חדשות    

הכלכלן הראשי באוצר: בדצמבר נרשם זינוק של 40% ברכישת דירות חדשות

הכלכלן הראשי באוצר מפרסם סקירה שבועית עם התמקדות בנדל"ן: נתונים ראשוניים לחודש ינואר מצביעים על ירידה במספר עסקאות הנדל"ן

על פי סקירת הכלכלן הראשי, בחודש דצמבר נרשמה עלייה נוספת במספר העסקאות, בשיעור של כ-17 אחוזים, לאחר העלייה החדה (37 אחוזים) שנרשמה בחודש נובמבר. בכך הגיע מספר העסקאות לכאחד-עשר אלפי דירות. נתונים ראשוניים לחודש ינואר 2015 מצביעים על ירידה במספר העסקאות.

את הגידול במספר העסקאות הוביל פלח השוק של הדירות החדשות, עם עלייה של כ-40 אחוזים בהשוואה לחודש הקודם, בהמשך לעלייה של 24 אחוזים שנרשמה בנובמבר. שיעורי הגידול החדים ברכישת דירות חדשות בחודשיים האחרונים הביאו את סך העסקאות בדירות חדשות 2 בחודש דצמבר לרמתן הגבוהה ביותר, לפחות מאז 2002.

על פי הכלכלן הראשי, הגידול החד במכירת דירות חדשות בדצמבר הקיף את כל האזורים, למעט ת"א, והוא בולט במיוחד באזור באר-שבע, בו הוכפל מספר העסקאות בחודש דצמבר בהשוואה לחודש הקודם. סה"כ, בחודשיים האחרונים, בהן נרשמה האצה ברכישת דירות חדשות, לאחר רמת מכירות נמוכה מאז הוכרז על תכנית מע"מ אפס, נמכרה כמות דירות השקולה כמעט לרבע מסך הדירות החדשות שנמכרו בשנת 2014. באזורי הפריפריה שיעור זה אף גבוה יותר והוא נע בין 33-27 אחוזים. יש לציין כי בדירות יד שניה עמד שיעור זה בממוצע ארצי על 20 אחוזים בלבד ללא הבדלים מהותיים בין הפריפריה למרכז.

בנוסף כותב הכלכלן הראשי, כי בפילוח בין הסגמנטים השונים של השוק נמצא כי מי שהובילו את הרכישות בחודש דצמבר היו רוכשי דירה ראשונה מרביתם זוגות צעירים, עם גידול של 44 אחוזים, אותו הוביל אזור באר-שבע (גידול של קרוב ל-150 אחוזים). הגידול החד ברכישות הזוגות הצעירים התרכז בפלח השוק של הדירות החדשות (הוכפלו בהשוואה לחודש הקודם), בעוד רכישת דירות יד שניה ע"י סגמנט זה של השוק רשמה עלייה צנועה יותר של 18 אחוזים.

משקל המשקיעים בסך העסקאות בחודש דצמבר ירד בשיעור חד, לשיעור של 21 אחוזים בלבד, השיעור הנמוך ביותר של סגמנט זה של השוק בשנים האחרונות. במונחים כמותיים עמד סך רכישות המשקיעים בדצמבר על 2.3 אלפי דירות, ירידה של 9 אחוזים בהשוואה לחודש הקודם (סגמנט השוק היחידי שרשם ירידה בעסקאות בדצמבר). בפילוח גיאוגרפי נמצא כי את הירידה ברכישות המשקיעים, הן כשיעור מסך העסקאות באזור והן במונחים כמותיים, הוביל אזור באר-שבע (על רקע גידול חד במשקלם של הזוגות הצעירים באזור).