חדשות    

איגוד לשכות המסחר: "על משרד הפנים לחשוף לאילו רשויות מקומיות אושרה העלאת ארנונה ב-2015"

מס הארנונה על כלל הציבור יעלה החל ממחר בכ-165 מיליון ₪ לשיא של 21.8 מיליארד ₪, ובנוסף למעלה מ-120 רשויות מקומיות הגישו בקשות חריגות לשינויים במס הארנונה, בהיקף כולל של למעלה מ-180 מיליון ₪ נוספים

טרם יבש הדיו מפרסום דו"ח מבקר המדינה החריף על התנהלות הרשויות ומשרדי הממשלה השונים בכל הנוגע למס הארנונה ועל כך שהעלאות המס נעשות בחוסר שקיפות, מתברר כי ההתנהלות השערורייתית ממשיכה.

רוצים לדעת כמה ארנונה תשלמו בשנת 2015?? תמשיכו לרצות…. מחר (חמישי), עם תחילת השנה האזרחית, תעלה הארנונה שמשלם כלל הציבור בכ- 165 מיליון ₪, לשיא של כ-21.8 מיליארד ₪. אולם משרד הפנים עדיין אינו חושף למי מלמעלה מ-120 רשויות מקומיות שהגישו בקשות חריגות לשינויים במס הארנונה הוא אישר לעשות זאת. מדובר בבקשות להעלות את מס הארנונה מעבר להעלאה הכלל ארצית (של ה-0.75%), בהיקף כולל של למעלה מ-180 מיליון ₪ נוספים. זאת למרות שההחלטה למי מהרשויות מאושרת הבקשה החריגה הייתה אמורה להתקבל, על פי החוק, כבר בתאריך 15.12.14. לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר "זוהי מתנת הרשויות המקומיות לכל תושבי המדינה ולעסקים הבונים את הכלכלה."

בתגובה לבקשה פורמאלית שהגיש איגוד לשכות המסחר לחשוף את המידע בהתאם לחוק חופש המידע, לקבל את המידע המלא, המקיף והשלם למי אושרו ההעלאות כתבה מיכל גולדשטיין, מנהלת אגף בכירה למינהל מוניציפאלי והממונה על חופש המידע במשרד הפנים כי "המענה לפניה זו דורש טיפול ממושך הכולל פניה לגורמים שבקשת המידע נוגעת אליהם…..". גולדשטיין כתבה ליועץ המשפטי של איגוד לשכות המסחר, עו"ד שלומי לויה, כי בהתאם לסמכותה, ולמרות שעל פי חוק חופש המידע המשרד היה אמור להעביר את המידע עד 26 בדצמבר (30 יום ממועד הגשת הבקשה הפורמאלית של האיגוד) "אני מאריכה את המועד למתן תשובה ב-30 ימים נוספים….".

לדברי לין, "מדובר בלא פחות משערורייה שמשרד ממשלתי אינו יכול להמציא תוך 30 יום, למי הוא אישר לגבות עשרות מיליוני שקלים מהציבור, כשכל הבקשות לאישורים חריגים מנותבים דרכו ומאושרים על ידו: "דווקא בימים בהם הדיון הציבורי נסוב על יוקר המחיה ויוקר הדיור, הפקידות במשרד הפנים פועלת, ללא כל שקיפות וללא כל ביקורת ציבורית. מדובר בעליה של עשרות ומאות מיליוני ₪.

לדבריו, "כנסת ישראל נכשלה כישלון חרוץ בהגנה על הציבור והעסקים. בעוד חברי הכנסת מדברים על יוקר המחיה ויוקר הדיור, ולמרות יודעם או חובתם לדעת את אשר קורה בפועל, הם לא טיפלו בפרצה החמורה במערכת המס של עושק מס הארנונה, בגלל אינטרסים כאלו ואחרים, למרות שניתן לטפל בה במהירות ובפשטות."

לין קורא לראשי המפלגות בכנסת היוצאת להתאחד סביב שערוריית עושק מס הארנונה ולשנות את חוק הארנונה עוד במהלך הכנסת הנוכחית. לין פנה לראשי המפלגות המתמודדים בבחירות בדרישה לדעת מהי עמדתם בנושא מס הארנונה, המהווה פרצה חמורה במערכת המס, והאם יהיו מוכנים לפעול ולתמוך בהצעת חוק שיזם האיגוד, שנועדה לחוקק חוק ארנונה חדש, אשר שם סוף לנטל הבלתי נסבל המוטל על הציבור. זהו מבחנם המיידי והקונקרטי במאבק לבלימת יוקר הדיור ויוקר המחייה."

לא פחות חמור מכך, על פי החוק, מדי שנה מתעדכן מס הארנונה על פי נוסחה המורכבת מחיבור של 50% השינוי במדד המחירים לצרכן ו-50% השינוי במדד שכר במגזר הציבורי. כך, בפועל שכר העתק של עשרות אלפי ₪, שמקבלים רבים במגזר הציבורי גורם לכך שכל הציבור ישלם יותר מס ארנונה.

שינוי שנעשה בחוק אמור היה להביא לכך שבשנת 2015 הנוסחה הייתה אמורה להביא להורדת מס הארנונה, אולם בשל לחץ שהפעילו הרשויות המקומיות בכנסת, הוחלט כי בשנת 2015 יעלה מס הארנונה ב-0.75% ללא קשר לנוסחת העדכון. מדובר בתוספת כוללת של כ- 165 מיליון ₪ מס. בסה"כ ישלם כלל הציבור והעסקים ארנונה של 21.8 מיליארד ש"ח בשנת 2015 בגין ההעלאה הכלל ארצית.

לדברי לין, "מדובר בזלזול בוטה בכספי הציבור. זלזול המתבטא גם באופן השערורייתי בו השכר הפרוע במגזר הציבורי הינו הגורם המרכזי לעליית מס הארנונה מדי שנה. כשעולה השכר במגזר הציבורי כל תושבי המדינה משלמים מס גבוה יותר בגלל הוראת חוק אווילית.