אחזקת דירה    

אדריכל ומעצב פנים – מי בכלל צריך את זה?

מעודכן ל-04/2021

מעצבי פנים, אדריכלים, מהנדסי אדריכלות, סטייליסטים – מה הם עושים, והאם אנחנו צריכים אותם? 

בזמן שיפוץ הבית או קניית דירה כנראה שרובנו נצטרך אנשי מקצוע שיוכלו לעצב את הבית גם בצורה יפה לעין, גם נוחה לשימוש, וגם יחסית חסכנית. רגע, כאן מתחילה הבעיה – אנחנו אומרים לעצמנו, מי צריך אדריכל, מי צריך מעצב פנים? וזה אולי נכון בחלק מהשיפוצים (או בניית הבתים), אבל זה לא נכון במקרים רבים – אלו שמנסים לחסוך בהוצאות של אדריכל, מגלים בסוף שלבד זה מסובך, אפילו בלתי אפשרי (תלוי בשיפוץ), ומה שנראה "זול" עולה בסוף "ביוקר".  גם מעצבי פנים, שהיו בעבר מותרות לבעלי עסק ולמוסדות ציבוריים, הופכים פרקטיים יותר ויותר. אז אל תפסלו מראש. יש לזה עלות, אבל יכול להיות שזה שווה את ההוצאה.

האנשים האמונים על כך שהבית או דירה שלכם יהיו מתאימים לכם, נוחים לכם, יפים בעיניכם,  הם האדריכל ומעצב הפנים וגם הנדסאי אדריכלות.  אז מה ההבדלים ביניהם ומה הם נותנים לנו?

מה ההבדלים

אדריכלים עוברים מסלול לימודים של חמש שנים ולאחר מכן מחויבים בתקופת הסמכה. עם תעודת אדריכל הם יכולים לתכנן בתים פרטיים ואחרי ההסמכה  הם יכולים לתכנן כמעט כל מה שקשור לבתים.  הם יכולים לתכנן את המראה החיצוני של הבניין, להגיש תוכנית בנייה וגם את השלד. מעצבי פנים לעומת זאת לומדים תואר בן שלוש או ארבע שנים והוא כולל הכשרות שונות. התואר מאפשר להם לעצב חללי פנים בלבד אך בלי תכנון בתים. הם למעשה, כמו שזה נשמע, מעצבים של פנים הבית. לעתים יש תעודות המקנות הכשרות ספציפיות ולא תארים. הנדסאי אדריכלות הם כמו אדריכלים בקטן,  הם יכולים לתכנן בתים פרטיים וזהו, כי ההכשרה קצרה יותר.  אך יש גם אדריכלים שעוסקים בעיצוב פנים.

אדריכלי פנים הם הכלאה מוזרה. כי מצד אחד רק לאדריכלים מותר להציג את עצמם ככאלה, מצד שני הם לא ירצו להציג את עצמם כאדריכלי פנים, כי ההכשרה שלהם מאפשרת הרבה יותר.  עדיף, אם כן, מעצב פנים שקורא לעצמו מעצב פנים ולא מתהדר בנוצות לא לו.

ומה אתם צריכים?

מובן שבתכנון של בית חדש צריך אדריכל. אבל אם מדובר בשיפוץ בית קיים או בדירה גמורה, כל בעלי המקצוע הללו יכולים להיות רלוונטיים לנו. יש יתרון לבעלי ההכשרות הארוכות יותר לעומת לומדי תעודה, בעיקר בביטחון שעברו דרך ארוכה. אבל אם קיבלתם מספיק המלצות וראיתם מספיק עבודות שאהבתם, יכול להיות שזה המעצב שאתם צריכים.

אם אתם מעוניינים בתוספת בנייה, למרות שרוב העבודה קשורה לעיצוב פנים רק אדריכל רשאי להגיש תוכניות לעירייה, לכן בחרו באדירכל שעוסק בעיצוב פנים. בעיצוב דירה מקבלן לרוב מעצבי פנים עוסקים בתחום. הם מתכננים איך הדירה תיראה, מה יענה לצורכי דרי הבית ולהרגליהם. כיום גם יש תחום חדש של סטיילינג, שאינו עוסק בכלל בשינוי המבנה אלא בסידור הבית. מעצבי פנים רבים עוסקים גם בזה.

למה צריך מעצב פנים?

