פיקדונות מובנים    

פיקדון מובנה על סל מניות צריכה

בנק לאומי  מציע פיקדון מובנה על מניות צריכה.  מדובר בפיקדון מובנה שקלי לשנתיים וחצי מותנה בשינוי סל מניות צריכה. הפיקדון יחל ב-28 במרץ 2016 (עד 28 בספטמבר 2018) והוא יהיה מותנה במניות הבאות (משקל של 10% לכל מניה) – Best Buy Co Inc,  DG UN Dollar General Corp, GPS UN Gap Inc, HIBB UW Hibbett , Sports Inc, JCP UN JC Penney Co Inc, M UN Macy's Inc, PLCE UW Children's Place Inc,TGT UN Target Corp, URBN UW Urban Outfitters Inc, WMT UN Wal-Mart Stores Inc.

הפיקדון המובנה הוא עם קרן מובטחת, כלומר ההשקעה הנומינלית מובטחת. זה לא אומר כמובן שלא יכול להיות הפסד ריאלי – אם אחרי השנתיים וחצי האלו המשקיעים יקבלו רק את ההשקעה הנומינלית הרי שהם הפסידו את התשואה הריאלית, את עליית המדד בתקופה הזו ואת החלופה/ האלטרנטיבה. ובכל זאת – בתקופה של ריבית אפסית הרי שמדובר על הפסד פוטנציאלי קטן.

מצד שני, קיים אפסייד – מענק שמותנה בהתנהגות המניות בסל. קבלת המענק ושיעורו תלויים בהתנהגות סל המניות במהלך התקופה, כמפורט להלן. הריבית המותנית צמודה לשע"ח דולר/שקל. במהלך תקופת הפיקדון תיבדק כל אחת מהמניות שבסל ותרומתה למענק תחושב כדלהלן:

  • לכל מניה נקבע חסם בשיעור של 40% (לא כולל) ביחס למחיר הבסיסי של אותה מניה.
  • במידה ומחיר המניה לא חרג ולא נגע בחסם לאורך כל תקופת הפיקדון, תילקח בחישוב תשואת המניה בפועל (מנקודה לנקודה), חיובית או שלילית.
  • במידה וביום מסחר כלשהו מחיר המניה יחרוג או יגע (ולו פעם אחת) בחסם, תשואת המניה תיקבע בשיעור של 1% למשך תקופת הפיקדון.
  • המענק בגין הפיקדון יחושב לפי סכום התשואות של המניות בסל כפול משקלן היחסי בסל. השתתפות של 100% בשיעור השינוי של סל המניות. בכל מקרה, קרן ההשקעה מובטחת על ידי בנק לאומי בתום תקופת הפיקדון.
  • הריבית המותנית צמודה לשע"ח דולר/שקל

בבנק לאומי מאפשרים להשקיע בפיקדון רק בסכום של 15 אלף שקל ומעלה.  בבנק מדגישים את אלמנט המיסוי – "מיסים, היטלים ותשלומי חובה על פי כל דין או הוראה, הרווחים שהופקו או שנצברו מיום פתיחת הפיקדון בהם יהיו המפקידים חייבים, ינוכו במקור ע"י הבנק כדלהלן: – אם לא קרה אירוע מזכה ריבית לכל המניות: ניכוי מס במקור ליחיד תושב ישראל – 25% מהרווח הריאלי, ניכוי מס במקור ליחיד תושב חוץ- פטור מניכוי מס במקור – אם קרה אירוע מזכה ריבית לכל המניות: ניכוי מס במקור ליחיד תושב ישראל – 15% מהרווח הנומינלי. ניכוי מס במקור ליחיד תושב חוץ- כמו יחיד תושב ישראל.

בבנק מדגישים כי הפיקדון הריבית השקלית היא 0.1% ולכן הסיכון שבאיבוד תשואה הוא קטן במיוחד – "בפיקדון המובנה קיים  פוטנציאל להשתתפות בעליית סל מניות מבלי לסכן את קרן ההשקעה. קרן ההשקעה מובטחת בפירעון", כותבים בלאומי ומוסיפים – "אפשרות להפסד הכנסה בהשוואה להשקעה חסרת סיכון. לצורכי אינדיקציה, הריבית השקלית השנתית חסרת הסיכון שפורסמה על ידי הבורסה לניירות ערך בתל-אביב בתחילת מרץ היא 0.1%"..

עם זאת, קיימים גם חסרונות למוצר המובנה – אין נזילות במהלך התקופה, לא ניתן לפרוע את הקרן (אין נקודות יציאה כמו בפיקדונות רגילים). מעבר לכך, חשוב לדעת שאם מתרחשים אירועים מסוימים (מיזוג, הצעת רכש, פירוק וכו') הבנק רשאי לבצע שינויים והתאמות בתנאי הניהול של הפיקדון, במחירי מניות מבין המניות שבסל המניות, בריבית, לרבות אי תשלום ריבית כלל ו/או החלפת מניות ו/או פירעון מוקדם של הפיקדון ו/או הריבית ועוד, הכל כאמור בתנאי הניהול של הפיקדון. כמו כן, חשוב לדעת – הפיקדון המובנה לא ישלם דיבידנדים, וזאת למרות שצפוי כי המניות המרכיבות את סל המניות יחלקו  מעת לעת דיבידנד. המשמעות היא שהמשקיעים כאילו סופגים את שיעור הדיבידנד, שכן מחיר המניה מתואם אחרי החלוקה לסכו הדיבידנד, כלומר המיר יורד בהתאמה, כך שיש על הסל סוג של הפסד מובנה שצריך לקחת אותו בחשבון בשיקלול ההסתברויות לתשואת המניות בתיק וקבלת המענק.

למידע מפורט על הפיקדון 

מדריכים וכלים פיננסים:
מדריך פיקדון – כל מה שצריך לדעת על פיקדונות לפני שמשקיעים בהם
 
פיקדונות הבנקים – עדכון של פיקדונות הבנקים
 
פיקדון מובנה – מדוע זאת אפשרות מעניינת  להשקיע את הכסף
 
פיקדונות מובנים – עדכון של פיקדונות מובנים
 
 
וככה תוכלו לדעת כמה יהיה לכם בסוף תקופת ההפקדה –