מדריכי דירה ומשכנתא    

תשלומים שוטפים בדירה שכורה – מי משלם את החשבונות? ומה קורה במקרה של חוב?

קרדיט: pixabay

כניסה לדירה בשכירות נראית פעולה פשוטה. כבר בחרנו את הדירה, חתמנו על חוזה, העברנו ערבויות, העברנו את הרהיטים ואנחנו מתמקמים. משלמים שכר דירה בכל חודש ולכאורה זהו.

אבל, יש פן בהשכרת דירה שצריך לשים אליו לב אחרת הוא עלול לעורר בעיות קשות ואלו החשבונות השוטפים.

ברוב החוזים הסטנדרטיים, האחריות על תשלום החשבונות השוטפים כגון מים, חשמל, ארנונה וכו' מוטלים על שוכר הדירה והוא אמור לשלם אותם לרשויות באופן מסודר.

ככה זה עלול להיראות גם לאנשים שמשכירים דירה. מצאתם שוכר, חתמתם חוזה, הוא נכנס לבית והתשלום עובר בכל חודש לבנק ואין צורך להתעסק עם החשבונות השוטפים. הרי בחוזה כתוב בבירור שזה באחריות השוכר.

אז זהו, קורים לא מעט מיקרים שאנשים נכנסים לדירה שכורה ואז מתחילות בעיות. המים מפסיקים לזרום בברזים, הטלפון מנותן ואין חשמל פתאום. מה קרה?!

אחרי מספר טלפונים מתברר שהשוכרים הקודמים לא שילמו חשבונות באופן סדיר והשאירו חובות מאחוריהם.

איזה תשלומים מותר למשכיר להטיל על השוכר?

ישנם תשלומים שבעל הדירה יכול לדרוש מהשוכר את האחריות על התשלום שלהם, וזאת על פי החוק. חוץ מדמי השכירות המשכיר יכול לדרוש מהדייר בנכס להיות אחראי על תשלומי הארנונה, תשלומים עבור צריכה של שירותים כמו חשבון מים, חשמל, גז וחימום. תשלומים לצורך אחזקה שוטפת כמו תשלומי וועד בית או תשלום לחברת הניהול.

המשכיר אינו רשאי לדרוש מהשוכר לשלם על רכישה או השבחה של מערכות או מתקנים קבועים המשרתים את הדירה המושכרת כמו למשל התקנת מערכת אינטרקום חדשה או כל שיפוץ שעושה וועד הבית בבניין. כמו כן המשכיר אינו רשאי לדרוש מהשוכר תשלום ביטוח עבור ביטוח מבנה של הדירה.

מה קורה כשהשוכר הקודם לא שילם?

אם אתם משכירים דירה, התייחסו לעניין החשבונות בכובד ראש. אל תסתפקו בדרישה שהשוכר ישאיר אצלכם צ'ק ביטחון, שבאמצעותו תעשו שימוש במקרה שלא ישלם את החשבון.

על פי החוק במקרה שבו צרכן של חברת חשמל משכיר דירה, מבקש להעביר את הזכות לקבלת חשמל לשוכר דירה, עליהם לפנות ביחד או לחוד בבקשה להעברת חוזה החשמל על שם השוכר. כל עוד לא נעשתה העברת הצרכנים ולא נרשם חוזה חדש על שמו של שוכר הדירה, ימשיך משכיר הדירה להיות אחראי לתשלומי החשמל השוטפים של הנכס.

ולא רק זה, במידה ויש שוכר חדש בנכס והשוכר הקודם השאיר חובות, רשאית חברת חשמל לאחד את החוב של הדירה המושכרת עם חשבון החשמל של בית מגוריו של המשכיר.

גם בעניין תשלומי ארנונה שלא שולמו, רשאית הרשות המקומית לגבות חוב ארנונה שלא שולם על ידי השוכר מבעל הדירה' וזהו הכלל גם לעניים חשבון הגז והטלפון.

הפיתרון – העברת בעלות על השירותים

הפתרון המוצלח הן למשכירים והן לשוכרים הוא להודיע לכל אחת מספקיות השירותים על חוזה השכירות החדש. באמצעות פעולה פשוטה זו מגינים על עצמם משכירי הנכס מנטילת אחריות על תשלום תקין ושוטף של התשלומים ומעבירים אותה לשוכרים אשר מעתה יצטרכו להתנהל מול הרשות או החברה שמספקת את השירותים. במידה ולאחר שהשוכרים עזבו את הנכס נשארו להם חובות פתוחים, נותני השירותים ינהלו את ההליכים לגביית החוב מולם ולא מול בעלי הנכס.

השוכרים מצד שני, מגינים על עצמם מפני ניתוקים לא צפויים ומפניי יחוס חובות של שוכרים קודמים ותהיה אפשרות לחייב אותם רק על התקופה בה גרו באמת בנכס המושכר.

שכירות של חלק בנכס – לבקש קבלה

במקרה של שכירות של חלק בנכס, האחריות על תשלום החשבונות השוטפים מוטלת על בעלי הנכס והם צריכים לגבות את החלק היחסי של החשבון מהשוכרים. החוק מחייב את המשכירים לתת לשוכרים קבלה המעידה על תשלום חלקם בחשבון והיא צריכה לכלול את סכום התשלום, מועד התשלום, התקופה עליה בוצע התשלום, והחלק של התשלום מהחשבון המלא. לשוכרים כדאי מאד לשמור את הקבלות האלו אשר יהוו עדות במקרה של תביעות תשלום עתידיות.

עונתיות בשכר דירה – מתי כדאי לשכור דירה? בקיץ או בחורף?