חיסכון פנסיוני    מדריכי השקעות    

מהו תיקון 190 וכיצד הוא הופך את החיסכון בקופות הגמל לאטרקטיבי?

צילום: shutterstock

מעודכן ל-01/2022

לקוחות המתקרבים לגיל 60 יכולים לחסוך בקופות גמל וליהנות מהטבות מס גדולות מאוד. מדובר בתכנון מס לגיטימי שמאפשר לשלם מס של 15% על הרווח הנומינלי ולא 25% מס על הרווח הריאלי. כמו כן, ניתן למשוך את הכסף דרך קצבה חודשית ולהפחית עוד יותר את תשלום המס. האפשרויות האלו נוצרו בזכות תיקון 190 בתקנות מס הכנסה.

תיקון 190 הוא מהפכה בעולם הפנסיוני ובעולם ההשקעות – לא פחות מכך. נסביר כאן מה המשמעות של התיקון על קופות הגמל, איך התיקון הזה מחזיר את קופות הגמל למרכז הבמה, ואיך זה ישפיע על הכיס שלכם.

קופות גמל היו פעם כלי השקעה נהדר – העמיתים היו מפקידים בקופה ונהנים מהטבות מס על ההפקדה, הרווחים מההשקעות היו פטורים ממס על רווחי הון, ולאחר 15 שנה הקופות היו נזילות. אבל ב-2008 השתנו הכללים – באוצר החליטו לעודד חיסכון לקצבה ולא חיסכון הוני ובעצם ביטלו את האפשרות לקופת גמל הונית (תיקון 3).

ההחלטה הזו חיסלה בעצם את היתרון של קופות הגמל לעומת חסכונות פנסיוניים אחרים, וביטלה את האפשרות לחיסכון הוני. כמו כן, היא בעצם חילקה כל קופה לשתיים – כספים שנחסכו עד 2008 ואחרי 2008. הכספים שנחסכו לפני 2008 ניתנים למשיכה על פי התנאים הקודמים כחיסכון הוני (משיכה חד פעמית), ואילו הכספים שהופקדו מאז יוכלו להימשך רק כקצבה אחרי גיל 60. משיכה לפני הזמן המותר עולה לכם ביוקר – ותיאלצו לשלם מס בגובה 35% על כל הסכום.

קופות גמל – אפשר למשוך במשיכה אחת (אחרי גיל 60 ואם יש לכם קצבה של 4,606 שקל)

על רקע זה, קופות הגמל סבלו מפדיונות – אנשים הנזילו את הקופות ועברו למסלולים פנסיוניים מפתים יותר, או להשקעה מוחשית כמו נדל"ן, וההפקדה השוטפת נעצרה כמעט לחלוטין. אבל זה השתנה הודות לתיקון 190 – תיקון לפקודת מס הכנסה הנוגע למיסוי בקופות הגמל.

על פי תיקון 190, העמית יכול להפקיד כל סכום בכל קופת גמל, ובהגיעו לגיל 60 לקבל קצבה פטורה ממס עד לתקרה של ארבע פעמים השכר הממוצע במשק. תיקון זה הופך שוב את קופת הגמל לכלי השקעה אטרקטיבי עבור חלק מהאנשים.

זאת ועוד: אם לעמית יש קצבה חודשית מינימלית של כ-4,606 שקל (נכון ל-2022) מקרן פנסיה וביטוח מנהלים, הוא יכול למשוך מקופת הגמל את היתרה כתשלום חד פעמי, ולשלם על הרווחים מס בשיעור של 15% על הרווח הנומינלי, להבדיל מהמס על הבורסה – 25% מהרווחים הריאליים.

ההיגיון שבהוראה הזו הוא פשוט – המחוקק אמנם מעוניין שהציבור יחסוך כדי שתהיה לו קצבה חודשית בפנסיה (וכאן הוא די כופה את החיסכון הקצבתי), אך גם המחוקק מבין שלא ניתן להגזים – אי אפשר לדרוש שכל החסכונות שלנו יהפכו בתקופת הפנסיה לקצבתיים, ואם הגענו לרף מסוים, אפשר בהחלט להפוך את היתרה לחיסכון הוני/משיכה חד פעמית, ולכן הוא מגדיר את הרף – כ-4,606 שקל (נכון ל-2022) ומאפשר למשוך את היתר באופן חד פעמי או כקצבה שסיכוי טוב שרובה פטורה.

מעבר לכך, בתיקון 190 יש התייחסות להעברה בין-דורית של הכספים – הורשת הכסף בקופה למוטבים שמגדיר החוסך. אז ראשית, בקופה ניתן להגדיר מוטבים לא דווקא לשארים. כמו כן, יש בקופה כספים שלא ניתן "לשים עליהם יד" במקרה של ערבויות, בעיות פיננסיות, חובות וכו'. הכסף עובר למוטבים, באופן מהיר ולרוב פטור ממס.

