רכב ותחבורה    

אופניים – כדאי? כמה עולה? איך נרשמים לתלאופן? – כל מה שצריך לדעת

מעודכן ל-03/2018

אופניים באופנה – בשנת 2016 יובאו לישראל כ-180 אלף אופניים חשמליים – פי 10 מאשר ב-2012. אבל האופניים הרגילים עדיין שולטים – קרוב ל-400 אלף יובאו ב-2016 –  כמעט הכול על אופניים בישראל.

בשנת 2019 ימלאו 200 שנה להולדת האופניים; מסתבר שבשנת 1819 נרשמו האופניים לראשונה כפטנט. האופניים הראשונים היו שונים מאוד מאלה שאנו מכירים – לא היו פדלים ולא גלגל ארכובה ושרשרת; היו שני גלגלים שחוברו זה לזה באמצעות מסגרת עץ, וכיסא על המסגרת עליו היה יושב הרוכב ודוחף ברגליו את הקרקע ומתקדם ( אגב, למען הסדר הטוב, האקדמיה ללשון העברית קבעה שאופניים הם זכר, כמו מכנסיים ומשקפיים)

מאז ועד היום חלו שינויים רבים במראה האופניים (היה שלב לפני 100 שנים שבהם הגלגל האחורי היה גדול בהרבה מהקדמי) עד לצורתם היום – קלים הרבה יותר, מונעות על ידי דיווש פדלים, נוספו להם בלמים, ואחר גם גיר הילוכים ובעשרים השנה האחרונות גם מנוע חשמלי – היו אופניים חשמליים גם הרבה שנים קודם, אך רק ב-20 השנה האחרונות הם מיוצרים בייצור המוני – מדריך אופניים חשמליים – כל מה שצריך לדעת!

הרכיבה על אופניים בישראל

הרכיבה על אופניים בארצנו תופסת תאוצה גם כרכיבה עירונית וגם כרכיבה ספורטיבית. על פי נתוני פורום יבואני האופניים בישראל' באיגוד לשכות המסחר, בשנת 2012 יובאו לישראל כ- 352 אלף זוגות אופניים וב-2016 המספר גדל למעל 500 אלף. האופניים היקרים ביותר בישראל מוצעים כ-60 אלף שקל (לא חשמליים).

במדריך שלנו על אופניים איננו מתיימרים להיות מומחים לכלי רכב זה, בטח לא בכול הקשור לאופן הרכיבה עצמה, תחרויות ובכול הקשור לטיפול שוטף וקנייה נבונה (לגבי האחרון – קנייה נבונה של אופניים דומה לקנייה נבונה של רכב; כלומר – מה מטרת השימוש, כמה חשוב לכם המותג וכמה כסף יש לכם). המדריך נועד לתת מבט מקיף על כלי הרכב הפשוט, החסכוני, שאינו דורש מקום חניה, אבל בהחלט דורש כושר גופני (אם לא מדובר בחשמליים). אנחנו גם לא נתייחס לאופני ילדים, אלא לאלה המשמשים את המבוגרים לנסיעות בעיר, לטיולים ולתחרויות ספורט.

סוגי אופניים עיקריים

אופני כביש – אופניים לנסיעה מהירה על כביש סלול. השימוש בהם הוא בעיקר במרוצי אופניים כמו הטור דה פרנס ועוד מרוצים גדולים אחרים. אופני הכביש הם נטולי בולמי זעזועים, שכן פעולת הבולמים מאטה את האופניים ומעלה את משקלם, מה שמקשה בעליות. יש להם מבנה מינימליסטי הכולל רק את הנדרש לשם תפעול יעיל שלהם. חברות האופניים המובילות כגון Trek, Specialized וPinarello מייצרות את שלדות האופניים מחומרים מתוחכמים (סקנדיום, סיבי פחמן, סגסוגות אלומיניום קלות, סגסוגות פלדה-אלומיניום-כרום (כרומולי), טיטניום, מגנזיום. המשקל המרבי שלהם מגיע עד 6.8 ק"ג. עוד מאפיין לאופני הכביש – כידון מעוקל (הידיות עם הבלמים נמצאות מתחת למוט המאוזן של הכידון). הישיבה – מושב (אוכף) צר וקל, הרוכב רכון לכיוון הכידון. הצמיגים צרים (18-42 מ"מ) וחלקים למניעת חיכוך עם הכביש. הילוכים – תלוי בכם ותלוי בדגם. אפשר גם 30 הילוכים (מי צריך כול כך הרבה?) ויש גם בלי הילוכים בכלל. אבל אם אתם משקיעים באופני כביש, רצוי שמערכת ההילוכים תהיה כזו שההילוכים בה מוחלפים בקלות ומערכת עמידה לשנים (כלומר, חשוב להשקיע בזה).

אופני הרים  – אופניים שנועדו לרכיבה בדרכים לא סלולות (אופני שטח) וגם הם משתתפים בתחרויות ומרוצים בדרכים לא סלולות. בניגוד לאופני כביש, אחד המרכיבים החשובים באופני ההרים הוא בולמי זעזועים (מתלים), שנועדו לספוג את ה"קפיצות" בדרכים הלא סלולות. הכידון ישר, בניגוד לאופני כביש, כאמור. המושב – צר בדרך כלל, אבל מרופד. הישיבה –הרוכב רכון לכיוון הכידון. הצמיגים רחבים יחסית ומחורצים. הילוכים – תלוי בדגם ותלוי בכם.

