תיירות    

אוי, אמסטרדם: המדריך המלא לחיסכון בעיר

אמסטרדם נחשבת למעוז הצעירים של אירופה, אבל היא מהווה יעד מצוין עבור הרכבים אחרים, דוגמת משפחות. יש אנשים רבים שמבקרים באמסטרדם יותר מפעם אחת בחייהם, מה שהופך לאפשרי עקב העובדה שמחירי טיולים וטיסות לאמסטרדם הם בהחלט הגיוניים במונחים אירופאים (יש בעיר עצמה דברים יקרים יותר, כפי שנראה בהמשך). מה שחשוב הוא שאפשר להגדיל את החיסכון אם יודעים מה לעשות ואילו החלטות לקבל. במדריך הבא נציג לכם את כל הדרכים לחסוך בעלות השהות שלכם בעיר שלא מפסיקה לרגע. אז איך מגלים את אמסטרדם בזול?

טיסות

בדרך לאמסטרדם צריך לקחת טיסה, ולראות מהן האופציות להוזלת המחיר שלה. החדשות הטובות בהקשר הזה הן שליעד כה מבוקש יש היצע רחב של טיסות, מה שמאפשר מחירים זולים יחסית ואפשרות למצוא הצעות משתלמות יותר מאחרות. כך למשל טיסות לואו קוסט לפרי ההגדרה שלהן יכולות לחסוך הרבה מאד כספים – חשוב לראות במקרה הזה מהם השירותים הדורשים תשלום נוסף, כי על חלקם אי אפשר לוותר לעיתים (בחירת מושב). אופציה אחרת להוזלת המחיר היא טיסה עם עצירת ביניים ביעד מסוים במזרח התיכון או באירופה. במקרים שונים באמצעות הזמנה מראש של כרטיס הטיסה, אפילו חודשים לפני המועד שלה, ניתן להגיע למחירים נמוכים יחסית. זה נכון בעיקר בטיסות הסדירות.

על איזה טווח מחירים של טיסות לאמסטרדם מדובר? זה תלוי בהרבה פרמטרים הקשורים לטיסה ולחברת התעופה, לתאריך ואפילו לביקוש במטוס הספציפי. מחיר סביר של טיסה הוא כ-400-500 דולר, אבל בהרבה מקרים תוכלו למצוא הצעות זולות יותר ולמרבה הצער גם יקרות יותר. לדעתנו פחות מומלץ להוציא כ-600-700 דולר על טיסה בלבד, כך שאם אתם נתקלים במחירים כאלה יכול להיות שעדיף לכם לחפש תאריך אחר/טיסה אחרת, או לשקול את אפשרות חבילת הנופש.

חבילות נופש באמסטרדם

יש לא מעט חבילות נופש לאמסטרדם, המבוססות על שילוב של טיסה ומלון בעיר. רוב המלונות בדילים האלה יהיו בדרגה של כשניים-שלושה כוכבים, לפחות בדילים בטווח המחירים הנמוך עד בינוני. אם התכנית שלכם היא לבלות באמסטרדם עצמה ולהגיע למלון בעיקר לנוח ולישון, לא בטוח שאתם צריכים מלון בדרגה גבוהה יותר. כלל האצבע בתחום התיירות הוא שהמחיר של המלונות משתנה בהתאם למיקום שלהם. גם בעיר קטנה דוגמת אמסטרדם אפשר לראות את זה, כאשר מלונות הסמוכים לכיכר דאם עשויים למשל להיות יקרים יותר.

דרך יעילה להוזיל את העלויות היא התפשרות מסוימת על המקום שישנים בו, שבאמסטרדם ממש לא חייב להיות בית מלון. פתרונות דוגמת גסטהאוסים או אכסניות נחשבים לזולים יותר ועשויים להתאים לדרישות הדי מינימליות של הצעירים וחלק מהמטיילים האחרים שמגיעים לעיר. בשהות ארוכה יחסית בעיר, או במקרה שמגיעים אליה בקבוצות גדולות, ניתן לשקול השכרה של דירת נופש. העלות היחסית פר אורח עשויה להיות זולה יותר במקרה הזה.

אם אתם מזמינים מלונות באמסטרדם בנפרד,  יהיה לכם מאד לקשה למצוא מלון שמחירו פחות מ-100 אירו ללילה. יש מספר מסוים של מלונות שדורשים כ-100-150 אירו ללילה ומספר גדול יותר של מלונות בטווח שבין 150 ל-200 אירו. מלונות רבים עשויים לעלות יותר מ-200 אירו ללילה. טווח המחירים של חבילות הנופש עצמן הוא רחב לא פחות. במקרים רבים מחיר של טיסה ומלון, עם שהות של מספר ימים באמסטרדם, יהיה בסביבות כ-500-600 דולרים, אבל יש גם דילים זולים יותר וחבילות משתלמות פחות (כ-700-800 דולר ומעלה). מחירי החבילות עשויים לעלות בחודשי הקיץ וגם בסופי שבוע. אם יש מופעים שווים או מסיבות המוניות באמסטרדם, יכול להיות שהמחירים בתאריכים הספציפיים יעלו.

