חדשות    

תחזית – מדד המחירים ביוני עלה ב-0.3%

למחשבון הצמדה למדד

למדד המחירים המעודכן

אחרי שמדד המחירים לצרכן בחודש מאי עלה ב-0.3% בהמשך לעלייה של 0.4% בחודש אפריל, צופים הכלכלנים של הבנקים ובתי ההשקעות כי המדד בחודש יוני יעלה בשיעור של 0.3%.  העליות במדד מגיעות אחרי חודשים ארוכים של מדדים שליליים – בשנים 2014 ו-2015 נרשם מדד שנתי שלילי, וגם בחודשים הראשונים של השנה היו מדדים שליליים. מתחילת השנה ירד המדד ב-0.3% .

בקבוצת הפיננסים הראל מעריכים כי המדד בחודש יוני יעלה ב-0.3%, והמדד בחודש יולי יעלה ב-0.2%. הציפיות שלהן לשנה קדימה הן לעלייה של 1% במדד – מעבר לצפיות הגולמות בשוק ההון דרך מחירי האג"ח.

כלכלני הראל מדגישים כי בחודשים האחרונים נרשמו עליות בציפיות לאינפלציה בישראל ובעולם, כאשר הורדה אפשרית של מס הכנסה צפויה להעלות את כוח הקניה של הציבור ולתמוך בעלית הציפיות לאינפלציה.

פועלים – מדד המחירים ביוני עלה ב-0.3%

גם בבנק הפועלים מעריכים כי המדד בחודש יוני עלה ב-0.3%. כלכלני הבנק מציינים כי – "מדדי המחירים של החודשיים האחרונים חזרו להיות חיוביים אחרי רצף של מדדים שליליים, אם כי מדובר בעיקר בהשפעות עונתיות שתרמו לעליות המדד. אנו מעריכים כי קיימים מספר גורמים שיעלו את האינפלציה באופן הדרגתי לעבר הגבול התחתון של היעד. ראשית, מחירי הסחורות בעולם רשמו עליות מחירים חדות של יותר מ-20% מתחילת השנה, וחלק מזה יתורגם לעליות מחירים. עליית מחירי הנפט לכ-50  דולר לחבית עדיין צפויה להשפיע על מדד המחירים לחודש יוני, ויהיו לה השפעות עקיפות גם בהמשך. מעבר לזה, נראה שמגמת עליית השכר התחזקה בחודשים האחרונים, וגם לזה צפויה השפעה על האינפלציה בטווח הבינוני. מחירי שכר -הדירה עולים בקצב שנתי של בין 2% ל-2.5%  ואנו מניחים שכך יהיה גם בשנה הקרובה.

"גורם אי -ודאות מרכזי מוסיף להיות השפעת המדיניות הממשלתית להפחתת יוקר המחייה. עדיין עשויים להיות ירידות במחירי מוצרי מזון מסוימים, במחירי המים ובתקשורת, אם כי אנו מניחים שהשפעות אלו יהיו מתונות מאלו של השנתיים האחרונות. אנו צופים אינפלציה בשיעור של 0.9% ב-12 החודשים הקרובים. השפעה על המדיניות המוניטארית – עליית המדד הייתה די דומה להערכות המוקדמות, ונראה שמכלול הגורמים שציינו ימשיכו להעלות את האינפלציה לכיוון היעד. מבחינה זו המדד תומך באי – שינוי בריבית. ההאצה בעליית מחירי הדיור, מהווה גורם סיכון מבחינת בנק ישראל, וזה רק מחזק את הערכתנו שבנק ישראל לא ינקוט בתקופה הקרובה במדיניות של הרחבה מוניטארית נוספת מסוג כלשהו (מעבר לרכישות המט ” ח). ריבית בנק ישראל צפויה להיוותר ברמתה עד סוף השנה לפחות".

גם רון אייכל מאלומות סבור שהמדד ימשיך לעלות כך שבשלושת החודשים האחונים הוא יבטא עלייה של מעל 1% – "בכל האמור לסביבת האינפלציה, הרי שיש שיפור משמעותי והמשק עובר שינוי מסביבה דפלציונית לכדי עליות מחירים. בשלושת החודשים אפריל עד יוני מדד המחירים לצרכן צפוי לעלות ביותר מ-1%. היינו, אין צורך ממשי שבנק ישראל יפעל להאיץ את האינפלציה אשר הושפעה בעיקר מהוזלה במחירי האנרגיה. יחד עם זאת, בשנה הקרובה תהיה האינפלציה עדיין נמוכה מיעד יציבות המחירים, במיוחד על רקע העובדה שמשרד האוצר פועל להסרת חסמים (פתיחת שווקים ליבוא מקביל), ולפיקוח מחירים (פירות וירקות) שכל מטרתם היא הוזלת המחירים לצרכן".

אייכל בעצם מספק תחזית בעקיפין למדד המחירים ביוני של 0.3% – בדומה ליתר הכלכלנים. ובכלל, הפעם נראה שיש רוב בין הכלכלנים למספר הסוכה – 0.3%, אם כי, פה ושם יש בתי השקעות שסבורים שזה יהיה בעשירית גבוה או נמוך יותר.

 מחשבון מחירי הדירות

 מחשבון שכר הדירה