מדריכי השקעות    

אופציות ל-18 חודשים על מדד ת"א 35 – יתרונות וחסרונות

קרדיט: shutterstock

 

מעודכן ל-03/2018

 הבורסה משיקה לראשונה סדרות נגזרים "ארוכות" על מדד ת"א-35.  בבורסה צופים כי המהלך ייתן מענה לצורך הקיים בשוק – כיום האופציות הן לטווח קצר בלבד של כמה חודשים.

הנהלת הבורסה מסרה כי בעקבות שיחות שהתקיימו עם חברי בורסה ופעילי השוק,  הם מאמינים כי השקה של נגזרים "ארוכים" תתרום לשכלול המסחר ותיתן מענה לצורך אמיתי הקיים בקרב פעילי השוק השונים. הנגזרים ה"ארוכים" על מדד ת"א-35 יהיו ל-15 חודשים. בחודשים מרץ, יוני, ספטמבר ודצמבר תפתחנה סדרות חדשות של אופציות וחוזים עתידיים ל-15 חודשים. ביתר החודשים, כנהוג היום, תפתחנה סדרות נגזרים ל-3 חודשים ולפיכך, בכל נקודת זמן ייסחרו 7 סדרות חודשיות – 3 סדרות לכל אחד מ-3 החודשים הקרובים ועוד 4 סדרות ל-6, 9, 12 ו-15 חודשים. זאת, בנוסף לאופציות השבועיות שתמשכנה להיפתח כנהוג היום. פתיחה של סדרות נגזרים ל-15 חודשים תאפשר, בכל נקודת זמן, לסחור בנגזרים שהתקופה שלהם לפקיעה הנה לפחות שנה וניתן יהיה לגלגל פוזיציות, גם לתקופות של שנה.

אופציות כל מה שצריך לדעת 

 בבורסה מזהים מספר גורמים שעשויים לסחור בנגזרים ארוכים. ראשית, תיתכן הסטה של פעילות שמתבצעת כיום בשוק ה- OTC, לבורסה. בנוסף, קיים צפי ל"גידור רגולטורי" של תיק הנוסטרו של חברות הביטוח, במסגרת יישום תקנות סולבנסי II. כמו כן השקת האופציות החדשות יכולה לעודד כניסה של שחקנים חדשים שמעדיפים לפעול בנגזרים "ארוכים" יותר מאלה הקיימים היום. השקת האופציות ה"ארוכות" דורשת היערכות טכנית ויישום הדרגתי. על כן יושקו תחילה החוזים העתידיים ה"ארוכים" ומועדי ההשקה של האופציות ה"ארוכות" יידחו למועד מאוחר יותר.

השקת החוזים העתידיים: באופן חד פעמי, ב-25 בינואר 2018, תוצאנה סדרות חדשות של חוזים עתידיים על מדד ת"א-35 לתקופות קצרות מ-15 חודשים. הסדרות החדשות, תפקענה ביוני 2018, ספטמבר 2018 דצמבר 2018 ומרץ 2019. סדרה של חוזים עתידיים על מדד ת"א-35 ל-3 חודשים, תיפתח, כרגיל, באותו מועד.

השקת האופציות: באופן חד פעמי, ב-6 בספטמבר 2018, תוצאנה סדרות אופציות על מדד ת"א-35 לתקופות קצרות מ-15 חודשים, שתפקענה בדצמבר 2018, מרץ 2019, יוני 2019 וספטמבר 2019.

ולמה זה עשוי לעניין? ראשית יש משקיעים שרוצים חשיפה לטווח ארול. להשקיע באופציה על מדד המעו"ף לטווח של חודשיים זה הימור, או שזו אסטרטגיה (כחלק מפוזיציה מגודרת או שלא מגודרת). אבל השקעה במדדים לטווח ארוך התאפשרה עד עכשיו רק דרך תעודות סל וקרנות מחקות. האפשרות להשקיע עכשיו גם דרך אופציות ארוכות, עשויה להיות נוחה מאוד לחלק מהמשקיעים – יש בזה גם יתרונות, במקום להשקיע סכום גדול במדד (דרך תעודות סל או קרנות מחקות) ניתן להשקיע סכום קטן יותר באופציותל הארוכות (אך כמובן שגם בסיכון גדול יותר), ועדיין – ההפסד בהשקעה באופציות מוגב. במילים אחרות – באופציות משקיעים פחות מאשר בנכס הבסיס (דרך תעודת סל לדוגמה) ובהתאמה ההפסד מוגבל יותר. מנגד, הסיכוי לרווח עשוי להיות זהה (בגלל המינוף של האופציה).

מנגד, על האופציה יש פרמיה – לא משלמים את מחיר השוק, אלא פרמיה על מחיר השוק, הפרמיה הזו מבטאת את המינוף – האפשרות לרכוש נכס שיספק תשואה גבוה בסכום קטן מנכס הבסיס, וכן לאופציה יש ערך שתלוי בתקופת המימוש שלה. ככל שתקופת המימוש גדולה יותר כך האופציה שווה יותר, פשוט כי יש יותר זמן להתממשות הסיכוי, ולכן חשוב לבדוק את הפרמיה – כל משקיע והחלטתו, אך ככל שהפרמיה גדולה יותר כך הכדאיות כמובן יורדת.

כך או אחרת, מדובר במכשיר מעניין שיתווסף על האופציות הרגילות.

 

אופציות כל מה שצריך לדעת