אופני עיר (סיטי בייק) – למי מיועדים אופני העיר? לכל מי שמתנייד בעיר לפחות פעמיים-שלוש בשבוע, ולא מעוניין בתחרויות ובמסעות אופניים למרחקים ארוכים שני אלמנטים בולטים בעיקר באופניים עירוניות – הכיסא יחסית נמוך והכידון גבוה. באופני עיר רוכבים בישיבה זקופה שנועדה גם לנוחות הרכיבה בעיקר וגם לשדה ראייה רחב, החשוב מאוד בנסיעה ברחובות הצפופים. מושב הרוכב (והוא המומלץ) הוא רחב יחסית ורך יותר מאלה של אופני הספורט. כדאי להשקיע במושב נוח (יש מושבים טובים ב-150 שקלים) ולא להגיע למצב שקנינו אופניים וניתן לראות אותם במחסן או במרפסת מעלים חלודה. הגלגלים באופני העיר גדולים, הצמיגים יכולים להיות רחבים או דקים אך חלקים או חלקים למחצה. מספר ההילוכים – תלוי בדגם ותלוי בהעדפה שלכם.

.

ומה עם המחירים?

על פי אתר השוואת המחירים "זאפ", האופניים היקרים ביותר המוצעים כיום בארץ הם אופני הרים מסוג Merida Ninety Six Team שמחירם –  – 30,790 שקל! במקום השני אופני כביש מסוג Merida Scultura Team Disc שעולים 29 אלף שקל! הזולים ביותר – אופני הרים Vision Impulse 26. מחירם 490 שקל בלבד. מה שמשפיע על המחיר הוא איכות המרכיבים, אביזרים נלווים וכמובן המותג.

תל-אופן

המחסור בחניה בעיר תל אביב, שגורם לרבים לוותר על רכב פרטי, הביא את עירית תל אביב להעתיק מודל של שירות אופניים לציבור, כמו שנהוג כבר עשרות שנים במדינות אחרות, בעיקר הולנד ומדינות סקנדינביה. השירות הושק ב- ב-28 באפריל 2011 וסיפק אז  מעל 250 אופניים ב-35 תחנות עגינה; כיום מציע השירות למעלה מ-2,000 זוגות אופניים בלמעלה מ-200 תחנות עגינה. בשנת 2015 השירות הורחב לתחומי העיר גבעתיים, בשנת 2016 הורחב לתחומי רמת גן, ובשנת 2017 גם לבת-ים.

איך זה עובד וכמה זה עולה?

השירות מיועד לגילאי 15 ומעלה. האופניים הם חדשים וחדישים יחסית, בעלי 3 הילוכים, בגודל אחיד, מותאמים לנשים ולגברים כאחד. בתל אביב צבעם ירוק. לאופניים מושב הניתן להתאמה וכוונון והם מצוידים בפנסי לד חכמים, מחזירי אור, מגיני בוץ ומנשא אחורי לחפצים.

אפשר לקנות מנוי שנתי, שבועי, תלת יומי ויומי.

על פי אתר "תל אופן" עלות גישה תלת יומית –  48 שקל

     גישה יומית- יום חול   –    17 שקל

     גישה יומית – שבתות וחגים  –    23 שקל

     גישה שבועית  –   70 שקל

     גישה שנתית –    280 שקל

     גישה שנתית למחזיקי כרטיס תושב תל אביב- יפו – 240 שקל.

כרטיס גישה יומי או שבועי ניתן לרכוש באתר של תל אופן, או באמצעות כרטיס אשראי בכל אחד מהמסופים בתחנות ברחבי העיר. עם התשלום תקבלו כרטיס עליו בר-קוד, באמצעותו תוכלו לשכור אופניים מאחת מתחנות העגינה, לשחרר את האופניים מנעילה עצמית גם במהלך הדרך, או לשכור שוב אופניים במהלך תקופת ההשכרה שבחרתם.

בנוסף לכרטיס הגישה תצטרכו לשלם גם דמי שימוש לפי זמן השימוש באופניים:

עד 30 דקות  –      0 שקל – חינם!

עד 60 דקות  –   6 שקל

עד 90 דקות   (1.5 שעות)   –      12 שקל

עד 150 דקות (2.5 שעות)  –     32 שקל

עד 210 דקות (3.5 שעות)  –    72 שקל

עד 270 דקות (4.5 שעות)  –   152 שקל

כל שעה נוספת עד תום 24 השעות הראשונות  –   100 שקל

כאן תוכלו לקבל מידע על אוטותל- שירות של עיריית תל אביב שמזכיר את תלאופן – אתם יכולים לקחת רכב בכל נקודה שתרצו (יש תחנות ברחבי העיר) ותחזירו בנקודה אחרת (תחנה אחרת) – הנה מדריך אוטותל

אופניים חשמליים

האופניים החשמליים הם קטגוריה נפרדת – הם בטח לא נועדו למי שרוצה שהאופניים ישפרו את הכושר הגופני שלו.  לאופניים חשמליים נוסף מנוע חשמלי שמאפשר לנסוע בהם ללא דיווש, אבל במהירות מוגבלת של עד 25 קמ"ש.

