מדריכי השקעות    

סטיב ג'ובס – מי זה ומה האסטרטגיה שהפכה את אפל לאחת מהחברות המובילות בעולם

סטיב ג'ובס – ממוסך למהפכה בתחום המחשב האישי למהפכה בתחום הסלולר

סטיב ג'ובס (2011-1955) היה יזם,  ואיש עסקים אמריקאי, ממייסדי אפל  והמנכ"ל הראשון שלה  בשנים 1983-1976 ולאחר מכן שוב מ-1997 עד חודשים מעטים לפני מותו.

ג'ובס נחשב  לאחד מחלוצי המחשב האישי בעקבות המחשב אפל 2 והיה מהגורמים העיקריים לממשק הגרפי במקינטוש.  בראשית המאה העשרים ואחת הזניק שוב את אפל בזכות מוצרים כמו האייפוד, האייפד והאייפון, שעשה מהפכה בתעשיית הסלולר.

לאחר לימודיו בתיכון נכח בהרצאות של חברת HP. הוא נטש את הקולג' לאחר סמסטר אחד בלבד אבל עדייין הגיע לארצות. הוא העיד כי בתקופה זו היה עני וישן ברצפה על חדר חבר והולך קילומטרים ברגל כדי לקבל ארוחות  אצל הארי קרישנה.

שיחות חינם

הפעילות העסקית הראשונה שלו הייתה עם חברו הוותיק  סטיב וווזניאק. יחד הערימו על חברות הטלפונים  באמצעות מכשיר שפיתח ווזינאק שאפשר שיחות טלפון בחינם לא חוקיות. ג'ובס עזר לחברו למכור את המכשיר שנקרא "בלו בוקס".

שני החברים היו חברים במועדון המחשב ושם פותח  המחשב האישי הראשון. המחשב הזה היווה השראה עבורם להקים מחשב אישי מתקדם יותר עם מקלדת ומסך.

הקמת אפל

ב-1976 הקימו החברים יחד עם רונלד  ויין את אפל מהמוסך שבביתם.  ג'ובס מכר אז את רכבו כדי להקים את אפל. המחשב הראשון אפל 1 לא זכה להצלחה, אבל אפל 2 היה הצלחה מדהימה בזכות החושים של ג'ובס להבין את צורכי הציבור במחשב על סך כל חלקיו במקום מחשב המיועד לבוני מחשבים.  משקיע בשם מייק מארקולה עזר להם לפתח את אפל 2 ולימים היה אחד ממנהלי החברה.  כך הפך אפל 2 למחשב האישי הראשון שהיה שימושי לציבור הרחב.  ג'ובס הבין כי למרות ההצלחה של דגם זה  יקומו המון מתחרים שיציעו אותו מוצר.

הולדת מקינטוש

עקב ביקורו בחברת זירוקס ב-1979 גילה מחשב צבעוני שאפשר לנוע עליו עם עכבר.  כך ג'ובס פיתח מחשב עם ממשק גרפי מונחה עכבר. ג'ובס חדל לנהל את הפרויקט על המחשב בשם ליסה, שהיה יקר מדי, ועבר לנהל את הפרויקט על המחשב שלימים ייקרא מקינטוש.  אך ג'ובס לא זכה ליהנות מפירות המקינטוש. הוא מינה אז למנכ"ל את  ג'ון סקאלי מפפסי. זה דחק את רגליו עד שב-1985 דירקטוריון אפל פיטר את ג'ובס.

הקמת נקסט

לאחר מכן הקים את חברת נקסט,  שנחשבה לחדשנית מבחינה טכנולוגית אבל יועדה לשוק ההשכלה הגבוהה ומחירי מוצריה הגבוהים לא הצדיקו את קיומה. . ב-1996 רכשה אפל את נקסט וסטיב ג'ובס חזר לחברה

הקמת פיקסאר

ב-1986 רכש מהמפיק ג'ורג' לוקאס את חטיבת גרפיקת המחשוב של חברת הסרטים שלו.  וביחד עם אדמין קטמל הקים את חברת האנימציה פיקסאר על סמך טכנולוגיות שפותחו בחברה. בהתחלה פיקסאר ניסתה למכור מחשבים אבל לבסוף הפכה לסטודיו האנימציה הגדול בעולם.

החזרה לאפל

שנה לאחר שנקסט נמכרה לאפל הפך ג'ובס למנכ"ל אפל והטכנולוגיה של נקסט הפכה לבסיס מערכת ההפעלה של מקינטוש.  כמנכ"ל זמני וכמנכ"ל קבוע משנת 2000 הפך  את פני החברה עם דגמים חדשניים כמו האיי-מאק ולאחר מכן נגן המוזיקה האייפוד. אז נטען, הרוויח דולר לשנה כמנכ"ל, עובדה שהכניסה אותו לספר גינס.

מכירת פיקסאר לדיסני

ב-2006 מכר את פיקסאר לחברת דיסני תמורת חילופי מניות בשווי 7.4 מיליארד דולר. אז הפך לבעל המניות הרב ביותר בדיסני ולחבר דירקטוריון.

האייפון מחזיר את אפל לקדמת הבמה

ב-2007 הציגה אפל  את האייפון שבזכות מסך מגע ידידותי, חיבור נוח לאינטנטרנט, נגן מדיה הפך למכשיר ידידותי למשתמש. השילוב של העיצוב ושל הטכנולוגיה הפך אותו למכשר מבוקש בפלחים גדולים.  וההצלחה שלו הפכה את אפל לאחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם.

 האסטרטגיה של אפל וג'ובס – טכנולוגיה, שיווק, חזות, בלעדיות

לאפל וג'ובס  היה דגם עסקי הייחודי לחברות מחשבים בנות ימינו שהיה נפוץ בדגמי המחשבים הראשונים. אפל מפתחת  הן את מערכת ההפעלה, הן את המכשיר והן את התוכנות ואוסרת על חברות אחרות להשתמש במערכת ההפעלה שלה. אפל לאורך השנים מסרבת להשתמש כמעט בטכנולוגיות שלא יייצרה.  בשנות התשעים עברה למערכת באמצעות קוד פתוח ויצרה תקנים שהיא פיתחה כמו הווי-פי וה-USB. אפל קנאית מאוד לזכויות ולפטנטים שלה. ואף נלחמה במשך שנים מלחמות עם סמסונג על טענת זכויות, שבסופן סמסונג שילמה לאפל פיצויים.

אבל לא רק טכנולוגיה הייתה הסוד של ג'ובס אלא גם שילוב  של שיווק וגיוס אנשי מקצוע מובילים.  ג'ובס היה מעורב בכל הליך בפיתוח המוצר וגם בשיווק תוך שכנוע המשווקים שהמוצר שלהם הוא הטוב ביותר.

העקרונות של אפל הם זיהוי קהל היעד,  השקעה רבה בעבודה ואיכות גבוהה גם בחזות המוצרים, החנויות והפרסומות שלה.  החברה גם הפכה את האירועים השיווקיים לשם דבר במוצרי הטכנולוגיה. וכן עושה מאמצים לשמור על סודיות כדי שמוצריה יהיו מפתיעים וחדשניים.

אייפון – הדור הבא; כמה זה יעלה?

מנכל אפל קיבל בונוס של 12 מיליון דולר למרות החולשה ברבעון האחרון