חדשות    

עוד דרך לחסוך: פוליסה פיננסית פתחתם?

למדריך המלא על – פוליסות חיסכון/ פוליסות פיננסיות – יתרונות וחסרונות, והאם זה מהווה תחליף לקרנות הנאמנות?


מאת: שרון אלמגור

בשנת 1997 במקביל לשינויים הרגולטוריים שחלו בעולם קופות הגמל ולאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו, החליט בחקיקה אמיצה, לסגור את האופציה למשיכת קופות גמל לאחר 15 שנים, ניצב הציבור בפני שוקת שבורה. אומנם סביבת הריבית היתה גבוהה משמעותית מהקיימת היום ובכל זאת, נסגרה אופצית חסכון מקובלת ואטרקטיבית אשר בעיקר שימשה כאלטרנטיבה לחסכון לילדים ולנכדים. אז הבינו מספר חברות ביטוח, כי נוצר פה ואקום.

למדריך המלא על – פוליסות חיסכון/ פוליסות פיננסיות – יתרונות וחסרונות, והאם זה מהווה תחליף לקרנות הנאמנות?

ברשות הציבור הכנסה פנויה שברצונו לחסוך. מדובר בסכומי כסף קטנים אשר אינם עומדים בקריטריון של פתיחת תיק השקעות והוא מחפש אחר אלטרנטיבה פשוטה וזולה לטווח קצר ובינוני. במבט מהיר על הרצוי והמצוי הבינו חברות הביטוח כי בידם הזדמנות פז.

בניהולם תיק נכסים גדול ומשמעותי אשר נסחר בבורסה מיזה מספר שנים – הלוא הוא תיק ביטוחי המנהלים של המבוטחים שעל בסיסו ניתן לבנות מוצר שיהווה חסכון טהור ללא מרכיב ביטוחי.

ובשפה פשוטה – על תשתית התיק הציבורי המנוהל של אחד המוצרים הפופולאריים, בנו חברות הביטוח תיק חסכון אשר נסחר בבורסה, מתאים לכל סכום, יודע לקבל סכומים חד פעמיים ו/או הפקדות שוטפות וכמובן זול, פשוט ואחיד לכולם-דין פרוטה כדין מאה. לזה עוד נחזור בהמשך…

מה היא פוליסה שכזו?

מדובר בתוכנית פרטית על שם העמית (אשר מגדיר את מוטביו לכספים) אשר מתנהלת בבורסה כתיק ציבורי מנוהל על פי רמת הסיכון האינדבידואלית לכל משקיע ומשקיע במסגרת ייעוץ פרטני, אופיו, גילו וטווח ההשקעה. התוכנית, כאמור מקבלת כספים חד פעמיים ו/או לשיעורין בסכומי מינימום שנעים בין 300 ל-500 ש"ח ומעלה להפקדה שוטפת ו-5,000 עד 10,000 להפקדה חד פעמית. הכספים ניתנים למשיכה בתוך 7 ימי עסקים (מצוין בפוליסה), ללא כל קנס או עמלה.

כמה זה עולה?

בדומה לקרן השתלמות, התוכנית גובה אך ורק דמי ניהול מהצבירה (סך הקרן והתשואה שנצברה) בשיעור שלא עולה על 2% בשנה (אל תסכימו לשלם יותר מ-1.2%, תתמקחו!)

הגבייה מתבצעת בכל חודש ושקופה ללקוח – ניתן לצפות בכל נקודת זמן דרך אתרי החברות במצב הכספים ואף לבדוק בצורה גלויה ושקופה כמה כסף הופנה לתשלום דמי ניהול.

מבחינת עלויות: אין עלות פתיחת חשבון, אין עמלות קניה/מכירה, אין דמי משמרת, אין דמי נאמן. בקיצור, זול יחסית.

מה באשר למיסים?

מס רווחי הון בשיעור 25% מהרווח הריאלי  (בניגוד לתוכניות חסכון שקליות ששם שיעור המס הוא 15% מהרווח הנומינאלי).

אך שימו לב, גם פה יש בשורה! המס ישולם אך ורק בנקודת הפידיון (חלקי או מלא) על החלק שנפדה . אין כל התחשבנות מס במהלך הדרך. אם שיניתם מסלול, לא מדובר בארוע מס (בניגוד להשקעה בניירות ערך דרך יועץ בבנק  ו/או ניהול תיק השקעות ששם כל מכירה ברווח מחוייבת בתשלום מס, אלא אם קזזתם כנגד הפסד).

