הלוואות    

קרן ציבורית להלוואות – מה זה? ואיך זה קשור להלוואות חברתיות?

מעודכן ל-05/2018

קרן ציבורית להלוואות היא מכשיר שהופך לפופולארי בעולם – מקימים קרן הלוואות שמנוהלת לרוב על ידי שותף – בנק, בית השקעות, גוף עם מומחיות בהלוואות. הקרן מגייסת כספים, במקרים רבים דרך אותו הגוף, או בעזרת אותו הגוף, ומלווה את הכספים האלו למבקשי הלוואות, תחת בדיקת הלווים. בדרך הזו חוסכים את העמלה של הבנקים, אבל יש כמובן דמי ניהול למתווך – הקרן עצמה שהיא פלטפורמה להלוואות/ זירה להלוואות חברתיות (הרחבה – כל מה שצריך לדעת על הלוואות חברתיות)

 

על רקע זה, בית ההשקעות הלמן-אלדובי יוצא בסבב גיוס נוסף לקרן הציבורית להלוואות  בתחום ה- Consumer Credit באמצעות פלטפורמת ה-P2P בארה"ב. הקרן שהושקה ביולי 2017 גייסה עד כה כ-70 מיליון שקל והשיגה תשואה מצטברת של  6.1%  לעומת תשואה שלילית של 0.58%-  שהניב מדד האג"ח הקונצרני בארה"ב, לאותה תקופה # עד כה השקיעה הקרן בלמעלה מ 1,500 הלוואות בסכום ממוצע של כ-13,700 דולר להלוואה

 מדובר  בסבב גיוס רביעי לקרן הציבורית "הלמן-אלדובי P2*P" שגייסה בעבר מגופים ציבוריים ומשקיעים פרטיים. על פי מדד Orchard – החברה העורכת את מדד הלוואות ה – P2P בארה"ב – התשואה השנתית הממוצעת בשבע השנים האחרונות על השקעה במדד זה עומדת על כ – 6.5%.

השקעה בתחום האשראי הצרכני באמצעות פלטפורמות P2P הפכה לנפוצה בקרב גופים מוסדיים וקרנות גידור אמריקאיות לאור האפשרות ליהנות מתשואה פוטנציאלית גבוהה יותר מזו הקיימת במוצרי ההשקעה הקונבנציונאליים ובמיוחד על רקע סביבת הריביות הנמוכה השוררת כיום בעולם.

בשנים האחרונות העניקו הפלטפורמות המובילות בארה"ב, ובכללן Lending Club, Prosper ואחרות, הלוואות בהיקף של כ-50 מיליארד דולר. ההבדל בין שוק ה-P2P  בישראל לזה שבארה״ב, מעבר להיקפים, הינו ברמת המידע ופירוט הנתונים הפומביים על הלווים, הקיימת בידי הפלטפורמות, נתונים המשפיעים על יכולת החיתום של הפלטפורמות, איכות מודל האשראי שלהן, על גובה הריבית והיכולת לאמוד את הסיכון של כל הלוואה. בארה"ב קיימות מזה מספר עשורים מערכות דירוג אשראי פרסונלי,  כאשר על כל לווה קיים מידע פומבי מלא של היסטוריית האשראי והתשלומים שלו וכן ציון אשראי (FICO) הניתן ע"י שלוש לשכות פדראליות לאשראי המוסמכות בארה"ב לעניין זה על פי חוק.

הקרן של בית ההשקעות הלמן-אלדובי משקיעה באמצעות Prosper, אחת משתי פלטפורמות ה- P2P הגדולות בארה"ב, הסגורות למשקיעים מחוץ לארה"ב. הקרן הינה קרן ציבורית  לא סחירה, אשר פועלת, על פי תשקיף, בשקיפות מלאה הכוללת פרסום דוחות רבעוניים, שנתיים ופרסום דוחות חודשיים על ביצועי הקרן.

הקרן פועלת במבנה של שותפות מוגבלת כאשר תיק ההלוואות שהקרן משקיעה בו הינו בהתאם למדיניות ההשקעות של הקרן השואפת לפזר את תיק ההלוואות בפיזור דומה לזה שהפלטפורמות באמצעותן היא משקיעה מעמידות בכל חודש. ההשקעה בקרן למשקיע יחיד הינה לתקופה מינימלית של 9 חודשים, ולאחר מכן משיכת הכספים מהקרן היא בהודעה מוקדמת של 90 יום לפחות. יצוין, כי פעילות בתחום הלוואות ה-P2P  מצויה גם בבתי השקעות נוספים, אולם נכון לעכשיו זו הקרן היחידה הפועלת על פי תשקיף ציבורי, וכן הקרן היחידה הפתוחה לציבור הרחב.

HON TV

 

השקעה ב-1,536 הלוואות בסכום ממוצע של 13,692 דולר

מהנתונים עולה כי עד כה השקיעה הקרן  ב-1,536 הלוואות צרכניות בארה"ב, באמצעות הפלטפורמה של Prosper. שווי ההשקעה בכל הלוואה עומד על 13,692 דולר בממוצע והמח"מ הממוצע של ההלוואות עומד על כ-20 חודשים. עוד עולה מנתוני הקרן כי ממוצע הריבית בהן ניתנו ההלוואות עומד על כ- 14.1%. גובה הריבית של כל הלוואה נקבע על פי דירוג האשראי של נוטל ההלוואה בשש רמות דירוג הנעות מ-AA ועד E.  ההלוואות בדירוג AA ניתנו בריבית ממוצעת של כ – 6.5% והלוואות בסיכון גבוה בדירוג E ניתנו בריבית ממוצעת של כ-  29%. ציון דירוג האשראי (FICO) הממוצע המשוקלל של הלווים עמד על 710.

לדברי חן לוי, מנכ"ל הלמן אלדובי ניהול תיקי השקעות, ומנהל השקעות ותפעול ראשי של השותף הכללי בקרן ה – P2P של הלמן אלדובי, "בעידן של תנודתיות גבוהה בשווקים,  ריביות נמוכות ותשואות נמוכות במרכיב האג"ח הקונצרני, המשקיעים, הפרטיים והמוסדיים, בארץ ובעולם, מחפשים אלטרנטיבות השקעה שיניבו להם תשואות גבוהות יותר במרכיבי סיכון נמוכים יותר. כתוצאה מכך אנו רואים כי תחום ההשקעות האלטרנטיביות נמצא בצמיחה, חברות ומשקיעים פרטיים כבר מבינים כי המבנה המסורתי של תיק ההשקעות משנה כיוון ויש לחלק את העוגה באופן שונה. הקרן שלנו בעניין זה מהווה אלטרנטיבה אופטימלית למשקיעים שמעוניינים לגוון  את תיק ההשקעות במרכיב אלטרנטיבי שאינו קורלטיבי לתנודות המסחר בשוק המניות והאג"ח."


 

HON TV