למרות שמדובר בתחום חדש, יותר ויותר בוני מבנים ומשפצים דורשים מעצב פנים כדי שייתן חוויה אסתטית לבאים במעונם, שאינה רק סמל סטטוס אלא גם מהווה פתרון פרקטי ופונקציונלי של בעל מקצוע. כך מעצב הפנים יוכל לנצל את חלל הבית באופן מקסימלי ולענות על אתגרים. מעצב פנים גם מכיר את חומרי הגלם ואת הריהוט המתאים לביתכם, ובעבודה נכונה יחסוך לכם כסף בעתיד. אז אם יש באפשרותכם תקציב למעצב פנים, לא כדאי להתקמצן.

יתרונות וחסרונות

יתרונות:

היתרון העיקרי הוא היכולת של המעצב להפוך את  מראה הבית למרשים ביותר ואת התפקוד למקסימלי. מעצב טוב יכול למלא את הרצונות והצרכים שלכם לאלמנטים שמשתקפים בעיצוב הבית ובארגון המרחב שלו לנוחיותכם. זו מיומנות שדורשת  התמחות מקצועית לכל דבר.

מעצבי פנים מתעסקים באינסוף היבטים הקשורים לתפקוד הבית ולמראה שלו. הצעת המחיר של מעצב הפנים כוללת לרוב תוכניות אדריכליות מלאות של המבנה והשינויים שעושים בו, תוכניות ספציפיות בנוגע לחשמל, לתאורה, לנגרות ועוד, בחירת חומרי גלם וגמר לבית, בחירה נכונה של רהיטים או אביזרי נוי.  קשה מאוד לקבל את ההחלטות הנכונות בלי הידע המקצועי. יתרון נוסף הוא הכרה עם אופנות עכשוויות ועדכניות.

חסרונות:

למרות היתרונות הברורים בקרב מי שלמד והוכשר לכך, עלות העיצוב לרוב גבוהה ומסתכמת בחמש ספרות. אם מדובר בחלק מעלות הדירה התשלום לא מהותי, אבל אם מדובר בעלות שיפוץ זה מייקר אותו רבות.

חיסרון נוסף הוא שכיום ניתן למצוא את המידע על עיצוב פנים, כולל הצד הטכני, חינם ברשת, באתרי מדריכים כמו זה.  אומנם הם לא נותנים תמונה מלאה כמו התייעצות עם איש מקצוע, אבל כן נותנים כיוון ואפשר למצוא בהם טיפים לא רעים בכלל.

החיסרון העיקרי הוא שיש בתחום גם הרבה מעצבים ללא הכשרה וללא פיקוח. אלו לעתים יכולים לעשות יותר נזק מתועלת. לכן חשוב מאוד, כאמור, למצוא מעצב עם הכשרה, המלצות, תיק עבודות וכמו כל בעל מקצוע לוודא שאין תלונות עליו.  אלו גם יכולים לחסוך לנו מעצב עם תפיסות אסתטיות שונות משלנו וריבים מיותרים.

מה העלויות

העלויות משתנות כמובן בהתאם להכשרה ולדברים שאתם צריכים לעצב, סטיילינג יעלה כמובן פחות מעיצוב פנים ועיצוב לחדר יעלה פחות מעיצוב לדירה, וזה יעלה פחות מעיצוב דירה חדשה.

סטיילינג

שעת ייעוץ  סטייליניג

מחיר – 200-600 שקל

סטיילינג עבור חלל ציבורי סלון ומטבח

מחיר –  2,000-5,000 שקל

סטיילינג לכל הבית

מחיר – 3,000-7,000 שקל

עיצוב פנים

עיצוב פנים חדר ילדים

מחיר – 2,000-5,000 שקל

עיצוב פנים חדר שינה

מחיר – 2,000-4,000 שקל

עיצוב פנים סלון

מחיר – 2,000-5,000 שקל

עיצוב פנים מטבח

מחיר – 3,000-10,000 שקל

עיצוב פנים הבית (כל הבית)

מחיר – 10,000-30,000 שקל

עיצוב פנים בתי קרקע וילות

מחיר – 10,000-30,000 שקל

עיצוב פנים פנטהאוזים

מחיר – 10,000-30,000 שקל

עיצוב פנים דירות לפני בנייה

מחיר – 10,000-30,000 שקל

ייעוץ עיצוב פנים לפי שעה

מחיר – 200-600 שקל

ליווי מעצב פנים

מחיר – 200-600 שקל

 

עבור בתי עסק, חנויות ומשרדים לרוב העלות היא 10% מעלות הפרויקט.