כיצד זה עובד? ממה מרוויחים?

מתשואה (בתקווה חיובית) הנובעת מניהול הנכסים בבורסה. כאמור, התוכנית מתנהלת כתיק השקעות ציבורי במגוון רחב מאוד של מסלולים ורמות סיכון אשר מאפשרות לכל אחד לבנות תמהיל שמתאים לו. כל מסלול מוגדר על פי חוזה ואינו ניתן לשינוי חד צדדי על ידי החברה המנהלת (בניגוד לקרן נאמנות לדוגמא אשר מונפקת על בסיס תשקיף שניתן לשינוי חד צדדי). הלקוח יכול לבחור תמהיל מסלולים או מסלול בודד שבמסגתם לדוגמא , יהיה חשוף ל-0% מניות ועד ל-100% .הוא רשאי לנוע ממסלול למסלול כראות עניו (ניתן לביצוע באתרי החברות בלחיצת כפתור).

בחירת התמהיל – למעשה קיימות 2 אלטרנטיבות:

האחת – עבור הלקוח הפאסיבי שאז הוא יכול לבחור מסלול שהורכב מבעוד מועד ממגוון רחב של ניי"ע והבחירה בדרך כלל נעשת על בסיס אחוז המניות המקסימאלי במסלול.ועדת ההשקעות ומנהל המסלול הספציפי משנים עבורו את הפוזיציות על םי ראות עניהם וללא מעורבות הלקוח.

השניה – עבור הלקוח האקטיבי אשר יכול , על בסיס המסלולים המתמחים (מסלול אג"ח מדינה צמוד/מניות/אג"ח קונצרני/ שקלי קצר ועוד) לבנות לעצמו תיק אישי ולשנות אותו כראות עניו (ושוב אציין כי כל שינוי אינו כרוך בארוע מס).

היכן מתנהלת התוכנית ומה הביטחון?

בדומה לקופות גמל וקרנות ההשתלמות, הנכסים מנוהלים בחשבונות בנק של חברות הביטוח. הפוליסה נפתחת על שם העמית ומעוגנת בחוזה ( דמי הניהול לא ניתנים לשינוי לאחר שנקבעו, אלא לטובת הלקוח).מעבר לכך, מפאת החוזה, דבר לא ניתן לשינוי חד צדדי מצידה של חברת הביטוח והיא רשאית , למעשה, רק לסחור בני"ע כנגד הכספים הללו.

היכן הקטץ'?

במידה וצברתם כספים בבנק במסגרת תיק ו/או תוכנית חסכון, יש להוציא אותם מישם ולהפקידם בפוליסה בחשבון שאינו מצוי בסניף הבנק ואינו שקוף לפקיד שלכם. יש שיראו בכך חסרון. אני לא.

היתרונות כתוכנית חסכון בפרט אל מול האופציות הקיימות היום בשוק:

  1. תשואות גבוהות משמעותית מפקדון (שם ההפסד הריאלי מובטח בסביבת הריבית הנוכחית) גם בחירת מסלול נטול מניות ניתן לבנות תמהיל שע סמך השגי העבר הניב תשואות גבוהות משמעותית מפקדונות ו/או תכניות חסכון .ובל תשכח כי תשלום המס נגזר על הרווח הריאלי (לאחר הצמדה למדד) ולא הנומינאלי (בפרדונות ותוכניות שקליות-לא צמודות)

  2. בתיק השקעות תשלמו לבנק עמלות קניה/מכירה (בין 0 ל 0.2% או עמלת מינימום) – פה לא.

  3. בתיק השקעות תשלמו דמי משמרת (בין 0.6% ועד 0.8% על פי פרוטוקול הבנק) – פה לא

  4. דמי הניהול שגובות קרנות נאמנות נעות בין 0.25% עד 4% ואינן שקופות ללקוח- פה יש אך ורק דמי ניהול מצבירה בשיעור של עד 2% (שוב, אל תסכימו לשלם יותר מ-1.2%)

  5. כל פעולת מכירה המממשת רווח-כרוכה בתשלום מס רווחי הון- פה רק בנקודת יציאה על הרווח האפקטיבי.

