זכויות עובדים    מיסים    

ניכוי מס במקור – כל מה שצריך לדעת

מעודכן ל-07/2021

המונח ניכוי מס במקור מתייחס לחובה החלה על המשלם לנכות מס הכנסה מהתשלום למוטב ולהעביר לרשויות המס את הסכום שנוכה. למעשה חובת המס היא של המוטב הזכאי לתשלום, אך החובה לנכות את המס, באופן מלא או חלקי, חלה על המשלם. את המס מנכה הגורם המשלם בצורה חלקית או מלאה (הסכום שממנו מנכים הוא מלוא הסכום, כולל המע"מ), כשחובת תשלום המס עצמו היא כמובן על המוטב – הניכוי נעשה בפועל במועד התשלום עצמו.

סעיפים 162 – 173 לפקודת מס הכנסה עוסקים בחובת הניכוי במקור, ומכוחם הותקנו תקנות וצווים המפרטים את כללי הניכוי במקור במגוון רחב של תשלומים, כגון משכורת, שכר מרצים, שכר סופרים ועוד.

אם אתם עצמאיים, בעלי עסק או מנהלים בחברה, סביר שאתם יודעים שכאשר אתם צריכים לשלם לגורם כלשהו עליכם גם להפריש את המס בגין העסקה הזו – אלא אם לגורם המקבל את הכסף יש אישור ניכוי מס במקור, אישור שמשמעותו שלא צריך לנכות מס במקור (במקור – כלומר בעת העסקה המקורית), אלא שהוא משלם את המס במסגרת דוחותיו השוטפים.

התשלום של מס במקור נועד להבטיח שרשות המס תקבל כסף בגין העסקה, והוא סוג של ברירת מחדל – מס הכנסה בעצם רוצה את הכסף מראש כדי שהעסקאות לא יברחו (שתשלום המס על העסקאות לא "יתפספס"). מי שמקבל אישור מס במקור (וכמעט כולם יכולים לקבל אישור כזה, למעט חברות חדשות שמס הכנסה מטיל עליהן שיעור מס נמוך במקור), לא משלם את הכסף במקביל לביצוע העסקה אלא במקביל לתשלום השוטף למס הכנסה (דרך המקדמות השוטפות והתשלום בדיווח השנתי).

דוגמאות לניכוי מס במקור:

מעסיק מנכה מס במקור משכר העובד ומעביר את המס ישירות לרשות המסים בישראל כמס הכנסה.

בנק מנכה מס על דיבידנד, כאשר בעל חשבון המנהל תיק ניירות ערך קיבל דיבידנד על ניירות ערך בחשבון.

לקוח מנכה מס במקור לספק מהתשלום שהוא חייב לו (כאשר הלקוח חייב בניכוי מס במקור מתשלומיו לספקים, ולספק אין פטור מניכוי מס במקור מתשלומים המגיעים לו).

ניכוי מס בשוק ההון

ניקח כדוגמה עסק בתחום הצרכנות, שסגר על עסקה גדולה לאספקת ציוד משרדי בגובה של 40,000 שקל + מע"מ לגורם כלשהו. אם שיעור ניכוי המס שנקבע לחנות הוא 20%, היא תציג לגורם שמעביר לה את התשלום, את אישור ניכוי המס לצד אישור ניהול ספרים. התשלום שמשלם הלקוח יהיה בניכוי המס, כלומר, 32,000 ש"ח (40%) בתוספת מע"מ. לצד זה הלקוח של נותן השירות צריך לשלם את המס המנוכה, 8,000 שקל, עד ה-15 בחודש העוקב.

לכאורה הדברים פשוטים למדי (באופן יחסי, כי בכל מקרה נושא המס הוא די סבוך). אולם בפועל, כשנכנסים לעובי הקורה מבחינים שיש הרבה דברים פחות מובנים מאליהם שצריך לדעת על ניכוי מס במקור. את התשובות לשאלות חשובות אלה נספק במדריך הנוכחי.

המקרים שבהם חלה חובת ניכוי מס במקור

ניכוי מס במקור נעשה באופנים שונים בהתנהלות הכלכלית שלנו. המקרים השונים מפורטים בפקודות מס הכנסה, והם עברו שינויים ועדכונים שונים במהלך השנים. המקרה הבסיסי הראשון הוא ניכוי מס מהשכר של עובד שכיר – במקרה זה מי שמנכה את המס ומעביר אותו לרשות המיסים הוא המעסיק. ברוב מהמקרים נעשה ניכוי מס במקור מהתשלום שניתן עבור שירותים של עצמאים, למעט מקרים נקודתיים שאליהם נתייחס בהמשך. בעיקרון עסקים קטנים שלא צריכים לנהל את החשבונות שלהם בשיטה הכפולה לא צריכים תמיד לבצע את הניכוי. לעומתם החובה הזו דווקא כן תחול על חברות עסקיות.

