חדשות    

אזור התעשייה של פלורנטין – ממלאכה למגורים

שלל פרויקטים בשכונה מאיימים על האופי העסקי של השכונה ומשנים את ייעודה

אזור התעשייה של פלורנטין עומד להימחק.  אפשר לראות בשכונה כרזות  על הקמתו של פרויקט בנייה נוסף למגורים. זה מצטרף להצפת פרויקטים, שכנראה יחליפו את העסקים שפועלים בו עשרות שנים.

כיום עסקים באזור – מסגריות, מרפדיות ועסקים דומים – נמצאים במשא ומתן מתקדם מול חברת הבנייה פרשקובסקי, המקדמת פרויקט בנייה למגורים בשטח.. לעסקים אומנם סנטימנטים למקום אך אומרים שעבור פיצוי הולם ייאותו בשמחה להתפנות.

במעלה רחוב הרבי מבכרך לדוגמה  כבר נבנים שני פרויקטים. "Ice Tel Aviv" של וויבוקס השקעות שכולל 120 דירות, ו"הבית ברחוב הרבי מבכרך" של קבוצת רובין, הכולל 37 דירות נוספות. העסקאות שנחתמו מלמדות על רמת מחיר של 42 עד 46 אלף שקל למ"ר. דירות 3 חדרים גדולות של 84 מ"ר נמכרות במחיר של כ־3.5 מיליון שקל, ודירות 4 חדרים של 110 מ"ר נמכרות ב־4.8 עד 5 מיליון שקל. המחירים נמוכים אמנם ביחס למרכז תל אביב, אך גדולים ביחס למה שהיה מקובל באזור עד כה.

מבואות יפו – ממלאכה למגורים

התחומים שבהם עיקר הבנייה: הרחובות אילת בצפון, שוקן במזרח, בן צבי בדרום, ורחוב התקומה ואצטדיון בלומפילד במערב. צירי הרוחב הראשיים הם סלמה וקיבוץ גלויות, וצירי האורך – הרחובות הרצל ושלבים. תוכנית הבנייה באזור נקראת מבואות יפו". רוב האזור עובר התחדשות עירונית מתעשייה ומלאכה למגורים.

בציר סלמה וצפונה, רמת המחיר נעה בין 38 ל־44 אלף שקל למ"ר, בקיבוץ גלויות 32-34 אלף שקל למ"ר, ועל ציר בן צבי רמות המחיר משקפות שווי של 28-30 אלף שקל למ"ר. יש בענף מי שמתאר את האזור כבוננזה החדשה של תל אביב ומעבר של העיר כולה דרומה.

כוחות השוק נגד מהנדסי העיר

מהנדסי העיר דווקא רוצים לשמור  על אופיו הייחודי של האזור. רוצים לשמר את מבני התעשייה הישנים, ואת השימושים שהם יכולים להכיל בתוכם: מלאכה מסורתית, מלאכה עתידנית, אמנות. כך שלמעשה העסקים יישענו זה על זה – חנויות הרהיטים של רחוב הרצל נשענות על הנגריות, המרפדיות והמסגריות שברחובות הצדדיים של האזור וכן הלאה. עוד אומרים  המתכננים כי הם רוצים לנסות לשפץ את מה שעדיין יש לו חיים. המלאכה והתעשייה נדחקות אל מחוץ לעיר, ואנחנו רוצים לאפשר להן להישאר במרחב מבואות יפו ובעיר בכלל.

אבל  כוחות השוק לא עם המהנדסים. שוויה של קרקע למגורים עולה בהרבה על שווי קרקע למלאכה, ואם תהיה גמישות לגבי השימושים בקרקע – יעדיפו בעלי המוסכים והמסגריות למכור את השטח שבידיהם ליזמי בנייה למגורים. אם כי אפשר למתן את המגמה באמצעים תכנוניים, שיחייבו לייעד שיעור מסוים מהשטח הבנוי למלאכה. תכנון ברוח זו מקודם כיום במינהל ההנדסה של עיריית תל אביב, במסגרתה של תוכנית "מבואות יפו", אף שהתכנון מצוי בשלבים התחלתיים.

עוד נציין כי כיום מאופיינים הרחובות סלמה, קיבוץ גלויות, שלבים וגם הרצל בחלקיו הדרומיים, בתנועת כלי רכב סואנת – לצד מדרכות צרות, מוזנחות ת ותמהיל עסקים שכולל בעיקר בתי מלאכה, פיצוציות וחנויות רהיטים. המשמעות סביבה עירונית שאינה ידידותית עבור הולכי רגל, ובהם למשפחות עם ילדים.

בבעיה זו מתכננים בעירייה לטפל באמצעות תכנון מחודש של דפנות השכונות הגובלות ברחובות הללו, שבחלקן – כמו בפלורנטין או בשפירא – דווקא חוות צמיחה אך הצמיחה הזו נותרת בתוך גבולות השכונות, ואינה מקרינה על הצירים הראשיים הכעורים המקיפים אותן.

תמהיל מגוון יותר גם למשפחות

בעוד שהבנייה בפלורנטין בעשור האחרון כללה בעיקר דירות קטנות של 35 עד 50 מ"ר, בפרויקטים החדשים הנבנים כעת התמהיל מגוון יותר. שיעורן של הדירות הקטנות המיועדות לצעירים ולרווקים אמנם עדיין גבוה, אך ברוב הפרויקטים החדשים, כ־40% עד 50% מהדירות הן בנות 4 חדרים ומעלה – מה שמראה כי היזמים מצפים גם לביקוש מצד משפחות עם ילדים.

", האזור מיועד גם למשפחות, אומר יזם "יכולנו לבנות דירות קטנות יותר, אבל דאגנו להיצע של דירות גדולות עבורן. התוכניות שמקודמות כוללות הרבה שטחים ציבוריים, מתנ"סים, פארקים ובתי ספר. המראה של האזור כיום מטעה: בשנים הקרובות יעבור דרום תל אביב מהפכה – מאזור שמתמקד במלאכה לאזור מגורים והרבה בנייה חדשה".

 

תדהר – פלורנטין וילג תל אביב

4 חברות נדל"ן רוכשות קרקע חקלאית בהוד השרון ב-198 מיליון שקל; האם פרוייקט ענק בדרך?