מדריכי דירה ומשכנתא    

ריבית קבועה צמודה לעומת ריבית קבועה לא צמודה (קל"צ) – מה עדיף?

; קרדיט: shutterstock

מעודכן ל-08/2021

 

 ריבית קבועה צמודה לעומת ריבית קבועה לא צמודה (קל"צ) – מה זאת בכלל ריבית קבועה? מה ההבדלים בין המסלולים? ואיך בוחרים מבינהם? 

טוב, אחרי שאתם יודעים את ההבדלים בין ריבית קבועה לריבית משתנה (ומדוע לא תמיד כדאי להתפתות אחרי הריבית המשתנה  שנראית אופטית נמוכה), הגיע הזמן להסביר את סוגי הריבית הקבועה.

ריבית קבועה בהגדרה היא ריבית שקלית שאינה משתנה בהתאם לריבית במשק. כלומר, אם אתם בוחרים לקחת משכנתא בריבית קבועה (חלק מהמשכנתא – רצוי לחלק אותה על פני מספר מסלולים, לרבות המסלול הנוח והזול כיום – ריבית פריים) אז אתם יודעים שלא משנה מה יקרה במשק, לא משנה מה יקרה לריבית, אתם משלמים את הריבית הקבועה. הריבית במשק יכולה להשתולל ובעקבותיה הריבית משכנתא המשתנה, אז מה? לכם זה לא משנה – קיבעתם את הריבית. נשמע נהדר, אבל יש קנס, אין הרי מתנות חינם, ומול היתרון יש חיסרון – הריבית גבוה יותר מהריבית המשתנה. כלומר, אם בוחנים בנקודת זמן של המשכנתא איזו ריבית יקרה יותר, אז זו תהיה הקבועה, וזה יכול להיות מאוד משמעותי – כלומר, בריבית קבועה אתם נהנים מראש שקט, בלי דאגות, אתם ישנים טוב בלילה, אך בשביל זה אתם משלמים ריבית גבוה יותר. זה מבטיח לכם שאם הריבית תעלה , אתם מוגנים (והיא יכולה לעלות במשתנה מעבר לריבית הקבועה), אבל יש מחיר.

( לנתונים מעודכנים על ריבית משכנתא צמודה ו-ריבית משכנתא שקלית)

ריבית קבועה = שקט נפשי

טוב, אז בחרתם במסלול משכנתא בריבית הקבועה (לצד מסלולים נוספים), זה עדיין לא כל מה שאתם צריכים לדעת על הריבית הקבועה – יש משכנתא בריבית קבועה שקלית שאינה צמודה למדד (קבועה צמודה למדד – קל"צ), ויש משכנתא בריבית קבועה שקלית צמודה.

הריבית הקבועה השקלית שאינה צמודה (קל"צ) היא מצב של וודאות מלאה  – אתם לוקחים משכנתא ויודעים בדיוק מה יקרה בהמשך, מה יהיו ההחזרים בכל חודש וחודש. שום דבר לא יכול להפתיע אתכם – הריבית במשק לא משפיעה עליכם, והמדד לא משפיע עליכם.

ריבית השקלית הקבועה הצמודה  אמנם לא יכולה להפתיע אתכם מכיוון הריבית במשק – שינוי בריבית לא ישפיע עליכם, אבל היא כן יכולה להפתיע אתכם עם מדדים גבוהים (נכון, בשנים האחרונות המדד שלילי, אבל בראייה ארוכת טווח המדד הממוצע עומד על כמה אחוזים טובים וגם היעד של בנק ישראל הוא למדד של כמה אחוזים).

ריבית קבועה לעומת קל"צ – מה עדיף? אל תתפתו לחישוב פשוט – זה מסובך יותר

ככלל, כאשר מציעים לכם את המסלולים האלו, אתם אמורים לעשות חישוב כדאיות מאוד פשוט –  ההפרש בין הריביות מבטא בקירוב את המדד, ואם אתם חושבים שהמדד יהיה גבוה יותר, לכאורה עדיפה לכם הריבית הקבועה השקלית (לא צמוד), ואם אתם סבורים שהמדד יהיה נמוך יותר, לכאורה עדיפה הריבית הקבועה הצמודה, והנה הדגמה – נניח שהקל"צ הוא 3% ונניח שהקבועה הצמודה היא 2% – בחישוב גס המדד הגלום בנתונים האלו הוא הפרש של 1% – אם המדד יהיה נמוך מ-1% אז הריבית הצמודה נראית עדיפה – נניח שאתם חוזים שהמדד יהיה  0.2% – אז בקל"צ אתם משלמים ריבית משוקללת של בערך 2.2%, בעוד שבקבועה הלא צמודה – 3%.

אבל, אם המדד יהיה גבוה מ-1%, נניח 2%  אז הריבית הקבועה הלא צמודה עדיפה – אתם משלמים בה 3%, בעוד שבקל"צ הריבית המשוקללת היא בחישוב גס כ-4% (2% ריבית ו-2% מדד).

בשני המצבים האלו נלקחו בכוונה מדדים צפויים רחוקים מהמדד המעיין גלום בריביות – אבל מה היה קורה אם היינו מניחים שהמדד יהיה 1% – לכאורה, יש שיווין, אדישות בין המצבים אבל זה לא כך! ולכן הקפדנו בדוגמה הקודמת לסייג (חישוב גס, ועדיפות לכאורה). אם המדד הוא 1%, אז ניתן לטעות ולחשוב שההלוואות זהות – בריבית הקבועה – 3% ובריבית הקבועה הצמודה – 2% ועוד מדד של 1% = 3%. זה לא מדויק, והחוסר דיוק הזה יכול לעלות לכם הרבה כסף – יש כאן אלמנטים של החזר הקרן השקלית לעומת החזר הקרן הנומינלית, יש כאן אלמנטים של ריבית דריבית (מדד בתוספת הקל"צ זה לא חיבור אריתמטי אלא חישוב של ריבית דריבית), ויש כאן לוח סילוקין והחזרים שוטפים שמשפיעים על גודל החוב בכל נקודת זמן ולכן גם על ההחזרים ועל החוב הכולל.

ולכן, נסכם כך – תבדקו לעומק את החזר החוב הכולל בריבית קבועה לעומת ריבית קבועה לא צמודה – אל תלכו על תחושת בטן וקירובים, אלא אם מדובר על פערים רחוקים (כמו בדוגמה). אם מדובר במספרים יחסים קרובים אל תוותרו על בדיקה מעמיקה.

מחשבון מס רכישה

 

מחשבון משכנתא

מדריכים נוספים:

יועץ משכנתאות – האם כדאי?

משכנתא לזכאים – כדאי?

כמה משכנתא להחזיר כל חודש?

למדריך מס רכישה

ריבית קבועה לעומת ריבית משתנה – מה עדיף?

לנתוני ריבית משכנתא מעודכנים