  6. מוצר שקוף המפרט את הסכום ששולם לדמי ניהול ומלבדו אין עלות נוספת

  7. דין פרוטה כדין מאה- כולם למעשה זוכים באותה תשואה ואין זה משנה באם מדובר במאות בודדות או במיליונים רבים. בניגוד לתיק ששם התשואה אינה פומבית ולא ניתנת להשוואה, פה הנתונים שקופים . כל המחזיקים כספים במסלול ספציפי יזכו לאותה התשואה באחוזים הנגזרים על הסכומים הצבורים.

  8. ניתן להשווואה אל מול גופים אחרים המסלולי השקעה אחרים באתר הביטוח נט של משרד האוצר (הערת סופר:לכל חברת ביטוח יש מגוון רחב של מסלולי השקעות אשר עלולים לבלבל. בטרם ההשוואה, יש להיכנס לאתר החברה ולברר כיצד נקראים המסלולים המשמשים לחסכון הפוליסה הפיננסית וכמובן נדרש להשוות תופחם לתפוחים. מסלול כללי מול כללי ומניות מול מניות).

  9. ניתן להגדיר כי המשיכה תתבצע כאנונה- הכנסה חודשית שוטפת.

  10. הפוליסה מוגדרת כתוכנית חסכון ומכאן שיש פטור ממס רווחי הון (עד תקרה) לעמיתים שהגיעו לגיל פרישת חובה (67) ובתאריך 1.1.2003 חגגו 55 .באם מדובר בזוג העומד בתנאים, ניתן לנצל תקרת פטור גבוהה יותר.

     

אבל, לפוליסות השקעה/ פוליסות חיסכון יש כמובן גם חסרונות – חוסר שקיפות, נכסים לא סחירים ועוד – על כך תוכלו לקרוא במדריך פוליסות החיסכון    

לאחר שבחרתם חברה כזו או אחרת, הייתי מציעה לבדוק השגים אחת לשנה ויותר. אין טעם לבצע בדיקה חודשית.

לסיום אתייחס לשאלה שעולה במרבית הרצאותי בדבר הנושא ההז: איך ייתכן שהמוצר לא מפורסם והציבור לא מודע לו?

אז יש לכך מספר סיבות.

ראשית, את תוכניות החסכון הציבור עדין רגיל לרכוש בבנק. (ואוסיף:"לצערי")

היות והמוצר הנ"ל שייך לקטגורית מוצר ביטוח ומוגד כפוליסה, המערכת הבנקאית אינה רשאית למכור אותו.

מי כן מוכר? סוכני הביטוח ונציגי החברות שמצדם.

סביר כי אלו ישתדלו למכור מוצרים שבהם העמלה ושולי הרווח שלהם גבוהים משמעותי (כגון תיק השקעות) ובנוסף, יש לקחת בחשבון כי מרבית סוכני הביטוח לא ישמחו להתעסק עם פוליסה בהיקפים קטנים . התוצאה- הציבור לא יודע, לא חשוף, לא מודע וצורך מוצרים יקרים ופחות יעילים.

ואסיים בציטוט רלוונטי:

"אם אתה חושב שהשכלה היא יקרה, נסה את הבורות "…( דרק קרטיס בוק )

*שרון אלמגור הינה מומחית בניהול ההון האישי, יועצת פנסיונית (2006) ובעלת ניסיון של למעלה מ-10 שנים בשוק ההון, הפיננסים והפנסיה. שרון מילאה תפקידים שונים בבתי השקעות וגופים מוסדיים וכיום, מתמחה בשיפור מצבו הכלכלי של הציבור דרך העברת תכנים וסדנאות חווייתיות העוסקות בפיתוח אינטליגנציה פיננסית וידע פנסיוני. שרון נודעת בהרצאותיה החוויתיות ביכולת העברת תכנים מורכבים בדרך יצירתית וייחודית. כמו כן, עוסקת בייעוץ וליווי אובייקטיבי ,בלתי אמצעי וללא זיקה לחברות וועדים בהשגת תנאים פנסיונים משופרים לעובדים .מידע נוסף: מזה כארבע שנים מתחרה שרון במרבית מרוצי הכביש למרחקים בינוניים וארוכים ונמנת עם עשרת המרתוניסטיות הבכירות בישראל.