מדריכי קרנות נאמנות

עמלת הפצה בקרנות נאמנות – מה זה? ואיך זה מתגלגל לכיס שלנו?

מאייר: אורקה
רישום לניוזלטר

עמלת הפצה בקרנות נאמנות –  עוד עמלה שמייקרת לכם את דמי הניהול למרות שהיא נגבית ממנהלי הקרנות (שמגלגלים אותה עליכם) - מה זאת העמלה הזאת? איך היא נולדה? והאם לא הגיע הזמן לבטל אותה? 

ובכן, עמלת ההפצה היא עוד אחת מאותן עמלות מוזרות שמתגלגלת בסוף אלינו – עמלת הפצה אמנם משולמת על ידי מנהל קרן הנאמנות לגוף המפיץ את יחידות הקרן שלו. כן, מדובר בבנקים שמשווקים את הקרנות, אם כי, גם חברי הבורסה בעצמם יכולים להיות משווקי קרנות

בשנת 2006 כחלק מיישום וועדת בכר, נקבע כי הקרנות ישלמו למשווקים עמלת הפצה – הוועדה ניסתה לאזן בין הבנקים שלכאורה נפגעו (בעיקר מכך שנאלצו למכור את פעילות קרנות הנאמנות) וכך נוצר הפיצוי הזה. אבל בפועל, הבנקים מכרו במחירים גבוהים מאוד את פעילות הקרנות (מחירים שלא חזרו לתעשייה הזו בהמשך) , ויתרה מכך גם נהנים שנים מעמלות הפצה שמנות. וזה מקומם – כי התפקיד של יועץ ההשקעות בבנק זה לייעץ ולבצע פקודות בניירות ערך, ואם הוא מייעץ לקנות קרן, אז האם הוא מעבר לעמלה השוטפת שהבנק מקבל אמור מלהיות זכאי לתגמול נוסף? זה הרי התפקיד שלו – לייעץ, אז על מה בעצם הקרנות משלמות לו סכום נוסף?

זה מקומם, כי זה מתגלגל אלינו, ושלא יספרו לכם אחרת – כאשר הקרנות משלמות לבנקים, הם לא סופגות את זה כמובן, הם מגלגלות את זה לרכושי הקרנות – אלינו.

עמלת ההפצה תלויה בסוג הקרן ובתחילת הדרך עמלת הפצה עבור קרנות שקליות עמדה על 0.25%, עמלת הפצה עבור קרנות אג"חיות עמדה על 0.4% ועמלת הפצה עבור קרנות מנייתיות הסתכמה ב-0.8%. לפחות העמלות המטורפות האלו (במיוחד ביחס לתשואה ולריבית הנמוכים) ירדו מאז ל0.1% בקרן כספית, 0.2% בקרן שקלית ללא מניות, 0.35% בקרנות אג"ח וקרנות מניות; ועדיין מדובר בהוצאה גדולה – הרי מה זה אומר 0.2% בקרן שקלית – פשוט: אי אפשר להרוויח. אפיקים שקליים קצרים מניבים כיום 0.1%, ארוכים יותר קצת יותר, אז לקחת 0.2% בעולם ריביות כזה? אבסורד, וזה עוד בלי דמי הניהול של מנהלי הקרנות שצריכים להרוויח. פשוט לא ייאמן, איך בשרשרת הזאת כולם גוזרים קופון על המשקיע בקרנות והוא אפילו מפסיד.

בשנת 2015, כך עולה מדוחות הבנקים גבו הבנקים הכנסות מעמלות קנייה ומכירה ומדמי המשמרת סך של 2.5 מיליארד שקל (ירידה של 12% לעומת שנת 2014). הירידה הזו מיוחסת גם לתחרות (מול הברוקרים הפרטיים הזולים משמעותית), וגם לירידה בהיקף הפעילות בבורסה המקומית.  כמו כן, הציבור נהיה מעט מתוחכם יותר והוא בכל זאת דורש הפחתה בעלויות, במקביל לפרסומים על העמלות הגבוהות בבנקים.

אלא שבעמלות ההפצה ברוב הבנקים הגדולים כמעט ולא חל שינוי, ואם כבר היה שינוי הוא כלפי מעלה – בבנק הפועלים עמלות ההפצה הסתכמו ב-219 מיליון שקל לעומת 218 מיליון שקל בשנת 2014. בבנק לאומי עמלות ההפצה עלו ל-307 מיליון שקל לעומת 286 מיליון שקל בשנת 2014; בדיסקונט העמלות עלו מ-138 מיליון ל-147 מיליון שקל; בבנק הבינלאומי העמלות נשארו – 81 מיליון שקל,  ובבנק מזרחי טפחות הן עלו מ-54 מיליון ל-55 מיליון שקל.

בסה"כ העמלות בשנת 2015 מעמלות הפצת קרנות נאמנות – 810 מיליון שקל.

הגיע הזמן להפחתה נוספת בעמלות האלו ואפילו לאיפוסן – הן לא באמת אמיתיות.

מלא/י פרטים ותקבל/י הצעה למוצר מתחרה לקרנות נאמנות, אך עם יתרונות גדולים (מיסוי, דמי ניהול, ועוד) – קופת גמל להשקעה (לא מתאים עם אתם מחפשים נזילות, אבל כדאי לשמוע!)   

שם מלא:

ת.ז (לא חובה):

טלפון:

מייל:

קראתי את תקנון האתר ואני מקבל את תנאי השימוש באתר



על המחבר

רעות לוי

השאר תגובה