מדריכי השקעות    

איזו השקעה עדיפה – במניה של חברה גדולה או במניה קטנה? ומה היתרון במנהל השקעות שמכיר את הקטנות?

קרדיט: pixabay

מעודכן ל-02/2019

איך מחליטים באיזו חברה להשקיע? רוב המשקיעים מודעים לחשיבות של גיוון תיק השקעות. בתיק השקעות בריא קיים איזון בין הסיכון לסיכוי –  איזון בין השקעות במניות, אג"חים ומזומנים. כשאנו באים להחליט באילו מניות כדאי לנו השקיע, נפרשות בפנינו אינספור אפשרויות וחברות בעלות מאפיינים שונים, יתרונות וחסרונות.

אחד המאפיינים החשובים שבוחנים כשבאים להשקיע במניות של חברה הוא הגודל שלה. או יותר נכון, שווי השוק שלה. נהוג לחלק את הגודל של החברות לשני סוגים. חברות גדולות (BIG CAP), חברות בינוניות (MID CAP) וחברות קטנות (SMALL CAP).

יתרונות בהשקעה במניות קטנות

נכון שחברות גדולות הן יציבות וההשקעה בן היא פחות מסוכנת, אך אנליזה טובה של חברה קטנה או בינונית יכול להציף ערך משמעותי עבור המשקיעים בהן. אז אני מניח שאתם לא עושים את זה לבד – אנחנו משקיעים את הכספים שלנו דרך מנהלי השקעות במסגרת קרנות נאמנות, קרנות השתלמות, קופות גמל וחיסכון פנסיוני. אבל חשוב  להבין מי עומד מאחורי הכספים שלנו, והאם הוא יודע לתת ערך מוסף גם במניות הקטנות. 

ולמה זה חשוב? כי כולם משקיעים בבנק הפועלים, בנק לאומי, עזריאלי וגדולות נוספות. הערך המוסף של גוף ההשקעות הוא ביכולת שלו לאתר חברות קטנות ובינוניות ו"לגדול" יחד איתם.  במניות גדולות, מכיוון שכולם יודעים ומכירים ומנתחים, אין אפסייד גדול, ודווקא במניות קטנות שמתגלות על ידי בית ההשקעות, לפני גופים אחרים יש אפסייד.

אז יש כאלו שאומרים – מה זה חשוב – מדוב במניות קטנות שאין להם השלכה על התשואה בקרן או בקופת גמל. אבל זה לא נכון –  כשהמניה הקטנה נהפכת לבינונית ולגדולה היא כבר מהווה נתח משמעותי מתיק ההשקעות עם השפעה (חיובית) גפ על תשואת המשקיע. שנית – מניה קטנה יכולה לעלות ביתר קלות מאשר מניה גדולה, וזה אפסייד נוסף למשקיע, ושלישית והכי חשוב – לא מדובר על מניה קטנה אחת – כשבית ההשקעות מאתר 30 מניות קטנות, זה כבר מאוד משמעותי.

מניות קטנות – האפסייד של תיק ההשקעות

אז אם מבצעים את ההשקעה באמצעות חברת ניהול, חשוב לבדוק שהיא מבצעת אנליזות גם לחברות קטנות ובינוניות אשר מסוקרות פחות בדרך כלל.

אחד מבתי ההשקעות המובילים בארץ בניתוח של חברות כאלו הוא ילין-לפידות אשר מצליח להציף ערך בחברות קטנות עבור הלקוחות ובכך מצליח להשיג להם תשואות עודפות על פני בתי השקעות שמרניים יותר. ילין לפידות הוא אחד משני הגופים הטובים ביותר בשנים האחרונות לצד אלטשולר שחם. אך בעוד אלטשור שחם מתרכז במניות גדולות ומצליח בעיקר בזכות שינוי פוזיציה – אלוקציה שונה של השקעות בין אזורים ובין תחומים (היה הראשון לצאת בגדול לחו"ל, ומתרכז מאוד במניות בנקים), ילין לפידות משיג את התשואה שלו באנליזה נקודתית והוא מהראשונים להרוויח בחברות קטנות שהפכו בינוניות ואפילו גודלות כמו – פרוטרום, נובה, קמטק ועוד.

קמטק, אגב, פרסמה לאחרונה דוחות כספיים משופרים והיא אחת מהכוכבות של הבורסה בשנתיים האחרונות – המניה שלה מככבת בתיקים של ילין לפידות, אבל כמעט ולא ביתר בתי ההשקעות. כנ"ל גם נובה, וחברות רבות נוספות.   