תיקון 190 – יתרון נוסף לקופת גמל אישית (IRA) 

סיכום ביניים – לאחר תיקון 190, קופת גמל נעשתה כלי אטרקטיבי יותר – בתנאי שהחוסך בגיל 60 ומעלה ובעל קצבה של כ-4,606 שקל ומעלה, ניתן למשוך את היתרה במס נומינלי של 15% להבדיל ממס ריאלי של 25%, אבל לא מדובר בהכרח במס נמוך יותר – בתקופות של אינפלציה נמוכה, סביר ש-15% נומינלי נמוך יותר מ-25% ריאלי, אבל לאורך זמן ועם אינפלציה סבירה של 2% פלוס מינוס זה ממש לא בטוח וחשוב לבדוק זאת.

על כל פנים, תיקון 190 מאפשר משיכה הונית, הטבת מס ושילוב בין משיכה הונית לקצבה שוטפת, כאשר יש הטבות מס משמעותיות על הקצבה מקופת הגמל (חלק משמעותי ממנה פטור).

זה עוד לא הופך את הכלי הזה למצוין, אבל מדובר בשיפור ניכר לעומת העבר. זאת ועוד – ניתן לשלב את המוצר הזה עם קופת גמל אישית (IRA), קופת גמל שבה אתם מנהלים את הכסף, ותתפלאו, רובכם יכולים לעשות זאת. היתרונות: שקיפות, שליטה ודמי ניהול נמוכים. זה הופך את הקופה למכשיר עוד יותר אטרקטיבי, כשמעבר לכך, חשוב להזכיר את קופת הגמל להשקעה, שהיא אמנם לא בדיוק קופת גמל סטנדרטית, אלא סוג של חיסכון נזיל עם יתרון בדחיית המס, וכן עם הטבות גדולות לפנסיה.

תיקון 190 – כלי השקעה לגמלאים

תיקון 190 פותח בפני גמלאים השקעה נזילה – גם של סכומים גדולים, לרוב בעלויות נמוכות, שכן דמי הניהול נמוכים יחסית, אם כי צריך להתמקח עליהם, ועם יתרונות מיסוי משמעותיים. זו הסיבה שהקופות הפכו בזמן האחרון לאבן שואבת של כספים של אנשים שכבר יצאו לגמלאות. הם מעדיפים את הנזילות, הם מעדיפים את המס הנומינלי בשיעור 15%, והם מזרימים כספים לקופות.

יתרון נוסף של הקופות הן במצב של הורשה – אם חלילה נפטר העמית עד גיל 75, הכספים בקופה עוברים למוטבים ללא מס. אם העמית נפטר אחרי גיל 75, המוטבים יכולים לפדות את כספי החיסכון ולשלם 15% מס נומינלי על הרווחים, או שהם יקבלו קצבה מכספי הקופה ופטור מלא ממס. כאמור היתרון העיקרי הוא לבני 60 ומעלה.

כל המכלול הזה מחזיר את קופות הגמל לחזית מוצרי ההשקעה. אבל חשוב להדגיש שלא מדובר במוצר מנצח באופן מוחלט, ובמבחן של כל אפיקי החיסכון – קרנות פנסיה, ביטוח מנהלים וקופות גמל – לכל מכשיר יש יתרונות לצד חסרונות. בביטוח מנהלים מקבלים החוסכים גם כיסויים ביטוחיים, בשאר האפיקים הם לא מקבלים זאת; בקרנות הפנסיה מקבלים החוסכים השקעה באפיק מובטח – אג"ח ייעודיות. מדובר על התחייבות של המדינה לספק לקופות איגרות חוב בריבית של 4.86% – זה המון בתקופה של ריבית אפסית, וזה מבטיח לקרנות האלו תשואה נאה, ועמדת פתיחה חזקה לייצר תשואה עודפת מול המכשירים האחרים – אם הן לא יצליחו לעשות זאת, אז באמת, אבוי לניהול בקרנות הפנסיה. בכל מקרה ההטבה הזו שמורה להן, לא לביטוחי המנהלים ולא לקופות הגמל.

מעבר לכך, קופות הגמל כאמור יכולות בתנאים מסוימים – גיל 60 וכ-4,606 שקל בקצבה לפחות, להפוך למזומנים בכיס (חיסכון הוני), אבל כדי שזה יקרה צריך קודם כל להעביר את הקופה למכשיר פנסיוני קצבתי, כמו ביטוח מנהלים או קרן פנסיה. אבל מי ואיך מעבירים? ויותר חשוב לפי איזה יחס המרה/מקדם המרה מעבירים את הכספים?