כיום נדמה, שאין רגע שאנחנו הולכים ברחוב או נוסעים במכונית, שלא חולף לידינו רוכב על אופניים חשמליים. על פי נתוני פורום יבואני האופניים באיגוד לשכות המסחר, יובאו לישראל בשנת 2012 כ- 16,149 זוגות אופניים חשמליים; בשנת 2016 יובאו קרוב ל-200 אלף (!) אופניים חשמליים – גידול של יותר מפי 10 בשלוש שנים. לשם השוואה – ב-2016 יובאו קרוב ל-400 אלף כלי רכב  חדשים לישראל.

בשל ריבוי התאונות באופניים חשמליים המסכנים בעיקר את הולכי הרגל אך גם את הרוכבים שלהם, פרסמה המדינה תקנות לפני שנה לגבי הרכיבה על אופניים אלה, והרי הן לפניכם:

באופניים החשמליים יותקנו אביזרי בטיחות הכוללים צופר או פעמון, פנס קדמי ואחורי ומחזיר אור. התקנות מאפשרות לרכוב על אופניים שהמנוע החשמלי המותקן בהם מופעל באמצעות דוושת אופניים ומותקנת בהם מצערת הפועלת עד ששה קמ"ש.

על האופניים לשאת סימון רשמי של המילים "אופניים עם מנוע עזר" שימוקם במקום מרכזי וגלוי לעין על גבי שלדת הכלי. בסימון המיוחד יצוין שם הדגם, היצרן וכתובתו, ארץ יצור ושם היבואן וכתובתו, הספק מנוע 250 ואט ומהירות מרבית של 25 קמ"ש.

יש איסור שימוש מתחת לגיל 16 (עד כניסת התקנה החדשה הגיל המינימלי היה 14).

בנוסף, החוק קובע כי על רוכב אופניים חשמליים לחבוש קסדה בנסיעה בדרך שאינה עירונית, ורוכב קטין חייב בקסדה גם בדרך עירונית וכן ברכיבה ספורטיבית או תחרותית.

מחירים

הקריטריונים המשפיעים על המחיר הם: עוצמת סוללה, משקל האופניים, מרחק נסיעה עד לריקון הסוללה או מספר שעות, כושר העמסה, קוטר הגלגלים, אביזרים וכמובן המותג.

מחירי אופניים חשמליים (על פי אתר זאפ) נעים בין 2,100 שקל לזולים ביותר ועד 25,190 שקל לאופניים מסוג ENTURION NUMINIS E BIKE. המחיר הממוצע לאופניים חשמליים באיכות גבוהה הוא 4,000-,5,000 שקל.

כמה עולה לתקן אופניים?

b144 (בזק) בדקו בקרב בעלי המקצוע בתחום מכירה ותיקון אופניים, ולפי הבדיקה נמצאו טווחי המחירים הממוצעים לשירותים השונים לאופניים:

החלפת פנימית – שקל45 – שקל35

החלפת פנימית – כולל חומר נגד תקרים שקל70 – שקל50

צמיג 26 אינץ – שקל200 – שקל150

צמיג 26 אינץ – עם חישוק כפול שקל300 – שקל200

כבל בלם – עם מוליך שקל50 – שקל30

כבל הילוכים – עם מוליך שקל50 – שקל35

שרשרת הילוכים – 6 הילוכים שקל100 – שקל65

תיקון תקר – לאופניים חשמליות שקל80 – שקל60

תיקון תקר – שקל60 – שקל40

החלפת רפידות בלמים – שקל55 – שקל45

החלפת פדלים – שקל70 – שקל50

החלפת רגלית – שקל70 – שקל50

אביזרים נלווים לאופניים

אנחנו לא מתכוונים להמליץ לכם על ביגוד מתאים או משקפי שמש לרכיבה על אופניים, למרות שגם אלה הפכו לטרנד הולך וצומח בקרב רוכבי האופניים למטרות ספורט, או שרוצים להיראות ככאלה.

יש כמה דברים בסיסיים שאתם צריכים שיהיו לכם: 1. קסדה (חובה בישראל). 2. מנעול (רצוי למי שמחנה ברחוב). 3. תאורה קדמית ואחורית (למי שרוכבים גם בשעות החשכה). 4. משאבת אוויר ידנית. מדובר באביזרים שעלותם עשרות שקלים בדרך כלל, ובמקרים מיוחדים מחירם עובר את ה-100 שקלים.

דיווש נעים, בריא ובטוח לכולכם.

תחבורה בתל אביב – כל מה שצריך לדעת


https://www.hon.co.il/%D7%90%D7%95%D7%98%D7%95%D7%AA%D7%9C-%D7%9B%D7%9C-%D7%9E%D7%94-%D7%A9%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9A-%D7%9C%D7%93%D7%A2%D7%AA/