את ניכוי המס מבצעים מוסדות ציבוריים מכל סוג – למשל: בתי חולים, מוסדות אקדמיים, קופות חולים, המוסד לביטוח לאומי, רשויות מקומיות ועוד (שימו לב שלא מול כל הגופים האלה צריך לנכות מס במקרה שהתשלום נעשה על ידם). מקרה נוסף הוא ניכוי מס במקור של ספק, הנעשה על ידי הלקוח מהתשלום שהוא חייב לו.

ניכוי מס בשותפויות ייעשה כשיש חובה לניכוי מס על לפחות שותף אחד. במקרה של חברות (חברה בע"מ כמו גם חברות אם ובת), ייעשה ניכוי המס על פי המחזור השנתי. בתחום הבנקאות, מתבצע ניכוי המס על דיבידנדים, על ידי הבית.

חשוב לדעת – מס הכנסה מספק הפחתה בניכוי מס במקור במקרים רבים לאפס באם הוא משתכנע שהעסק ישלם בסוף הדרך – עם פרסום הדוח השנתי. לרוב בעסקים חדשים מס הכנסה דורש שיעור מסוים של מס במקור, אך בהמשך זה יורד בהדרגה ואפילו מתאפס. טוב שכך, מס במקור הוא לא עניין פשוט כשעובדים מול גופים מסוימים. מול גופים קטנים זה לא ביג דיל, אבל אם תעבדו מול גופים גדולים, זה טרטור גדול לעבוד מול ניכוי מס במקור.

ולכן כדאי לעשות כל מה שאפשר שלא תהיה לכם חובת ניכוי מס במקור. בין היתר – לדווח בזמן. פרטיים וחברות שלא מדווחים בזמן מאבדים את "ההטבה" של מס הכנסה ומשלמים מס במקור. זה הופך את העבודה השוטפת לקשה ולפעמים מייגעת ולכן זה עונש די הולם. רשות המסים צודקת – היא לא צריכה לתת פרס לכאלו שלא מדווחים בזמן. אז תדווחו בזמן.

 


נקודות זיכוי ממס הכנסה – כמה מגיע?

מחשבון נקודות זיכוי

החזרי מס – האם מגיע לכם כסף ממס הכנסה

מס הכנסה שלילי – מה זה, והאם זה רלבנטי אליכם?

תיאום מס – איך עושים את זה ומתי?


הכנסות שמהן צריך לנכות מס

בעיקרו של דבר, חובת ניכוי המס במקור חלה על מרבית ההכנסות, כשרשימת המקרים מפורטת בפקודות, בצווים ובתקנות השונות שנחקקו בתחום במרוצת השנים. את המס מנכים כאמור על שכר עבודה, וכן על תשלום לעצמאים לסוגיהם: שכר של אמנים וסופרים, שכר מרצים, שכר בוחנים ועוד. את המס מנכים גם מדמי שכירות, ממענקי פרישה, מרווחים המתקבלים דרך הגרלות ופרסים, מתשלומי דיבידנד וריבית, ממענקים שונים ועוד.

גובה הניכוי תלוי בסוג התשלום ובמהות שלו, כשיש מצבים בהם אפשר להפחית את שיעור הניכוי דרך פקיד השומה הרלוונטי במס הכנסה. באופן כללי השיעור עבור שירותים או נכסים עומד על 20% או 30% לרוב, אלא אם נקבע שיעור אחר על ידי פקיד השומה.

אי אפשר לדעת באופן גורף מהו שיעור ניכוי המס שעליו יוחלט – שיעור הניכוי תלוי בפרמטרים דוגמת סוג העסק, האופי שלו והתחום המקצועי שבו הוא פועל. ממש כשם שתשלום מס ההכנסה עצמו נעשה בהתאם להכנסות, על פי שיטת המדרגות במסגרתה משלמים יותר מס על הכנסות גדולות.