מעבר לכך, השקעה במניות קטנות היא לרוב השקעה יחסית קטנה, והמשמעות היא שבקרן שלכם (או בקופת הגמל) יש הרבה ניירות ערך – הפיזור רחב, ומכאן שהסיכון קטן יותר. כן, זה אולי נשמע לכם קצת מוזר, אבל במקום להשקיע במניה אחת גדולה  שמהווה 10% מהקרן עדיף שמנהל הקרן ישקיע ב-10 מניות קטנות בשיעור של 1% כל אחת – גם הפוטנציאל גדול יותר, וגם הסיכון קטן יותר. 

 

יתרון לגדולות – יציבות

הייתרון הכי גדול כנראה של השקעה בחברה גדולה הוא היציבות שהן מספקות. מאחר וחברות גדולות הן בדרך כלל חברות עם מוניטין מבוסס בקרב הצרכנים שלהן, קיים סיכוי קטן יותר שהו יקלעו למצב שבו הכנסותיהן יירדו בצורה חדה או שיקלעו למצב של חדלות פירעון. זה נכון לרוב, אבל כבר ראינו חברות גדולות שמחיר המניה שלהם תנודתי כמו מניה קטן ואפילו יותר – טבע בזמן האחרון. אז לא מדובר כמובן במדע מדוייק.  עם זאת, זה נכון שחברות קטנות פחות יציבות פיננסית ולכן הן בעלות סיכויים גבוהים יותר להיפגע מנסיבות כלכליות משבריות שיגרמו להן לירידה חדה בהיקפי הפעילות. 

סיכון וסיכוי

בהמשך ישיר לנקודה הקודמת, כלל האצבע, אולי הידוע והחשוב ביותר למי שמשקיע בשוק ההון הוא ש"כגודל הסיכון – גודל הסיכוי". זאת אומרת שכשמשקיעים בהשקעות מסוכנות יותר, יש סיכוי לקבל תשואה יותר. ברור שזה פועל גם בכיוון ההפוך. לקיחת סיכון גבוה, מגדיל גם את הסיכוי לרווח. חברות קטנות ובינוניות הן יציבות פחות, תנודיות יותר, והסיכון להפד משמעותי בעקבות השקעה בהן הוא גבוה מהסיכון שבהשקעה בחברה גדולה. ומן הצד השני, אנחנו משקיעים בשביל להרוויח והסיכוי בהן גדול יותר. 

כך או אחרת, בהשוואה של מניה קטנה אחת למניה גדולה אחת – הדברים האלו נכונים, אך כאמור כאשר משקיעים בעשר מניות קטנות במקום מניה אחת גדולה, הסיכון במניות הקטנות ממש לא גדול יותר.

 

הצפת ערך

חברות גדולות הן חברות שנעשות עליהם יותר אנליזות.  ככל שיש יותר אנליזות הסיכוי לאתר ערך מוסף חבוי הוא קטן יותר.  אנליזות מרובות במניה מביאות להתאמות מהירות במחירי המניה והן נסחרות בדרך כלל סביב השווי הכלכלי האמיתי שלהן. בחברות אשר מסוקרות מעט, יכול להיווצר חוסר התאמה  בין השווי הכלכלי האמיתי של החברה לשווי השוק שלה. 

לאורך זמן – השקעה במניות בכלל מספקת תשואה חיובית הגבוהה מהאפיקים הסולידיים. לאורך זמן השקעה במניות קטנות, מספקת תשואה גבוהה יותר ממניות גדולות, אבל חשוב לזכור – זה בטווח הארוך. בטווח הקצר והבינוני הכל יכול להיות, ולכן אם יש לכם אפשרות לחסוך לאורך זמן ממושך – השיעור של המניות אמור להיות גבוה יחסית. אם אתם חוסכים לטווח קצר או בינוני אז השיעור של המניות בתיק אמור להיות נמוך יותר.

השקעה במניות – ככה תשקיעו נכון (ובזהירות)

 השקעה במניות או השקעה בדירה – מה כדאי?

השקעה באגח – כל מה שרציתם לדעת! והאם יש בועה בשוק האגח?

 

בנג'מין גראהם – המנטור של וורן באפט; מה עקרונות ההשקעה שלו?

 

כללי ההשקעה של וורן באפט