חדשות    

רשות ניירות ערך לזירות לאופציות בינאריות – "לא נאשר שיווק אופציות בינאריות בישראל"

קרדיט: shutterstock

 

רשות ניירות ערך שיגרה  מכתב שהופץ אתמול לחברות העוסקות בתחום האופציות הבינאריות , ובמכתב נמסר כי הרשות  לא תיתן כלל רישיון לשיווק אופציות בינאריות בישראל. בזירות אולי ציפו לנוקשות מצד רשות ניירות ערך, אך נראה שלא לביטול כולל של התחום. לפי הכתוב הרשות החליטה שלא להעניק רישיון לזירות המסחר לשווק את האופציות, מבלי לסייג בסוגי הלקוחות. בעבר הוערך כי הרשות תגביל את סוגי המשקיעים שיכולים לעסוק באופציות בינאריות, אך הכוונה היא לאסור באופן מוחלט על מסחר בתחום האופציות הבינאריות.

על פי הכתוב בגלובס במכתב נמסר לזירות – "מדובר במכשיר שנראה כי הפיקוח לא יכול להיות אפקטיבי בעניינו. בשל מאפייני המכשיר ומאפייני הזירה, השירות דומה במהותו למשחק הימורים. לדעת הרשות המשך פעילות של אופציות בינאריות בזירות מפוקחות עלול לפגוע לא רק בלקוחות הזירות אלא במוניטין השוק בכללותו".

ביקורת נגד החלטת הרשות

עם זאת, יש ביקורת לטענת הרשות. בכלכליסט, מובאים דבריו של עו"ד דותן ברוך, שותף וראש מחלקת אינטרנט במשרד ברנע ושות': "אם עוד קודם לכן שקלה רשות ניירות ערך להגביל במידה משמעותית את הלקוחות שיהיו רשאים לסחור באופציות בינאריות, ההתפתחות האחרונה סוגרת לחלוטין את התחום של האופציות הבינאריות בישראל, תוך שרשות ניירות ערך מביעה למעשה חוסר אמון מוחלט במוצר הזה, ואף רואה באופציה בינארית כמקבילה להימורים. לפי הידיעות שהתפרסמו באתרים השונים, רשות ניירות ערך טוענת כי אופציה בינארית היא מוצר מורכב וקשה לתמחור. קשה להבין את הטענה הזו: מעצם טיבה, אופציה בינארית היא מוצר פשוט ביותר, משום שההחזר ביחס אליה נקבע באופן בינארי (כן או לא). גם התמחור שלו ברור ביותר ומוצג בבהירות ללקוחות.

 "ההקבלה להימורים גם היא לא ברורה; הן באירופה והן בארה"ב רואים באופציה בינארית מוצר פיננסי, המוסדר על ידי הרשויות הפיננסיות השונות בכל מדינה ומדינה. קשה להבין את עמדתה של רשות ניירות ערך מדוע דווקא בישראל ייראו באופציה בינארית כמוצר הימורים, ומדוע לא ניתן ללמוד מן התובנות, הניסיון והמציאות המשפטית הרגולטורית במדינות שהן מתקדמות ביותר בתחום הרגולציה הפיננסית".

הטענות של ברוך ושל אחרים הן שאולי יש מקום להגביל את חלק מהאופציות, בעיקר אופציות שהמרכיב ההימור בהן גבוה (אופציות שישים שניות), אך לא את כל שוק האופציות הבינאריות. זאת ועוד- לטענתם,  אם התחום ייצא אל מחוץ לתחום הרגולציה בארץ, הרי שבסופו של דבר זו בריחה מאחריות של הרשות – הרשות מבקשת למנוע למשקיעים הפסדים ומתכוונת למנוע מהחברות האלו לפעול כאן, אבל המשקיעים יכולים עדיין לסחור באופציות בינאריות בחו"ל נטולות פיקוח ורגולציה.