מכאן נובע שההערכה של הכנסות העסקים או העוסקים היא מהותית בקביעת גובה ניכוי המס במקור, כשלצד זה לוקחת רשות המיסים בדרך כלל מקדם ביטחון. אם פקידיה סבורים שקיים סיכון מסוים שהעסק לא יעמוד בתשלומים השוטפים של מקדמות המס, ייתכן שייקבע עבורו שיעור גבוה יותר של ניכוי מס במקור.

יש כמה מקרים המוגדרים בחוק מבחינת ניכוי המס, שאותם צריך להכיר לפני שמקבלים או נותנים תשלומים. כך לדוגמה, עבור דמי שכירות של נכס מסחרי שהגורם העסקי שמשתמש בהם מעוניין להכיר בהם כהוצאה, נדרש ניכוי מס של 35%. על תשלום שכירות של נכסי נדל"ן למגורים עומד ניכוי המס לרוב על 30%. בשני המקרים על השוכר לפתוח את תיק הניכויים דרך משרד השומה, ולבצע את ניכוי המס במקור אחת לחודש: ב-15 בחודש שלאחר מועד תשלום דמי השכירות.

דוגמה נוספת היא תשלומים המועברים לתושבי חוץ, כמו גם העברה של כספים לחו"ל, עליהם שיעור המס שנקבע לרוב הוא 25%. במקרה של תשלום לתושב חוץ יש מספר החרגות מבחינת ניכוי המס, כאשר אין צורך לבצע את זה אם השירות ניתן ובוצע באופן מלא על ידי נותן שירותים בחו"ל (שירותי תיירות או שירותי ביטוח בחו"ל); עבור דמי השתתפות במכרזים שונים מעבר לים; עבור רכישה של טובין מוחשיים בצירוף רשימון ייבוא; עבור מקדמות שמחזירים ללקוחות (בתנאי שההחזר אינו גבוה מסכום המקדמה ולא כולל בתוכו ריבית) ועוד.

החדשות הטובות: ניתן להפחית וגם לקבל פטור מהניכוי

יש מצבים שונים שבהם ניתן לקבל פטור מניכוי מס במקור, מה שכמובן יקל על ההתנהלות ואף צפוי להגדיל את הרווח בפועל של מקבל התשלום.

כמובן, מי שאינו קיבל את הפטור אבל בכל זאת לא מבצע את הניכוי, מסיבה זו או אחרת, עובר על החוק. בגין עבירות מהסוג הזה עלולות להינקט נגדו סנקציות כלכליות שונות: כך למשל עשויים פקידי השומה לא להכיר כלל בהוצאות עבור התשלומים שביחס אליהם לא בוצע ניכוי המס. בתרחיש אחר עלול להידרש ממס הכנסה לבצע תשלום של המס שטרם נוכה יחד עם קנסות וריביות, מצב שהוא כמובן לא מומלץ.

לא תמיד מס ההכנסה מגלה הבנה ל"תירוצים" לחוסר הניכוי, גם אם מנקודת המבט של הצדדים המעורבים הם לגיטימיים – למשל חוסר ידיעה לגבי חובת הניכוי או סיווג אופי הניכוי – כך שהדרך הטובה ביותר להתמודד עם המצב היא פשוט למנוע אותו מלכתחילה.

עבור עסקים חדשים לא ניתן בדרך כלל פטור מלא מניכוי מס במקור, אבל אפשר להפחית את שיעור הניכוי (שתלוי כאמור בהיקף ההכנסה). בהרבה מקרים מוגדר שיעור התחלתי של 15% ניכוי מס במקור, כשעם הגדלת ההכנסות צפוי שיעור הניכוי לעלות. עם זאת, אם העסק אכן הוכיח במהלך השנים כי הוא עומד בחובת תשלומי המס, דיווח בזמן והעביר את התשלום, הוא עשוי לקבל פטור מלא מניכוי מס במקור – עוד סיבה לנסות לעמוד בתשלומים הדרושים על ידי מס ההכנסה, ובכלל. מהניסיון שלנו רוב העסקים והעוסקים מקבלים פטור מניכוי מס במקור ללא יותר מדי קשיים, בעיקר לאחר שהעסק כבר פועל כמה שנים ומתנהל על פי הספר מבחינה בירוקרטית.

פטור אוטומטי מניכוי מס במקור לעוסקים פטורים

בספטמבר 2017 החלה רשות המיסים להעניק אישורים לפטור מניכוי מס במקור לבעלי תיק חדש במס הכנסה למי שמוגדר כ"עוסק" פטור, זאת במטרה להקל על עסקים קטנים ולסייע להם בראשית דרכם.

