חדשות    

אוהד דנוס: "הירידה בהתחלות הבנייה מבשרת על עליית מחירים בעתיד"

התחלות הבנייה בירידה וזה אמור להדאוג. התחלות הבנייה מבטאות את היצע הדירות וכאשר הן בירידה משמע – היצע הדירות למכירה קטן. כאשר ההיצע קטן, ובהינתן שהביקוש קבוע – יש יותר רוכשים על כל דירה נבנית, והמצב הזה הוא מצב שבו המוכרים/ קבלנים מתחזקים והם יכולים להעלות את המחיר. דמיינו שאתם עומדים למכור את הדירה שלכם, ויש לכם 2 מתעניינים, לעומת 10 מתעניינים – צפוי שבמקרה השני, המחיר שייקבע יהיה גבוהה יותר. 

על רקע נתונים חדשים על ירידה בהתחלות הבנייה הגיבו יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, אוהד דנוס, ובכירים נוספים בשוק הדיור ובפריפריה. ריכזנו כאן חלק מהתגובות: 

מנכ"ל הרשות לפיתוח הגליל, שלומי אטיאס: "הנתונים בדבר הירידה בהתחלות הבנייה בפריפריה מדאיגים. הביקוש אמנם אינו גבוה כמו במרכז, אך הוא קיים, וכל ירידה כזו עלולה להוביל בעתיד לעליית מחירים. אילו הייתה יותר תעסוקה בגליל – הביקוש היה גבוה ואני מניח שגם התחלות הבנייה כאן היו בהתאם, ולכן קשה להאשים את הקבלנים. הנתונים מלמדים שמדיניות האוצר אינה נכונה, ושגם עתידם של הסכמי הגג הרבים, שנחתמו כמעט עם כל עיר בגליל – עתידם להיכשל".

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, אוהד דנוס: "מי שלא מפנים שמדינת ישראל לא בונה דירות בעצמה, למרות הצהרות של 'בנינו ועשינו', מקבל את נתוני ההיצע שהתפרסמו היום לפנים. מי שבונה הם הקבלנים והיזמים וכשמדכאים את השוק מדכאים גם אותם. משבר הדיור יובס רק באתרי הבניה ולא בכותרות מפוצצות של האוצר. הנתונים מבשרים על עליית מחירים עתידית, בשל הקטנה משמעותית בהיצע".

בעלי ומנכ"ל יזמית הנדל"ן "לי מרשל", שי ניסים: "כיזם, אני חושב שמאיפה שכולם בורחים, וזו הפריפריה – זו דווקא ההזדמנות הכי טובה. יש אפסייד מאוד גבוה בפריפריה יחסית למחיר שבו אתה קונה את הקרקע. כשכולם באופוריה אני מוכר, וכשכולם בדיכאון, אני קונה, ועכשיו זה דווקא זמן טוב לקנות. ברגע שמדינת ישראל המציאה את מחיר למשתכן היא גרמה לכך שיש עודף היצע בפריפריה וליזמים לא משתלם לקנות קרקע לבנייה שם. המדינה לא תבנה בעצמה, והנתונים לצערי יביאו לכך שהפריפריה לא תתפתח. אני חושב שיש יותר מדי התחלות בנייה בפריפריה כרגע ושהירידה דווקא טובה לשוק. בניגוד לקבלנים רבים, אני גם מאמין שתהיה ירידת מחירים בפריפריה, אם כי לא דרסטית. בעתיד הלא רחוק יהיה משתלם לקנות בפריפריה בגלל שיפור התשתיות ובעיקר הרכבת שתוביל את תושבי הצפון והדרום לאזורי התעסוקה במרכז בתוך שעה, וזאת לצד מחירים נוחים".