מדריכי תעודות סל    

תעודות סל בחסר – הדרך שלכם להמר נגד המגמה; יכול להיות משתלם, אבל מסוכן!

אתם מעריכים שמתנפחת בועה, במחירי המניות? באג"ח? אתם יכולים להמר על ההערכה שלכם, רק לפני שמתחילים צריך לזכור – זה מסוכן!, אפילו מאוד מסוכן! השקעה/ הימור נגד כיוון השוק, מתבררת פעמים רבות כטעות, אם כי כשהיא מצליחה הפרמיה/ הרווח משמעותיים מאוד. ראשית, אין בהשקעות האלו זמן קצר, אז זה ממש הימור נטו. ההשקעות נגד כיוון השוק צריכות להיעשות לזמן ממושך (לפחות טווח בינוני, במקרים רבים – טווח ארוך), כאשר צריך להיות מודעים לגודל החשיפה (ההפסד הפוטנציאלי במקרה שהשוק ממשיך לטפס).  אחת האפשרויות הבולטות והפשוטות להמר על כיוון השוק – תעודות סל בחסר.

להמר נגד כיוון השוק –  מסוכן, אבל…

תעודות סל הן מכשירים פאסיביים שעוקבים אחרי מדדים (מדדי מניות מדדי אג"ח ועוד). כאן תוכלו ללמוד בהרחבה על המכשירים הפופולארים האלו (פופולאריים בצדק!). מכל מקום,   ניתן למכור את התעודות האלו (מכירה בשורט) ואז בעצם להמר על ירידה בשווקים (בתעודות המסוימות), כשעושים שורט צריך להשאיל את הסחורה מהמחזיקים (בתעודות לא צפוי מחסור בסחורה) ויש לשלם דמי השאלה, שאמורים להיות נמוכים יחסית בתעודות (דמי השאלה במניות גבוה יותר). ואיך זה עובד? נניח שאתם רוצים להמר נגד מדד ת"א 25, אתם חושבים שהוא אמור לרדת. נניח שהתעודה מספקת מעקב של 1:1 אחרי המדד (במקרים רבים היחס שונה, ומשתנה על פני זמן, גם כתלות במחיר המדד), אם אתם מוכרים (שורט) את תעודת הסל ב-100 אלף שקל, והמדד עלה ב-10%, הרי שהפסדתם 10% – 10 אלף שקל; מנגד, אם מדד ת"א 25 ירד ב-10%, הרי שהרווחתם 10% – 10 אלף שקל.

האפשרות הזאת, לעשות שורט על המדדים, לא כל כך פופולארית, כי אפשר פשוט לרכוש מלכתחילה תעודת סל ש"משקיעה הפוך" שהמוטו שלה הוא שורט על ת"א 100 – תעודות סל בחסר על מדדים שונים קיימות בבורסה בת"א, ואז אין צורך להתעסק עם השאלה, דמי השאלה וכו'. פשוט קונים את התעודה – משקיעים לדוגמה – 100 אלף שקל, ואז עם המדד ת"א 25 יורד ב-10%, התעודה (בהנחה שהיא במעקב של 1:1) עולה ב-10% וההיפך, כאשר המדד עולה ב-10%, התעודה תרד ב-10%.

קיימות עשרות תעודות סל בבורסה המקומית שמאפשרות למשקיעים להרוויח כאשר השוק יורד. מדובר על תעודות סל בחסר על איגרות החוב הממשלתיות, על אגרות חוב קונצרניות, על מדדי מניות – ת"א 25, ת"א 100 ועוד.  כמו כן, קיימות תעודות סל בחסר ממונפות, וזה מכשיר עם סיכון ממונף, הרעיון שבו הוא ליהנות פי כמה (פי כמה וכמה) מהמגה ההפוכה. כלומר, אם למשל רכשתם תעודת סל בחסר ממונפת פי 3, אזי אתם תרוויחו פי 3 כאשר המדד (מדד הבסיס יעלה), אך גם תפסידו פי שלוש כאשר המדד יעלה! כאן כבר צריך לבדוק מאוד לעומק את התעודה, כי יש תעודות ממונפות שהן חודשיות ויש כאלו יומיות.