עד אז הכלל המנחה ברשות היה כי גם מי שזכאי לניכוי מס במקור נדרש לשלם למשך חצי שנה ראשונה לפחות 5% מס ולהתקזז עליו רק בהמשך.

"עוסק פטור" במע"מ מוגדר כעסק שמחזור כלל העסקאות שלו לא עולה 98,700 שקל לשנה.

יש להדגיש שעוסקים וחברות משלמים את ניכוי המס במקור כחלק מהתשלומים השוטפים שהם מעבירים לרשות המיסים. הם צריכים לבקש מהלקוחות בסוף השנה הקלנדרית אישור על שיעור ניכוי המס שבוצע, ולצרף את האישור לדו"ח השנתי שהם מגישים לרשויות המס. לא תמיד יש הלימה בין ניכוי המס במקור לבין שיעור המס שהאדם יצטרך לשלם בפועל, כי מס ההכנסה מבצע את החישוב שלו באופן שנתי. במקרים אלה הוא יעמיד את הניכויים שבוצעו בפועל מול מדרגת המס המחושבת בצורה שנתית, כשהתוצאה היא החזר מס (נניח ניכוי של 15% מהתשלום, אבל מדרגת מס שנקבעה והיא נמוכה מכך) או לחלופין תשלום מס עודף.

נקודה חשובה נוספת: חובת העוסק, העובד או בעל העסק לוודא שאכן יש לו אישור לביצוע ניכוי מס במקור, מה שלא תמיד מובן מאליו. בהיעדר אישור זה אמורים הגורמים שמעניקים לו את התשלום לבצע ניכוי מקסימלי. כיום אפשר להנפיק את האישור דרך האתר של רשות המיסים, וכן לקבל מידע מצד המשלם על אישורים פרטניים (עד 10 תיקים, המוזנים למערכת), מערכת 1000 (עד 1,000 תיקים, הנשלחים ומתקבלים בצורה מקוונת) או מערכת מבזק (מעל 1,000 תיקים, בתיאום). מידע נוסף על האישורים ואופן הקבלה שלהם תוכלו לקרוא כאן.

ואם האתר של רשות המיסים לא עזר לכם (ותתפלאו הוא מאוד מסודר ופשוט לשימוש), אז אתם יכולים להשתמש בטופס אצלנו, טופס בקשה לפטור/ הפחתה של ניכוי מס במקור – טופס 2542

מנקודת המבט של המשלם, עליו לברר האם הוא צריך לבצע ניכוי מס לכל עסקה/לקוח, וכמובן שלברר את היקף ואופן התשלום. מומלץ שהוא ינסה לברר מול האם יש לגורם מולו הוא מתנהל פטור מניכוי מס במקור, מה שיקל כמובן על שני הדדים. באופן שנתי יש לשלם מדי שנה, עד סוף חודש מרץ, פירוט של התשלומים שאותו גורם שילם לספקים או לנותני השירותים שלו, כמו גם המס שנוכה מהם.

אישור ניכוי מס במקור – איך מקבלים

ובכן,אתם כבר מבינים שהדרך הכי טובה, הכי נכונה, הכי קלה גם מבחינה תפעולית היא פשוט להוציא אישור ניכוי מס במקור מרשות המיסים, והיום זה יחסית בקלי קלות.   כל מה שצריך לעשות זה להיכנס לעמוד האישורים באתר של רשות המיסים  למלא כמה פרטים על העסק לבקש אישור ניכוי מס במקור (ולרוב כדאי באותה הזדמנות להפיק אישור ניהול ספרים – אישור שגם נדרש על ידי הלקוחות בעת מתן תשלום). את האישורים שולחים ללקוחות, ואז הם לא צריכים לנכות מס במקור. האישור הזה לרוב הוא שנתי, כלומר פעם אחת בשנה, ואין לכם עניין של ניכוי מס במקור, פשוט מקבלים את כל התמורה, ובהמשך מגיישם דוח שבמסגרתו מחשבים כמה מס משלמים.


מדריכים קשורים :

נקודות זיכוי ממס הכנסה – כמה מגיע?

מחשבון נקודות זיכוי

החזרי מס – האם מגיע לכם כסף ממס הכנסה

מס הכנסה שלילי – מה זה, והאם זה רלבנטי אליכם?

תיאום מס – איך עושים את זה ומתי?