    אדריכלים

שעת עבודה של אדריכל

מחיר – 120-280 שקל

שעת עבודה של אדריכל מומחה

מחיר – 250-400 שקל

שעת פיקוח עבודה של אדריכל

מחיר – 120-320 שקל

שעת ייעוץ עם אדריכל בזמן התכנון

מחיר – 200-500 שקל

 חוות דעת שנייה של אדריכל

מחיר – 800-1,600 שקל

  הכנת תוכנית אדריכלית

מחיר – 4,000-8,500 שקל

תכנון מבני מגורים

מחיר – 2.5%-3.7% מעלות הפרויקט

תכנון וילות

מחיר – 4.5%-7.8% מעלות הפרויקט

תכנון מבני ציבור

מחיר – 3.5%-4.8% מעלות הפרויקט

תכנון מבני תעשייה

מחיר – 3.2%-4.8% מעלות הפרויקט

הדמיית תכנית אדריכלית

מחיר – 2,000-5,500 שקל

תכנית אדריכלית למדרגות

מחיר – 800-1,200 שקל

תכנית אדריכלית לתקשורת וחשמל

מחיר – 800-1,200 שקל

תכנית אינסטלציה אדריכלית

מחיר – 800-1,200 שקל

תכנית אדריכלית לתאורה ומיזוג אוויר

מחיר – 800-1,200 שקל

תכנית אדריכלית לחלונות ודלתות

מחיר –  2,500-3,000 שקל

שעת עבודה של אדריכל נוף

מחיר – 250-500 שקל

תכנון פרויקט מלא של אדריכל נוף

מחיר – 3.5%-7% מעלות הפרויקט

תכנון פרויקט בבית פרטי של אדריכל נוף

מחיר – 1,000-2,000 שקל

מתן חוות דעת של אדריכל נוף

מחיר – 700-1,500 שקל

הדמייה ושרטוט לבתים

מחיר – 2,500-6,000 שקל

הדמייה ושרטוט לדירות

מחיר –  2,500-6,000 שקל

הדמייה ושרטוט לווילות

מחיר –  2,500-6,000 שקל

הדמייה ושרטוט למשרדים

מחיר – 2,500-6,000 שקל

 

דוגמה להצעת מחיר עיצוב פנים לדירה

עיצוב פנים עבור דירת 5 חדרים

חדר מגורים + חדר שינה צמוד, מטבח וחדר שינה הורים

תאור שירות:
תכניות עבודה:
הפקת תכנית בנייה תוך התייחסות לתכניות אדריכל והבית, סגנון ודרישות אסתטיות, הנמכות למיזוג אוויר או כל צנרת אחרת הדרושה בתקרה
תכנית הריסה, תכנית חשמל, תכנית אינסטלציה, תאורה, תיקרה (כולל שילוב מערכות מיזוג אויר, רמקולים, תאורה וכד'), נישות גבס
פרטי נגרות: תכניות נגרות לביצוע במטבח, ארונות אמבטיה, משטחים, פרזול, תאור ה וכו'. נגרות קבועה: ארונות קיר (בחדר שינה הורים ומרפסת שירות), נגרות נישות עפ"י הצורך.
עיצוב פנים:
התאמה ובחירת צבעים וחומרי חיפוי, תכנון רהיטים ייחודיים
מפגש חוץ של 3 שעות לבחירת חיפוי קיר/ מטבח

                                  סה"כ מחיר: 10,500 שקל

סיכום

אז נכון שעלות האדריכל או המעצב מייקרת את השיפוץ, אבל זו עבודה שיכולה למנוע המון נזקים, כמו שקעים חשמליים במקום לא נוח או צינור במקום לא אסטרטגי, שבסופו של דבר יעלו יותר. אבל צריך לדעת מי איש המקצוע, מה ההכשרה שלו, שהוא לא חאפר, וכן לדעת טוב מה הצרכים שלכם ומי מתאים לכם לעבודה.

 

כמה עולה שיפוץ?

אושר לקריאה שניה ושלישית – קבלני שיפוצים יתנו אחריות על העבודה