קיים חשש שכאשר נעשה את המעבר הזה, קרנות הפנסיה או ביטוחי המנהלים יחגגו עלינו. אם כי, משיחות שעשינו עם יועצים פנסיוניים נראה שמדובר בסוג של מתמטיקה ברורה, ואין כאן יכולת תמרון. נזכיר רק כי מקדם ההמרה הוא היחס שהופך את החיסכון לקצבתי – לדוגמה, יש לכם מיליון שקל ומקדם של 200 – תקבלו 5,000 שקל בכל חודש (1 מיליון שקל חלקי 200). כלומר, ככל שהמקדם נמוך יותר, כך הקצבה החודשית גדולה יותר. כאן תוכלו לראות הדגמות לתיקון 190 והשוואות לאפיקי החיסכון האחרים.

תיקון 190 רלוונטי כאשר עוזבים את מקום העבודה או פורשים, וזאת על ידי מתן אפשרות להשארת כספי הפיצויים בקופת הגמל וביצוע פדיון בעת הצורך, כסכום חד פעמי. קיימים מספר יתרונות בתיקון 190, והבולט בהם מאפשר לבצע איחוד בין מענקים שלהם היה זכאי הפורש, כאשר לאחר מכן יהיו הטבות מס.

גיל 60 נקבע כגיל הנכון מבחינת היערכות לקראת הפנסיה, כך שניתן לעשות כמה פעולות שיביאו לחיסכון אופטימלי בגיל הפרישה. תיקון 190 יכול להיות משמעותי ביותר ולעודד יצירת חיסכון לבני הגיל השלישי, תוך שמירת היתרונות של קופות הגמל והאפשרות להפקיד סכום חד פעמי. כמו כן, אפשר לעשות דרך קופת הגמל, תכנון מוטבים בצורה נכונה, בפטור מלא ממס רווחי הון, לדוגמה כאשר בעל הקופה הלך לעולמו לפני גיל 75.

יתרה מכך, קופות הגמל הן מוצר חשוב אחרי קרנות הפנסיה לחיסכון פנסיוני; הקופות נהנות גם משינויים בשוק ביטוחי המנהלים: קופות הגמל הפכו אטרקטיביות בשנים האחרונות בגלל ביטול המקדמים בביטוחי המנהלים, בהמשך לתיקון 190 ובהמשך לעידוד חיסכון דרך קופת גמל להשקעה. אך עם זאת, קרנות הפנסיה הן עדיין המוצר המוביל לחיסכון פנסיוני.

הטבות מס לגילאי 60 – אל תוותרו על הזכויות שלכם

שאלות ותשובות

תיקון 190 – למה זה טוב?

תיקון 190 – תיקון לפקודת מס ההכנסה עם השפעה רבה על עולם קופות הגמל והחיסכון הפנסיוני-  נכנס לתוקף בתחילת 2012, במטרה להפחית את הנזק שבהפיכת קופות הגמל למכשיר חיסכון פנסיוני בלבד. תזכורת: בשנת 2008 נקבע כי קופות גמל יהיו חלק מההשקעות לפנסיה, ויבוטלו ההטבות בהן לחוסכים שיכלו להשקיע בהן על פני כמה שנים טובות ולמשוך את הכסף. המטרה הייתה להקטין את הפגיעה בחיסכון לטווח הבינוני, במיוחד בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי – גילאי 60 ומעלה.

על פי התיקון, בני הגיל השלישי יוכלו להשקיע באמצעות הפקדת סכום חד פעמי לקופת גמל וליהנות מהטבות מס משמעותיות, תוך שמירה על נזילות מלאה – כלומר, מדובר בדרך להשקיע בשוק ההון, מבלי לשלם מס!

יש תנאים?

כן, גיל 60 ומעלה, ובתנאי שאתם זכאים לפנסיה מזערית בסך 4,606 שקל לערך (נכון ל-2022, הסכום מתעדכן באופן שנתי). מדובר באפיק השקעה מאוד מאוד מוצלח בזכות הטבת המס.

תוכלו לחדד בבקשה את עניין הטבות המס?

הכספים המושקעים בקופת גמל לפי תיקון 190 ניתנים למשיכה כקצבה (סכום חודשי שוטף) או כסכום הוני חד -פעמי (אם יש לכם סכום קצבה מזערי). בעת משיכת הכספים כקצבה מקבל החוסך פטור מלא ממס רווחי הון. כאשר מדובר במשיכת כספים בצורה הונית, משלם החוסך מס רווח הון מופחת של 15% מהרווח הנומינלי.

יש יתרונות נוספים?

כן, כאשר מעבירים כספים ממסלול השקעה, וממכשירים שונים לקופת הגמל, אזי לא מדובר באירוע מס, כלומר אין מס על רווח ההון בקופה או במכשיר הקודם.

