובמה אתם משקיעים, מהן קרנות הנאמנות? קרנות הנאמנות הן מכשיר השקעה לטווח קצר ובינוני שדרכו המשקיעים יכולים להיחשף למגוון רחב של תחומי השקעה. יש קרנות נאמנות שמשקיעות במניות, יש קרנות נאמנות שמשקיעות באג"ח, יש קרנות שמשקיעות בשווקים בחו"ל, יש שפע של אפשרויות. כמו כן, יש קרנות מעורבות שמשקיעות באג"ח לצד מרכיב מסוים של מניות.

הכספים שלכם בקרנות הנאמנות בטוחים – קרן נאמנות פותחת חשבון נאמנות ספציפי שלה והכספים מנוהלים בחשבון הזה. כלומר, גם במצב שמשהו קורה לגוף המנהל (חברת ביטוח, בית השקעות), הכסף שלכם בטוח. אגב, זה לא קרה, והתרחיש לזה מאוד מאוד נמוך, אחרי הכל – החברות המנהלות הן במקרים רבים רווחיות ויציבות יותר מחלק מהבנקים המקומיים. אבל גם אם וכאשר זה יקרה אתם מוגנים. הכסף בבנק מנגד הוא לא מובטח. מדברים על ביטוח פיקדונות, אבל זה עדיין לא יושם באופן מלא.

יתרונות נוספים בקרנות הנאמנות הוא בפיזור – כשאתם רוכשים יחידות בקרן נאמנות אתם בפועל רוכשים בעצם מעין תיק השקעות של עשרות ואפילו מאות ניירות ערך. הקרן עצמה הרי משתמשת בכספים שהועברו לה ורוכשת ניירות ערך רבים, היא מפזרת את ההשקעה ובהתאמה הסיכון קטן. ככל שהפיזור גדול יותר, כך הסיכון בהשקעה יורד, אם כי, כאשר מדובר בקרן נאמנות מנייתית אז היא אולי פחות מסוכנת מהשקעה במניות ספציפיות, אבל היא מסוכנת מעצם ההשקעה במניות.

אלו היתרונות העיקריים בקרנות הנאמנות, ובהינתן שמנהל התיקים עוקב ומשנה את תמהיל הקרנות באופן שוטף על פי הערכותיו לגבי השווקים, זו בהחלט יכולה להיות אופציה טובה לכסף שלכם. רק חשוב להזכיר – אל תשקיעו במכשירים מסוכנים יותר ממה שאתם מסוגלים להפסיד. תהיו ישרים עם עצמכם כשאתם ממלאים את השאלון שמגדיר את רמת הסיכון שאתם מסוגלים לקחת, וכך תשנו טוב בלילה.

מדריכים קשורים:

ניהול תיקים = ניהול דרך קרנות נאמנות

וידאה – חברת ניהול התיקים הדיגיטאלית החדשה של לאומי

ניהול תיקים – כל מה שצריך לדעת

קופות גמל – יתרונות וחסרונות; ואיך לבחור קופת גמל?

קופת גמל להשקעה – לכו על זה!

מדריך קרנות נאמנות – יתרונות וחסרונות

 

 דירוג קרנות השתלמות

 

 

קרן השתלמות לעצמאיים – מכשיר מנצח