התניידות

אמסטרדם היא כאמור עיר קטנה, מה שיכול להשפיע על אופן ההתניידות שלכם בה. את רוב המקומות העיקריים של אמסטרדם אפשר להקיף ברגל, ואנחנו בהחלט ממליצים לכם לבדוק אם אתם יכולים להגיע רגלית למקום מסוים: זהו לדעתנו חלק מחוויית השהות באמסטרדם, כאשר בהליכה רגלית חוקרים את המבנים היפים, את רשת התעלות המפורסמת כל כך של העיר ועוד. אם אתם רוצים לעשות את זה כמו מקומיים, תוכלו לשכור אופניים למשך מספר שעות. המחיר של ההשכרה יעמוד על כמה אירו בודדים למספר שעות, כאשר על יום שלם עם האופניים אתם עשויים לשלם כ-8-10 אירו. אלו הם מחירים סבירים מאד, ולכן אנחנו ממליצים לכם לשקול מדי פעם התניידות באמצעות אופניים – מה גם שזוהי דרך להתחבר עוד יותר לאורח החיים המקומי.

באמסטרדם יש שירות אוטובוסים, רכבת חשמלית (טראם) ורכבת תחתית. כל אחד מהם יכול להיות אופציה להתניידות בעיר. במהלך השהות שלנו באמסטרדם שמענו על ישראלים שממליצים לא לשלם על ההתניידות בעיר בקווים מסוימים של החשמלית, כי "לא בודקים". מצד שני, שמענו גם על קנסות גבוהים מאד שמוענקים למי שנתפס בקלקלתו, מה שגם שנסיעה ללא תשלום היא עבירה פלילית לכל דבר ועניין. לכן ההמלצה הברורה שלנו אליכם היא כן לשלם – המחירים ממש לא אסטרונומיים.

אטרקציות באמסטרדם וכרטיסי הנחה

אמסטרדם היא עיר שחלק מחוויית הביקור בה היא שיטוט רגלי שלא כרוך בתשלום כמובן, או לחלופין שייט בתעלות העיר (שכרוך בתשלום). יש בה מגוון מסוים של אטרקציות חינמיות (למשל פארק וונדל), אבל רוב האטרקציות המבוקשות כן מצריכות תשלום, אפילו כזה שנחשב לגבוה באופן יחסי: בית אנה פרנק, מוזיאון ואן גוך, הרייקסמוזיאום ועוד. מומלץ לגבי כל אחת מהאטרקציות האם ניתן לקבל הנחות דרך השתייכות לקבוצות מסוימות, גם אם לא תמיד תוכלו למצוא הנחות משמעותיות: במוזיאון אנה פרנק ההנחות ניתנות בעיקר עבור ילדים, כאשר קבוצות הזכאות להנחה או לכניסה חינם לא בהכרח עומדות בקנה אחד עם מאפייני התייר הישראלי: החזקה של Dutch Museum Card לדוגמא או European Youth Card. גם במוזיאון ואן גוך ניתן להוזיל או לבטל את מחיר הכניסה רק באמצעות רכישה מראש בכרטיס מוזיאונים מתאים. אנחנו  ממליצים לכם להגדיר מראש מה בדיוק מעניין אתכם בעיר, כי רוב האטרקציות כרוכות בתשלום.

ניתן להוזיל את עלויות השימוש בתחבורה הציבורית בעיר וגם כניסה לחלק מהאטרקציות באמצעות כרטיסי ההנחה השונים של אמסטרדם. כרטיס I Amsterdam City Card מקנה שימוש חינם בתחבורה הציבורית וכניסה חינם לאטרקציות שונות לפרק זמן של 24, 48 או 72 או 96 שעות: מוזיאון ואן גוך, גן החיות ארטיס, מוזיאון המדע נמו, ביתו של רמברנדט, שייט על התעלות ועוד. המחירים של הכרטיס הזה לא מבוטלים – החל מ-57 אירו לכרטיס היומי ועד ל-87 אירו לכרטיס בן ארבעה ימים – ולכן אנחנו ממליצים לכם לבדוק האם האתרים הנכללים בו אכן צפויים להיות חלק מתכנית הביקור שלכם בעיר.

יש סוגים אחרים של כרטיסי הנחה, אבל ככל הידוע לנו כרטיס I Amsterdam City Card הוא הפופולארי מכולם. הוא גם עשוי להיות המשתלם ביותר עבור חלק מהמטיילים בעיר, אם כי לא לכולם.

אוכל

אמסטרדם לא נחשבת לבירה קולינרית, אבל ניתן למצוא בה מגוון אינסופי של מסעדות. בחלק מהמסעדות האלה התמחור הוא בהחלט הגיוני, עם סכום של כ-10 אירו לאדם לארוחה. מי שבוחר במסעדות נחשבות יותר (יש בעיר מסעדות של שפים מוכרים ואף מסעדות עם כוכבי מישלן) או במסעדות בלב ליבה של העיר – מסעדה על כיכר דאם למשל – עשוי לשלם יותר. מי שרוצה לשבוע בזול יכול לרכוש מדי פעם אוכל בדוכני הרחוב, בין אם של הצ'יפס המקומי המפורסם, דגי הרינג, פנקייקים או כל דבר אחר.

מומלץ לרכוש מדי פעם מוצרי מזון בסופרמרקטים הפזורים בעיר, מה שיכול להתאים לדוגמא אם שוהים במקום שמציע ארוחת בוקר בלבד או לינה בלבד. המחירים ברוב הסופרמרקטים באמסטרדם הם סבירים ביחס למה שאנחנו מכירים וזולים יותר מאשר להסתמך אך ורק על מסעדות ובתי קפה במהלך השהות בעיר.