מעבר לכך, יש אפשרויות השקעה רבות – סולידיות מאוד ועד מסוכנות מאוד; דמי הניהול יחסית נמוכים (ואפשר וצריך להתמקח), וכן יש אפשרות להעביר את הכספים לילדים/יורשים. מגדירים מוטבים בקופת הגמל, כאשר בעת פטירה יקבלו פטור מלא ממס רווחי הון על כל הרווחים שהצטברו בקופה, אם הנפטר הלך לעולמו לפני גיל 75. אם הוא נפטר לאחר גיל 75, ניתן לבחור בין משיכת הכספים בתשלום מס רווח הון של 15% על הרווח הנומינלי או לקבלם כקצבה בפטור ממס רווחי הון.

חוץ מזה, אפשר לקבל הלוואה בתנאים טובים מול קופת הגמל. זה תלוי בגופים השונים אבל בגדול מאוד (ונתון לשינויים) ניתן לקבל הלוואה של 70%-80% מערך הקופה בריבית של פריים מינוס 0.4%-0.5%.

יתרון נוסף – מדובר במכשיר שמתאים לכולם. גם לכאלו שאין להם חיסכון פנסיוני. המכשיר הזה יאפשר להם להפקיד סכום חד פעמי לקופת גמל ולהפוך אותו לקצבה קבועה ופטורה ממס. כמו כן, לאנשים עם קצבת פנסיה מזערית מובטחת תיקון 190 יאפשר להשקיע/להפקיד כספים ולקבל הטבות מס וגם בעת משיכה הונית (חד פעמית) של הכספים.

כמה ניתן להפקיד?

קיימת הגבלה על ההפקדה במסגרת תיקון 190 – מכפלה של השכר הממוצע במשק במקדם מוגדר, בהתאם לגיל החוסך – עד גיל 67 – מכפלה של ארבע פעמים השכר הממוצע במשק במקדם המתאים לגילם; חוסכים בני 67 ומעלה – מכפלה של חמש פעמים השכר הממוצע במשק במקדם המתאים לגילם.

אתם יכולים לסכם בקצרה – למי כדאי?

קופות גמל לאחר תיקון 190 כדאיות מאוד לבני 60 ומעלה. היתרונות שלהן הן הטבות מס – ניתן למשוך את הכספים כקצבה או כסכום הוני חד פעמי (במידה שיש לכם כבר סכום קצבה מזערי). בעת משיכת הכספים כקצבה מקבל החוסך פטור מלא ממס רווחי הון.

בעת משיכת הכספים בצורה הונית, משלם החוסך מס רווח הון מופחת של 15% הרווח הנומינלי.

יתרון נוסף – העברת הכספים ממסלול השקעה בין קופות ובין מסלולים שונים, לא נחשבת אירוע מס ומכאן שאין חובת מס.

בקופות האלו יש מגוון גדול של מסלולים – סולידיים ומסוכנים, הכול לפי הנוסחה של סיכון סיכוי – רוצים תשואה תצטרכו להסתכן, חוששים להסתכן תקבלו תשואה סולידית.

דמי הניהול בקופות יחסית סבירים, במיוחד לעומת מכשירים אחרים כמו ניהול תיקים, פוליסות חיסכון ועוד. ויתרון בולט נוסף, ולמען האמת מאוד חשוב – אתם יכולים להגדיר בקופת הגמל מוטבים, שיקבלו בעת פטירת החוסך פטור ממס על רווחי הון (על כל הרווחים בקופה) וזה במקרה שבו החוסך הלך לעולמו לפני גיל 75. כמו כן, למוטבים יש אפשרות לבחור בין משיכת הכספים בתשלום מס רווח הון של 15% על הרווח הנומינלי או לקבלם כקצבה בפטור ממס רווחי הון אם ילך לעולמו אחרי גיל 75.

החסרונות הם שהכספים סגורים עד גיל 60; משיכת הכספים מקופת הגמל כסכום הוני (חד פעמי) תוכל להתבצע רק במידה שיש לחוסך קצבה העולה על הקצבה המזערית  – 4,606 שקל, נכון ל-2021. כמו כן, סכום של 33.4 אלף שקל ניתן למשיכה רק בכפוף לקבלת אישור מרשויות המס, לאחר הגשת טופס 161 ד' בגיל פרישה.

מדריכים נוספים 

הטבות מס לגילאי 60 – אל תוותרו על הזכויות שלכם

קופת גמל להשקעה

ככה תחסכו לפנסיה

קופת גמל אישית (IRA) – אל תוותרו על זה

הפנסיה שלכם עומדת להתכווץ

חיסכון לכל ילד – מה זה? ואיך תבחרו חיסכון מתאים?

ככה תשקיעו את הכסף שלכם לבד…

השקעה במניות או השקעה בדירה – מה עדיף?